2008-09-27 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Vanda Kljajo | |
Snalažljiva, okretna i jednostavna - GTS 300 i.e. ostaje potpuno na tragu izvorne Vespine ideje. Osnaženi motor te ponešto izmijenjenih detalja samo dodatno poboljšavaju već ionako legendarnu ikonu
Službene stranice modela GTS 300
Kopije su ponekad bolje i od samog originala. No, kada je riječ o vespi, stvarnost je otišla u posve drukčijem, rekli bismo jedinom ispravnom i pravednom smjeru. Naime, legendarnu osicu mnogi su pokušavali kopirati, no dosad njezinu slavu nitko nije uspio ni dotaknuti, a kamoli nadmašiti.
Tijekom dugih šest desetljeća postojanja njezina se uloga umnogome mijenjala. Vozilo koje danas budi uzavrele emocije i strast, katkad čak i erotične primisli, tijekom svog dugogodišnjeg postojanja simboliziralo je zapravo sve – od promoviranja životnog stava, slatkog života, snalažljivosti običnog puka, osamostaljenja mladih ljudi, revolta radničke klase, pa sve do svoje osnovne zamisli – jednostavnog, ekonomičnog i brzog prijevoza kroz uzavrelu gradsku vrevu.
Osim toga, GTS 300 i.e. nastavlja tamo gdje je stala njezina prethodnica obujma 250 ccm pod oznakom GTS! Da bi nametnula još žustriji tempo sprintanja gradskim ulicama, motor je sa 244 pojačan na 278 ccm. U praksi to donosi ne tako bitnu jednu konjsku snagu više, no itekako važna dva Nm više! GTS 300 s mjesta kreće kao da ga „goni“ sto vragova, te poput najbržih sprintera s lakoćom „hvata“ stotku na klasično izvedenim instrumentima. Poslije brojke od 100 km/h kazaljka brzinomjera penje se nešto sporije, no na koncu ipak zastaje na iznimno respektabilnih 140 km/h. Više nije moguće – manje zbog performansi motora, a više zbog nedostatka zaštite od vjetra. Tu nikako ne mislimo na noge i koljena, jer njih kupola štiti i više no dobro, već naravno na gornji dio tijela.
No, vratimo se još malo na motor. Njegova podešenost je odlična, primanje gasa izuzetno izravno, a u radu variomata nisu zamjetne ni najmanje „rupe“. Uz to, povećanjem obujma i okretnog momenta konstruktori su ostvarili sniženje radnog režima motora, tako da i na višim brzinama buka agregata nije zamjetan faktor. Ipak, glavni su aduti kod GTS-a 300 odigrani na onaj „prvi trzaj“, odnosno kretanje vozila s mjesta što ju je potpuno afirmiralo željama njezinih tvoraca.
A što zapravo žele Vespini kupci? Primjerice, elegantno vozilo koje se svojom pojavom izdvaja iz mase prosječnosti! GTS svojim smirenim i elegantno decentnim linijama to svakako čini, a jedino što bi mu u budućnosti u tom segmentu moglo dodatno olakšati život je izbor boja. Uz klasičnu crnu i bijelu, izbor bi se nesumnjivo mogao i proširiti jer takva moderna vespa svojom impozantnom pojavom to svakako i zaslužuje.
Također, osim motora promijenili su se i instrumenti. Iako su još uvijek orijentirani na najnužnije, krasi ih novi dizajn, a uključuju pokazivač brzine, temperature, količine goriva u spremniku te sat. Sjedalo je također novooblikovano, a razlika u usporedbi s prethodnikom je ponajprije njegova prostranost. Naime, premda je 300-tka vozilo pojačanih performansi, kratko ju je sjedalo ustvari ograničilo na solo-vespu. U prilog tome govore i oslonci za suputnikove noge koji su preblizu vozačevima te pri spuštanju nogu na tlo posebno smetaju.
Osim tih izmjena zapravo je sve ostalo po starom. Iznimno ugodno i udobno podešen ovjes izvrsno ublažava i komfor postavlja - unatoč tome što se GTS „giba“ na omalenim 12-colnim kotačima - na izuzetno visoku razinu. Povrh toga, padanje u zavoj i dalje je karakteristično za jednu vespu, a to znači – munjevito, a kočnice su vrlo snažne, možda čak i preagresivne. Dok je prednji disk u svom radu, barem u prvom dijelu hoda ručice pomalo suzdržan, stražnji je iznimno agresivan i izravan, i to već u prvom dodiru. Vespa, nema dvojbe, drži korak s vremenom te je od vozila kojem su kočnice i voznost bile „Ahilova tetiva“ prerasla u vrlo sigurnog suputnika za baš svakog - od početnika do iskusnog vozača. Nažalost, prostor pod sjedalom još uvijek je ograničen samo na smještaj jet-kacige, a integralka je tek pusta želja.
Naravno, svaka tehnička evolucija sa sobom nužno donosi i porast cijene. Tako GTS 300 i.e. stoji 35.620 kuna što je u usporedbi sa 250-icom (2006. godine) gotovo 3000 kuna više. Ipak, povećanje cijene ne može zasjeniti njezin daljnji tehnički iskorak koji se očituje u vrsnim poboljšanjima. Pritom ponajprije imamo na umu izvrstan agregat te visoku razinu završne obrade, no isto tako i na golemo naslijeđe iz prošlosti, pregršt pozitivnog imidža te nemjerljivu raspoznatljivost.
VIDEO Yamaha MT-09 Y-AMT: Koliko smisla ima automatik? |
Piaggio MP3 310: Brži, agilniji, moderniji |
Benelli TRK 702: Fokusiran na cestu |
CF Moto 700 CL-X Sport: Kratki espresso |