Test | BMW R 18 Roctane: Road King na bavarski način
Stilom i pojavom na nišan uzima kupce Harley-Davidsona Road Kinga. Koliko precizno pogađa u metu otkriva naša prva vožnja
Kada bi ga morali razvrstati u 'ladicu', BMW R 18 Roctane bi bio u onoj na kojoj piše 'old school lowrider'. S brzinomjerom u kućištu svjetla, baš kao nekada, a tu je i izvedba Bagger s dva nisko spuštena kofera u boji vozila. Miriše na HD Road King? Definitivno!
Što se tiče okvira i ovjesa, Roctane je 'poravnati' R 18, s kutom glave okvira od samo 55,3 stupnjerva. Kod standardnog R18, teleskopska vilica je najmanje dva stupnja strmija. Geometrija Roctanea izmijenjena je i ugradnjom prednjeg 21-colnog kotača, koji je zamijenio onaj od 19 cola. Različiti formati kotača dostupni su pak kao izvorni dodaci za R 18, ali Roctane je prva verzija s 21-colnim prednjim kotačem koja dolazi izravno iz tvornice. Kao takva dolazi u kombinaciji s 18-colnim kotačem straga, umjesto dosadašnjih 16 cola a na njima su gume dimenzija 120/70-21 i 180/55-18.
Naravno, prilikom prvog kontakta ne osjećate dimenzije kotača, ali itekako osjećate masu vozila i visoki upravljač koji je uz to pomjeren dosta prema naprijed. Osjećate i široke panele koji su tu umjesto klasičnih oslonaca za noge, a koje BMW postavlja prema naprijed koliko to boxer motor dopušta. Jer, oslonci za noge ili paneli su na cruserima s konvencionalnim V2 pogonom smješteni točno na mjestu dva ogromna cilindra koji strše izvan siluete motocikla.
Vozač dugih ruku i kratkih nogu bio bi idealan za popunjavanje trokuta kojeg čine upravljač, sjedalo i paneli. Međutim, takva je fizionomija iznimno rijetka i u tom slučaju 'vuče' niz drugih nedostataka. Duljina ruku još više dolazi do izražaja kada morate polako prolaziti kroz vrlo oštre zavoje, za koje morate dobrano zakrenuti upravljač. U redu, Roctane doduše ne poznaje fenomen 'zaklapanja' upravljača u takvim nezgodnim situacijama, što je veliki plus za ciklistiku. Lako ga je kontrolirati u vožnji, sve dok brzina ne padne na razinu one hoda pješaka. Tada započinju problemi, jer držati 374 kg mase 'u vagi' doista nije lak zadatak.
Izuzmemo li spomenuto, Roctaneom se upravlja zadivljujuće agilno i precizno, čak i kroz spore zavoje ili kombinacije istih. I prednja teleskopska vilica i amortizer skriven ispod sjedala predstavljaju kompromis između stabilnosti i udobnosti. Pri čemu stražnji dio s krutim okvirom i najmanje 90 milimetara hoda opruge doseže svoje granice i trpi u slučaju grubljih neravnina.
Stoička pravocrtna stabilnost je neizbježna nuspopratna pojava dugog međuosovinskog razmaka i ravnog kuta glave okvira, no BMW je ipak za svaki slučaj ugradio amortizer upravljača i limitirao maksimalnu brzinu na 180 km/h! Sasvim dovoljno za motocikl bez oplata. Osjetljivi vozači primjetit će shimmy-efekt koji se javlja kada vozite brzinom od 70 km/h. Naziv 'roll' odgovara opisu za vožnju u fazi kotrljanja, no u modu vožnje 'rock' zrakom/uljem hlađeni big boxer puno se izazovnije glasa kroz crno-kromirani ispušni sustav tipa 'dva u dva' s kontrolnom klapnom. I u ostalim aspektima je programirani mod 'roll' blaži i tiši, dok je mod 'rock' grublji i upadljiviji. To uključuje i 'geganje' u praznom hodu pri 950 o/min, za što je flat-twin, koji ravnomjerno pucketa, posebno programiran.
U svakom slučaju, 1800-tka reagira elastično i žustro već od 1000 o/min dok se akustika mijenja primjereno razvoju snage – od kretanja parne lokomotive do zrakoplova s jednim propelerom u trenutku dok polijeće. Najveći okretni moment dostupan je već pri 3000 o/min i iznosi nešto ispod 160 Nm. Ovi okretaji, dakle 3000 o/min, ujedno su i granica između suverenog i napornog. Pri tom ne mislimo na benifie XL-obujma prilikom pretjecanja, nego tijekom vožnje pri konstatnoj brzini. U šestom stupnju prijenosa 3000 o/min odgovara brzini od oko 130 km/h. Znatnije vibracije javljaju se tek iznad te točke, a ispod 5000 o/min bavarski snagator još uvijek razvija 90 KS.
Nuspojava niske razine okretaja je relativno niska potrošnja goriva. Oko pet litara na 100 kilometara prolazi kroz dva ogromna cilindra, pojedinačnog obujma 901 ccm. Ponekad je to 5,5 litara, no rijetko više od toga. A nuspojava kamionskog okretnog momenta nagomilanog od samog starta je da se komotno može izostaviti izmjena stupnjeva prijenosa naniže.
Spojka i mjenjač funkcioniraju uzorito, zapravo začuđujuće fino i uglađeno, ali Roctaneovi paneli i poluge mjenjača nisu optimalno raspoređeni. Prednja poluga mjenjača je prilično kratka i iz vozačeve perspektive uopće se ne može vidjeti ispod debele ispušne cijevi. Ukoliko njome pokušate prebaciti u viši stupanj prijenosa, vrlo brzo ćete odustati od ove akcije te namjesto toga petom nagaziti na stražnju polugu. No, da bi to učinili, lijevu nogu svaki put treba malo podići, što u ovom sjedećem položaju više ili manje – iritira.
S druge strane, kočionom sustavu - koji se sastoji od dva diska sprijeda i jednog diska straga, svaki promjera 300 milimetara, četveroklipnih čeljusti iz Bremba i ABS-a - se nema što prigovoriti. Poluga prednje kočnice djeluje na oba kotača, s relativno malim naporom za ovaj kalibar vozila. Poluga nožne kočnice pak djeluje samo na stražnji kotač.
Kao što smo već rekli, R 18 Roctane teži 374 kilograma, što uključuje i puni 16-litreni spremnik goriva te prazne bočne kofere. Cjenovno starta na 30.191 eura u što su uključeni: ABS, ASC, MSR, tri moda vožnje (rain, roll i rock), tempomat i keyless ride. Upitnom nam se čini zamjena klasičnog ključa - koji se uklapa u ovu koncepciju - s keylessom, i to unatoč činjenici da je bravica upravljača postavljena na posebno klasičan način, u glavi okvira. Bočni koferi, svaki obujma 27 litara, su koristan dodatak i mogu se zaključati. Dodatna oprema pak uključuje grijane ručice, adaptivna prednja svjetla, RDC (prikaz tlaka u gumama) te HSC (pomoć pri kretanju na uzbrdici i pomoć pri vožnji unatrag).
Unatoč ogromnim dimenzijama i masi, BMW je R 18 Roctanea uspio podvesti pod 'user friendly' motocikl. Svi zainteresirani za ovu gromadu željeza ne bi trebali imati prekratke ruke ili preduge noge, jer u protivnom neće biti trajno sretni u njegovom sedlu. Što se tiče karaktera, veličanstveni big-boxer savršeno se uklapa u koncept cruisera. Ozbiljan konkurent HD Road Kingu? I više od toga.
TEHNIČKI PODACI
Motor
Zrakom/uljem hlađen dvocilindarski bokser, dvije bregaste osovine smještene iznad radilice pokretane lancem,četiri ventila po cilindru, viljuškasti podizači, klasičan karter, ubrizgavanje 2 x 48 mm, regulirani katalizator, alternator 600 W, akumulator 12 V/26 Ah, suha spojka pokretana hidraulično (anti-hopping), šest brzina, kardan, sekundarni prijenos 3,091
Promjer x hod 107,1 x 100 mm
Obujam 1802 ccm
Kompresija 9,6:1
Snaga 91 KS (67 kW) pri 4750 o/min
Okretni moment 158 Nm pri 3000 o/min
Okvir, ovjes, kočnice
Čelični okvir, klasična vilica promjera 49 mm, stražnja čelična vilica, monoamortizer, direktno montiran, podesiv po stlačivanju opruge, sprijeda dvostruki diskovi promjera 300 mm i čeljust s četiri klipa, straga disk promjera 300 i čeljust s četiri klipa, kontrola trakcije, poluintegralni sustav kočenja, ABS
Kotači 3,50 x 21, 5,50 x 18
Gume 120/70 B21, 180/55 B18
Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1720 mm, kut glave okvira 55,3 stupnjeva, predrag 185 mm, hod sprijeda i straga 120/90 mm, visina sjedala 720 mm, masa sa svim tekućinama 374 kg, ukupna dopuštena masa 560 kg, spremnik goriva 16,0 litara
Garancija tri godine
Boje crna, smeđa, siva
Cijena od 30.191 eura (od 227.476 kuna)
Zajednica | Komentari