2007-07-01 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Vanda Kljajo | |
Njegova je osnovna inačica to pokušala biti, ali ju je svestrani karakter odvukao u drugom, umjerenijem smjeru. Ova izvedba supermota dostojna je oznake R u imenu i snažno je orijentirana na trkaću stazu
Ima nešto po čemu Austrija sliči Italiji. Recimo - alpski krajolik! Ili pristup i filozofija gradnje motocikala. Šala mala, jer koliko se god KTM trudio pompozno, uz puno glamura i dašak misterija, predstavljati svoje nove uzdanice u cestovnom programu, još je jako, jako daleko od zakulisnih mešetarenja, igara i teorija zavjera koje prate dolazak motocikala s apeninske čizme.
No, „ako to mogu Talijani, možemo i mi“, pomislili su inženjeri iz Mattighofena te uzeli u ruke vlastiti Powerpartsov katalog i opremili svoj eksplozivni dvojac - supermoto 950 i superduke 990 - najboljim od najboljeg, dodavši u ime modela i ključnu oznaku - R. Završni dodir dizajnu dao je Gerald Kiska, čija je izričita zapovijed bila da okviri moraju biti narančasti, a ostali dijelovi u crnoj i boji titana.
Nedugo nakon svjetske premijere tih dvaju motocikala na mađarskom Pannonia ringu, isprobali smo veliki supermoto u njegovom još agresivnijem i radikalnijem izdanju. Već nakon nekoliko kilometara vožnje magistralnom cestom shvatili smo koliko KTM ozbiljno misli o tom modelu. Osjetno tvrđe podešen ovjes te tvrđe sjedalo taj je motocikl učinilo spravom namijenjenom vrlo uskoj grupaciji klijentele - onoj koja će zadovoljstvo u vožnji potražiti na nekoj natjecateljskoj stazi.
Supermoto R izveden je gotovo potpuno iz modela super enduro R. Lista izmjena je kratka, osjetno kraća nego što smo naviknuli vidjeti. R se od osnovne izvedbe supermota razlikuje manjim spremnikom goriva (14 litara), 40 mm prema naprijed pomaknutim položajem sjedenja i, dakako, trkaćim podešenjem ovjesa, čije smo upijanje neravnina po cesti jako dobro osjetili.
Toliko o cesti. Daljnja vožnja svela se isključivo na natjecateljsku stazu, točnije -automotodrom Rauš u Novom Marofu. Uski i oštri zavoji, neprestane izmjene smjera, kratki ravni dijelovi - kao stvoreno za veliki R!
Dojam o vožnji je kao da ste na motociklu manje klase i obujma, jer se skretanja izvode i najmanjim impulsom. U tome su poprilično pomogli uže konstruirani spremnik goriva te već spomenuta izmijenjena pozicija sjedenja. Noge sad više ulaze u siluetu motocikla pa se koljenom i bedrima lakše daje početni impuls. Osjećaj na upravljaču je izravniji i puniji, primjetno je da se više „leži“ na upravljaču, a tvrdo sjedalo na trkaćoj stazi daje savršenu povratnu informaciju.
Ovjes sad pokazuje svoje čari. I pri najvećim nagibima u kojima nerijetko o podlogu stružu oslonci za noge, a i pri žustrim izlascima iz zavoja u kojima je ručica gasa odvrnuta do kraja, motocikl čvrsto drži zadanu putanju, bez i najmanje nesigurnosti.
Pogonski agregat ne treba posebno predstavljati. Vremešni V2 pod kodnim imenom LC8 još ima 942 ccm i napaja se posredstvom rasplinjača. Kažemo još, jer se naveliko govori da s takvim rješenjem napajanja Euro 3 neće biti dostižan, za razliku od agregata 990, koji ima ubrizgavanje i tu je prepreku lako preskočio. Dakle, jasno je u kojem će smjeru ići budućnost napajanja gorivom na velikom supermotu.
Razvoj snage vrlo je linearan, a oduševljava spontani odgovor na komandu gasa koji je izravan, ali ipak dovoljno mekan da eliminira štetne nuspojave poput naglih trzaja ili „cukanja“. Pri naglim promjenama pravca, zbog nešto većih rotirajućih masa, osjeti se tromost u usporedbi s, primjerice, trkaćim supermotom, ali u usporedbi s ostalim motociklima sve djeluje munjevito brzo. Pri prolasku kroz zavoje okretaje motora treba spustiti u donju polovicu, jer tad je odgovor na komandu gasa izravniji i smireniji pa „veliki R“ čisto prati putanju koju ste mu zadali.
Kočnice su klasa za sebe. Doziraju se kirurški precizno, a gotovo svaki malo jači stisak poluge podiže motocikl na prednji kotač. Na R-u se takva radnja izvodi još lakše nego na osnovnoj verziji zbog tvrđe podešene prednje vilice, a isto vrijedi i za podizanje motocikla na stražnji kotač.
Vozačima kojima je supermoto 950 bio previše cestovno orijentiran kao jedino nužno i logično rješenje nameće se izvedba R, jer je dostojna te oznake. Jedino bi bila šteta da taj opaki lovac na zavoje stoji parkiran pred kvartovskim kafićem umjesto da se, barem povremeno, vozi po trkaćoj stazi.
VIDEO Yamaha MT-09 Y-AMT: Koliko smisla ima automatik? |
Piaggio MP3 310: Brži, agilniji, moderniji |
Benelli TRK 702: Fokusiran na cestu |
CF Moto 700 CL-X Sport: Kratki espresso |