Yamaha je prema konceptu i karakteru sušta suprotnost modernijoj i komfornijoj Hondi
CRF 1100 L Africa Twin Adventure Sports ES. Naziv Hondina adventure-bikea sam po sebi u print-izdanju treba - duplericu! Ne tako davno, prije četiri godine, barem po Hondinim navodima, cijela je priča trebala biti mnogo jednostavnija. Africa je nakon dugo vremena slavila veliki povratak, a jednostavnu tehničku bazu motocikla pratio je minimalizirani paket elektroničkih pomagala.
Recimo, danas bi Yamaha Tenere 700 bila copy-paste inačica Honde Africe Twin 1000. Jer upravo je ona popunila prazninu nastalu Hondinim 'skokom' u viši rang, a svojim esencijalnim pristupom osvaja tradicionalne vozače. Poglavito tijekom vožnje po terenu. Izlet na drveni most i makadam bio je samo za potrebe fotografiranja, budući da je kretanje po terenu na Grossglockneru strogo ograničeno.
Ipak, već otprije znamo da je Tenere u tim uvjetima neustrašiva, posebice sada jer je razlika u masi u odnosu na Africu čak 19 kg (224 spram 243 kg). Njezina kombinacija uskog spremnika goriva i sjedala savršena je za povremene terenske izlete, osobito imate li i gume s grubim profilom. No i na cesti se Yamaha drži krilatice 'keep it simple' te maksimalno pojednostavljuje osjećaj vožnje.
Honda je pak u međuvremenu iz promo-materijala izbacila sve što bi je moglo dovesti u vezu s prethodnim izdanjem Africe Twin. Dok vozač na Yamahi juri prema vrhu Edelweiss, onaj na Hondi bavi se surfanjem kroz menije i pokušava podesiti kontrolu trakcije i wheelie-control. Golem spremnik goriva (25 l), raskošan kokpit, visoko vjetrobransko staklo, a s lijeve strane upravljača kontrolni prekidači nalik onima u helikopteru. Da, bogato opremljena Africa Twin nudi komfor o kojem vozač Yamahe može samo maštati.
Paket je zaokružen tvrdim, sportski podešenim Showinim poluaktivnim ovjesom koji Africu drži u savršenom balansu. Unatoč svemu, vozač Honde je iz vida izgubio Yamahu koja vješto krivuda prema vrhu. Serpentine joj gode, ni najmanje je ne usporavaju, dok Honda, ponajprije zbog mase, tu gubi priključak. Nema kontrole mappinga, podešavanja kontrole trakcije, nema ni TFT-a... Čovjek bi na to (zločesto) mogao nadodati - nema ni briga - no u konačnici recimo da Tenere 700 radi upravo ono za što je konstruirana. Vozač će optimalnu postavku ovjesa pronaći nakon nekoliko manualnih podešenja stražnjeg monoamortizera.
Iako grubog profila, serijske gume Pirelli Scorpion Rally STR su na pravcu i u nagibu neutralne te u svakom trenutku nude dovoljne rezerve gripa. Kada već spominjemo gume, recimo da igraju vrlo važnu ulogu i kod Africe Twin. Suprotno Yamahi, Honda na serijskim gumama djeluje izgubljeno. Povratne informacije s podloge su zbunjujuće i ne ulijevaju povjerenje, poglavito na prednjem kotaču. Zar je moguće da Honda ništa nije naučila iz primjera CRF-a 1000 prije četiri godine gdje je također uprskala neprikladnim izborom?
Provjera na obližnjem vidikovcu rješava misterij serijskih guma... Naime, umjesto standardnih Bridgestone Battlax AX41, Honda Njemačka je testnu Africu Twin opremila Dunlop Trailsmartom koji se već prije na našim testovima pokazao najlošijim odabirom za CRF 1100. Naravno, provjerili smo u Hondi kako je došlo do ove greške, no konkretan (zadovoljavajući) odgovor nismo dobili. Možda idući put Africa Twin bude imala više sreće pri pripremi za usporedbu?!
Stanka je iskorištena i za promjenu vozača/motocikala, pa stižu i prve kritike na račun Tenerea. Sjedalo je pretvrdo i preusko, zaštita od vjetra osrednja, komfor za suvozača nedostatan... Naravno, Honda je znatno bolji izbor za duga putovanja, kako zbog same ergonomije tako i zaštite od vjetra, a čovjek se vrlo brzo privikne i na blagodati elektronskog podešavanja tvrdoće ovjesa. I da, potisak koji nudi twin obujma 1084 ccm u cijeloj priči nije zanemariv, jer i on znatno doprinosi ugodi i komforu.
Yamahin twin na specifičan i jednostavan način zabavlja vozača, no onaj Hondin osvaja upotrebljivošću i kultiviranošću. Oba pogonska agregata, doduše, njeguju filozofiju lakoće vrtnje, ali to čine na prepoznatljiv i sebi svojstven način. Logično je da Yamahinih 72 KS u usporedbi s Hondinih 104 KS djeluje limitirano, no u solo vožnji se na većini dionica u Alpama i tih 72 KS pokazalo dostatnima.
Problemi za Yamahu započinju kada je se optereti suputnikom ili XL-prtljagom, jer tada osjećaj lakoće postojanja gotovo potpuno nestaje. Uz to, grubi profil guma imao je za izravnu posljedicu i najlošiji rezultat u rubrici 'zaustavljanje'. Yamahi Tenere 700 je nizbrdo, sa suputnikom, trebalo čak 28,6 metara da uspori s brzine od 75 do 25 km/h. Konkretno, riječ je o najlošijem rezultatu na ovogodišnjem Alpenmastersu.
Dva japanska adventure-motocikla nisu samo dva različita univerzuma kada su u pitanju mjerenja, već su i cjenovno sasvim različito pozicionirani. Iako se spomenuta kategorija u Alpenmastersu ne boduje, vrijedilo ju je (ponovno) istaknuti. Jer ova se dva motocikla mogu uspoređivati samo u kontekstu različitosti a nikako - sličnosti.