Test | BMW R 18: Klasik fantastik
Nakon dvije dekade stigao je nasljednik modela R1200 C, koji je dobro plesao na 'cruiser-podiju'. Novi R 18 ima sve predispozicije da postane bestseler u segmentu
Iako R 18 na prvu djeluje neobično, već nakon nekoliko kilometara možemo zaključiti - ovaj BMW vozi kao BMW, koči kao BMW i siguran je kao BMW. Tome pridonosi i odabir guma za prvu ugradnju, Bridgestone H50 ili Michelin Commander III. S oba modela guma imamo vrlo pozitivna iskustva, čak i na kiši.
Kada govorimo o odabiru guma, konkurencija je usmjerena što većoj kilometraži, a sve nauštrb gripa. Da, konkurencija. Čak 25 posto svih na svijetu registriranih motocikala iznad 500 ccm su cruiseri. Stoga nimalo ne čudi da u Münchenu žele svoj dio ovog zaista velikog tržišnog kolača. Nakon opipavanja 'pulsa nacije', najprije s izlaganjem golemog boxera na Yokohama Motor Showu prije tri godine, a zatim i prikazivanjem prototipa koji je na glamurozni event Concorso d’Eleganza in Villa d’Este dovezao glavni BMW-ov dizajner Edgar Heinrich, reakcije publike bile su više no pozitivne.
Mjesec dana nakon premijernog pojavljivanja prototipa, BMW je objavio i osnovne tehničke podatke. Obujam 1800 ccm, snaga 91 KS, okretni moment 158 Nm. Oku izložen kardanski završni prijenos. Crna boja. I nakon dugog iščekivanja konačno sjedamo na ovaj 'komad nakita', koji se u dizajnerskom smislu oslanja na legendarni R5 iz 1930-ih. Motor se s lakoćom pokreće pritiskom na starter, ali prije toga potrebno je privući polugu spojke. U redu, to je sigurnosni detalj koji uvjetuje da vozač stavi obje ruke na upravljač i bude odgovoran za svoje postupke.
No pokretanje motora nije sasvim obična procedura. To je mali event za sva osjetila! Gigantski boxer naježit će kožu, a nakon što se probudi, stabilizirat će okretaje između 850 i 950 o/min. Duboko i oblo bubnjanje savršeno je usklađeno s algoritmima koji osiguravaju pravovremeno ubrizgavanje goriva i sinkronizirano 'bacanje' iskre.
I dok mjenjač upada u prvi stupanj prijenosa bez čudne halabuke na koju smo navikli kod američkih konkurentskih proizvoda, nakon nekoliko prevaljenih metara noge postavljamo na oslonce iza dvaju golemih cilindara. Stoga odmah slijedi i poruka skepticima koji su preuranjeno došli do pogrešnog zaključka - bez obzira jeste li visoki 1,70 ili 1,99 metara - na R 18 sjedit ćete komforno i opušteno.
Šeststupanjski mjenjač derivat je onog koji se nalazi u modelu R nineT, uz drukčije prijenosne omjere. Namjera je da R 18 opušteno klizi svjetskim cestama, u šestom stupnju pri 2200 okretaja održava brzinu od 100 km/h. Rad motora svilenkasto je gladak i podatan, uz delikatne mehaničke zvukove koje nadglasava strujanje vjetra. Pri 120 km/h još uvijek je sve vrlo opušteno, ali se na upravljaču javljaju lagane vibracije, dok povećanjem brzine na 140 km/h okretaji rastu na 3100 o/min, a vibracije postaju izraženije.
Šaltamo u niži stupanj prijenosa i podižemo okretaje, iznad 3800 o/min počinje biti zanimljivo. Vibracije se osjećaju i na sjedalu koje se pretvara u masažni stolac. Odvrćemo gas do kraja, a limitator se uključuje tek na 5750 o/min. Odmah postaje jasno - tko se na R 18 želi voziti brzo, odabrao je pogrešan proizvod. Ovo je stroj za opušteno krstarenje cestama, a ne jurnjavu. Potvrđuje to i elektronsko ograničenje brzine postavljeno na 180 km/h. Nema veze, ne smeta, ionako se skidamo s autoceste i prelazimo na zavojitu magistralu.
I tu dolazimo do tri dostupna moda vožnje - Rock, Roll i Rain. Šef odjela motocikala u BMW-u, dr. Markus Schramm, osobno je podržao te nazive koji mijenjaju uobičajene designacije poput 'Dynamic' i 'Road'. I neka je tako. Pa krenimo zavojima. Oni koji su odvozili 50 km u modu 'Roll', a na magistrali prebacili u 'Rain', vrlo će brzo napustiti idealnu liniju prolaska zavojima.
Debeljuškasti boxer u kišnom modu djeluje sasvim 'uspavano', slikovito rečeno kao da je netko ukrao polovinu od 91 grla iz stada. Treba vremena za prilagodbu. Posve suprotna situacija je kada prebacite u mod 'Rock', jer R 18 tada vrlo izravno 'leži' na gasu i svom se silinom ispucava na izlascima iz zavoja. Ipak, ni taj mod nije baš za svakoga jer ima izražene reakcije pod opterećenjem, što ponovno iziskuje razdoblje prilagodbe. U svakom slučaju, bavarski cruiser s lakoćom odrađuje ples kroz zavoje, a jedini ograničavajući faktor je skromna sloboda nagiba. BMW obećava nagib od 30 stupnjeva, nakon čega nožni oslonci počinju strugati po asfaltu. Skroman je i hod ovjesa, 120 mm sprijeda i 90 mm straga, od čega i profitira vozna dinamika uz izraženu agilnost, što je miljama daleko od 'gnjecava' prethodnika R 1200 C.
Važno poput britkih ubrzanja, stabilnosti okvira i ovjesa te lakoće upravljanja, jest kako se motocikl ponaša kod oduzimanja gasa. Jedno je posve jasno - boxer od 1800 ccm nije ni blizu šarmantan poput američkih big-twinova. Također, sigurno je da je 'bavarac' prekultiviran, iako nudi besprijekorno iskustvo vožnje. Kao i velikodušan osjećaj u sedlu. Dok cesta vijuga poput smirene rijeke pod golemim cilindrima, a pogled je usmjeren prema horizontu, ovaj predivni komad metala pruža idealan bijeg od svakodnevice i stresa.
Uz to, bezvremenski je elegantan, sa snažnim tradicionalističkim vrijednostima, ali i monumentalan sa 345 kg. Veći dio od tog broja odnosi se na pogonsku jedinicu, a ostatak otpada na okvir, ovjes i ostale komponente. Ima tu i matica koje na vagi pokazuju 500 grama, a čep spremnika goriva vjerna je preslika onih kakve nalazimo na motociklima iz SAD-a. Sve što na BMW-u R18 izgleda metalno, zapravo je izrađeno od metala.
Sva ta opipljiva kvaliteta, uparena s velikom masom, nije zapreka za dinamičnu vožnju. R18 je upravo ono što i treba biti - prava alternativa vožnji Harley-Davidsona. Kad smo već kod toga, vozači Harleyja osjećat će se na BMW-u dobro od prvih metara.
Na kraju, nije sve baš tako savršeno, jer imamo i manjih prigovora. Zvuk motora trebao bi djelovati voluminoznije, a kočnice bi trebale imati agresivniji ugriz. Iako je djelomice integrirani sustav kočenja učinkovit, u izravnoj usporedbi s kočnicama ostalih BMW-ovih modela, ove su poprilično tupe. A možda bi netko umjesto prikaza točnog vremena na instrumentima radije gledao u brojku koja iskazuje temperaturu zraka ili - još bolje - temperaturu ulja u motoru. Možda cjepidlačimo?
Zaključak
Dug, nizak i opušten - Bavarci su odlično odradili projekt R 18. Ne, ovo nije kopija već preslika BMW-ovih tradicijskih vrijednosti, dobro naoružana svime potrebnim za tržišni nastup u modernim vremenima. Rijetko je BMW-ov aktualni model izgledao tako bezvremenski. R 18 je izvrsna alternativa vozačima Harleyja, jer ima svoj poseban dizajnerski izričaj, a vožnju cruisera definira na svoj osebujan način.
TEHNIČKI PODACI
Motor
Zrakom i uljem hlađeni, četverotaktni dvocilindarski boxer, niže postavljene bregaste osovine pokretane lancem, četiri ventila po cilindru, podmazivanje klasičnim karterom, ubrizgavanje 2 x Ø 48 mm, regulirani katalizator, alternator 600 W, akumulator 12 V / 26 Ah, hidraulički pokretana jednolamelna suha spojka (anti-hopping), mjenjač sa šest stupnjeva, kardanski prijenos, omjer završnog prijenosa 3.091.
Promjer x hod 107,1 x 100 mm
Obujam 1802 ccm
Kompresija 9.6: 1
Snaga 67.0 kW (91 KS) pri 4750 okr.
Okr. moment 158 Nm pri 3000 okr.
Okvir i ovjes
Dvostruka kolijevka od čelika, teleskopska vilica Ø 49 mm, dvostruka stražnja čelična vilica, centralno smješten i direktno vezan amortizer podesiv po predopterećenju opruge, sprijeda diskovi Ø 300 mm, četveroklipna kliješta, straga disk Ø 300 mm, četveroklipna kliješta, djelomično integrirani sustav kočenja, ABS.
Kotači aluminijski sa žbicama 3.50 x 19; 5.00 x 16
Gume 120/70 R 19; 180/65 B 16
Masa i dimenzije
Međuosovinski razmak 1731 mm, kut glave okvira 57,3 stupnja, predtrag 150 mm,
hod ovjesa sprijeda/straga 120/90 mm, visina sjedala 690 mm, suha masa 345 kg, najveća dopuštena masa 560 kg, spremnik goriva 16 l
Boja: crna
Cijena: od 185.363 kn
Zajednica | Komentari