Povijest modela
Filozofija turbosportskog nakeda iz Noalea nikad nije bila prekomplicirana. Naime, uzeli su uspješni supersportaš mille, skinuli su oplate, montirali ravan upravljač i - to je to! Tuono ili gromovnik otpočetka je bio i ostao motociklom ekstremnih sposobnosti koji se nije sramio pokazati od čega je napravljen. Vilica upside-down, stražnja vilica „banana“, aluminijski okvir, potentan motor. Doslovce ste u startu bili spremni za pohod na trkaću stazu.
Osim svih prednosti, kao primjerice uzorne stabilnosti, izbalansirane ciklistike te odličnih kočnica, neki su stalno isticali jednu manu - premalo snage! No, to su uglavnom govorili oni koji ga nisu vozili jer su se vlasnici žalili upravo na suprotno - prebrutalan nastup, posebice u niskim okretajima. Naime, okretni je moment tada najveći pa je tuono svojim svjetlom nerijetko gledao nebu pod oblake.
Također, neki su vlasnici svoj tuono poboljšali ugradnjom prednjeg zupčanika sa 16 zubaca (prije 17), što je ublažilo zatrzavanje u nižim okretajima karakteristično za V2 motore. Kad toj preinaci dodate i zamjensko vjetrobransko staklo, iscrpili ste moguća poboljšanja.
Sredinom 2005. godine Aprilia se tehnički naslanja na svoj temeljito preuređeni mille, pa na njegovoj osnovi predstavlja tuono R. Preuređeni Rotaxov V2 pod 60 stupnjeva snagu od 133 KS razvija nešto kasnije, pa je gromovnik izgubio udarac iz podruma koji je imao prije. No, u osnovi se time samo poboljšao. Na kraju ostaje tek jedno pitanje – do kada će trajati? Naime, već na milanskom sajmu 2007. godine predstavljen je koncept koji nalikuje shiveru, no s motorom obujma 1200 ccm. Jedno je sigurno – ovom tuonu vrijeme je nesumnjivo istjecalo. Zbog toga je krajem 2010. godine predstavljen potpuno novi Tuono, koji se filozofijom i tehnikom naslanja na najnoviji sportski model RSV4
Provjera
Provjeru tuona pri kupnji možda je najbolje komentirao jedan ovlašteni serviser aprilija - „Tehnički nedostaci? Ne sjećam se da je uopće bio u mojoj garaži zbog nekog kvara“. Naravno, to se odnosi na izvanredne posjete servisu. Aprilijin streetfighter nije imao problema čak ni s dosadašnjom milleovom boljkom - alternatorom, pa je provjeru pri kupnji dovoljno ograničiti na oštećenja nastala pri padu i stanje potrošnog materijala. Pri odabiru ispušnog topa birajte one od aluminija, jer karbonske V2 svojim radom lomi kao da su od papira. Kod starijih modela treba pripaziti na sklop elektropokretača i radni hidraulični cilindar spojke.
Razvoj modela
2002. Uvođenje na tržište. Snaga 125 KS, okretni moment 96 Nm. Paralelno predstavljena i limitirana verzija black racing (200 komada), karbonske oplate, snaga 132 KS.
2003. Predstavljena prva verzija factory s kotačima od lake legure i radijalnim kočnim čeljustima.
2005. Sredinom godine uvođenje novog modela tuono R koji se tehnički potpuno oslanja na mille. Snaga je porasla na 133 KS, okretni moment na 102 Nm.
2006. Krajem godine predstavljen touno R factory limited s okvirom u zlatnoj boji, karbonskim oplatama, Ohlinsovim ovjesom te snagom od 139 KS.
2009. Izmjene boja - crna, plava, crvena. Cijena za Hrvatsku 93.640 kuna (tuono R factory 116.950 kn).
2010. Predstavljanje novog modela (MY 2011.) tehnički i vizualno „naslonjenog“ na aktualni sportski model RSV4
Stanje na tržištu
Ponuda rabljenih tuona, bilo da se radi o prvom ili pretposljednjem
modelu, na hrvatskom tržištu je vrlo dobra. Iako se radi o pouzdanom i
kvalitetnom motociklu, kod nas je od početka bio poprilično podcijenjen u
usporedbi s japanskom konkurencijom. Tako ste, primjerice, neko vrijeme
tuono kao novi motocikl plaćali čak i ispod cijene kawasakija Z 1000,
što je svojevrsni europski apsurd. Trenutno stanje je raznolika ponuda
no i specifična situacija da rabljeni tuono obično drži višu cijenu od
svojeg sportskog pandana RSV-a istog godišta. Ovo otvara mogućnost za
one spretnije da od RSV-a uz ponešto aftermarket dijelova dođu do V-2
nakeda iz snova. Prve serije mogu se pronaći za 28.000 do 34.000 kuna,
dok tuono iz 2006. kreće od 40.000 kuna. Dolaskom novog modela moguće je
očekivati i dodatno smanjenje cijene rabljenih.