2011-05-31 , Autor: Ozren Buriša, Slike: Vanda Kljajo | |
Zanimljivi dostavljač s Tajvana prilagodio se potrebama transportera te ponudio gotovo vozilo na kojem je sve podređeno samo jednome - efikasnoj dostavi
Specijalizacija je dobila novo značenje! Iako svaki motocikl, a i svaki skuter, ima svoju domenu i specijalnu namjenu, kod ovog čistokrvnog dostavljača i dizajn i tehnička rješenja podređeni su funkciji. Tako nam ovaj mali speedy donosi niz inovacija, sve dograđeno na provjerenom kosturu TGB-ovih poznatih skutera.
Krenimo redom. Veliki integrirani sanduk glavna je karakteristika ovog skutera koja ga na prvi pogled izdvaja iz mora ostalih. Površinom je dovoljno velik da se u njega polegne jedna velika (premda ne i jumbo) pizza, ali širinom ipak nije otišao predaleko. Naime, širinom ne premašuje granice ramena i laktova vozača. Ipak je stvoren za provlačenje kroz gradsku gužvu pa gabariti prtljažnog prostora nisu prepreka funkcionalnosti u vožnji.
Vizualno, sanduk se prirodno uklapa u dizajn skutera jer je njegov sastavni dio, a veličina bočnih stranica ostavlja veliki prostor za reklamu, što se vidi i na našem testiranom skuteru s natpisom „TGB express“. Volumen spremnika je bogatih 150 litara, a radi sigurnosti opremljen je i sigurnosnom bravicom na ključ. Za brzo otvaranje ugrađeni su i brzopotezni gumeni zatvarači.
Nadalje, uz glavni stražnji prtljažnik, naš testni primjerak bio je naoružan i dodatnim košaricama ispred prednjeg svjetla te na unutarnjoj strani, ispod upravljača. Taj dodatak učinio ga je još sposobnijim za dostavljačke poslove, ali je istovremeno prouzročio i problem - skučen prostor za koljena - smanjivši njegove male dimenzije. Podnica za noge potpuno je ravna i tako dopušta dodatni prostor za jednu kutiju među nogama. Ovaj je mališan očito stvoren za rad, ali zato bi ipak bila poželjnija nešto niža podnica, koja bi malo manje umarala u duljoj vožnji.
Ovaj skuter pokreće dvotaktni motor s gotovo pet konjskih snaga pa solidno ubrzava. U samom startu, čak i opterećen teškim teretom, prati prosjek prometa oko sebe. To se mijenja već na 40 km/h, kada vidno gubi snagu, a ako ručicu gasa držite otvorenu još neko vrijeme, na analognom brzinomjeru pročitat ćete 60 km/h. Na bržim cestama sada ćete zaostati jer ste zbog zakonom određene blokade dosegnuli speedyjev maksimum. Zamjerka motoru je dugo vrijeme potrebno da se dovoljno zagrije, pa da na semaforima ostane raditi i bez turiranja. Olakotna je okolnost što su temperature cijelo vrijeme testiranja bile vrlo blizu nuli.
Uz inovacije vidljive na prvi pogled, u vožnji se ističe i nekoliko praktičnih rješenja. Na prvom mjestu to su duži retrovizori koji omogućuju nesmetan pogled unazad, usprkos širini kutije. Zatim, uz podnicu su ugrađeni i sklopivi oslonci za noge koji pomažu vozačima da udobnije sjede, a već spomenutu ravnu podnicu čine iskoristivom za transport kutije. Udobnosti vožnje pomaže i kožni naslonjač za leđa, no na neravnoj cesti postaje neudoban zbog tvrđeg ovjesa. Ta je pojava srećom nešto manje izražena kada je skuter opterećen.
Zbog prevelike krutosti ovjesa prelazak preko neravnina nije ugodan. Obično ovaj skuter biraju dostavljači tople hrane koja nema problema s povremenim drmanjem, ali oni koji prevoze robu s natpisom „lomljivo“ morat će pripaziti. Ovjes prilagođen velikim opterećenjima jednostavno mora biti tvrd. Zato se speedy 50 može pohvaliti s dva stražnja amortizera i pojačanom stražnjom osovinom.
Odlikuje se i niskom potrošnjom. Na našem testu našao se pod velikim opterećenjem i u većini slučajeva pod punim gasom, ali potrošnja je ipak bila oko tri i pol litre. Uz spremnik od sedam litara speedy je spreman obaviti mnogo dostava s jednim točenjem goriva.
Pri zaustavljanju je osjetna razlika između jake i pouzdane prednje disk-kočnice koja preuzima gotovo cijelu odgovornost i stražnjeg bubnja koji jedva usporava vozilo. Iz tog razloga vozač će se gotovo potpuno oslanjati na prednju kočnicu.
Za lakše parkiranje tu su dva bočna oslonca pa se skuter može osloniti i na jednu i na drugu stranu, a ugrađena je i jednostavna, ali djelotvorna parkirna kočnica. Ona blokira stražnji kotač pa omogućuje i parkiranje na kosini. Iskreno, u praksi se aktiviranje te kočnice pokazalo nespretnim zbog jeftine izvedbe mehanizma, ali neosporno je da nakon aktiviranja drži. Slična je i izvedba blokade upravljača, pri čemu ključ zna zapeti pri okretanju, ali na taj nedostatak lako se naviknuti već nakon nekoliko pokušaja.
Ne možemo ne spomenuti izolacijsku torbu koja se može ugraditi u glavni sanduk. Očito se puno pažnje posvetilo prilagođavanju vozila za transport hrane pa se ta kutija, koja spada u dodatnu opremu, može iskoristiti za održavanje njene temperature tijekom transporta. Na nižem je dijelu upravljača mali prekidač kojim se aktivira grijanje, uz koje će dostavljači sigurnije nego ikad prije moći garantirati - uvijek toplu hranu! Naravno, za taj dodatak doplatit će otprilike 1000 kuna.
Na kraju možemo reći da smo za vrijeme testa osjetili prednosti koje bi se mogle pokazati korisnima i za osobne potrebe pojedinaca i za djelatnike servisnih službi koji voze priručni alat. Međutim, ovaj je skuter ipak namijenjen prije svega dostavljačkim službama i transportnim djelatnostima. Dosad su ga već odabrale mnoge pizzerije i restorani, a da bi svoj potencijal iskoristio do kraja, još ga moraju izabrati i dostavljači teže robe. U svakom slučaju, uz atraktivan dizajn, niz domišljatih inovacija, poznatu TGB-ovu izdržljivost i cijenu od 12.590 kuna, zbog tog izbora vjerojatno neće požaliti.
Obujam: 49,3 cm3
Snaga: 4,9 k ( KW) 7,500 rpm
Prednja kočnica: 190 mm , , koďż˝nih klipova
Obujam spremnika: 7 l
Dužina: 105 kg
Piaggio MP3 310: Brži, agilniji, moderniji |
Benelli TRK 702: Fokusiran na cestu |
CF Moto 700 CL-X Sport: Kratki espresso |