2008-11-26 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Vanda Kljajo | |
Dvocilindarski GT-skuteri tijekom posljednjih su nekoliko godina postali pravom alternativom za motocikle. Yamaha T-max 500 već se dokazala kao najdinamičniji skuter svoje klase, a ekstremne su performanse gileru GP 800 okrunile najbržim skuterom današnjice. Kako ta dva titana stoje u izravnoj usporedbi?
Što je nastalo prvo, kokoš ili jaje? Scena maksi skutera dvocilindarske klase GT bi odgovorila - prvo yamaha T-max 500, pa onda jaje!
Da, T-maxu je pripala čast da 2001. godine bude prvi maksi skuter koji za pogon koristi paralelni twin, a ostali su se uglavnom služili „potrošenim“ tehničkim rješenjima ograničene jednocilindarske koncepcije.
Kažemo „potrošenim“ jer se u nekoliko primjera pokazalo da polulitreni obujam raspoređen na samo jedan cilindar krije mnoštvo skrivenih zamki poput velikih vibracija, grubog i bučnog rada te sklonosti termičkom preopterećenju materijala vitalnih dijelova motora. Ti se nedostaci nisu mogli otkloniti ni tehničkom nadgradnjom postojećih jednocilindarskih agregata, a ni primjenom sofisticiranije tehnologije.
Povrh toga, ostali su japanski proizvođači tu činjenicu izuzetno brzo spoznali pa su Honda i Suzuki dali svoj odgovor, i to u obliku silvera winga 600, odnosno burgmana 650. Iako su obujmom bili veći, snažnijih agregata i bogatije opreme, po pitanju vozne dinamike, sportskog karaktera i lakoće upravljanja T-max nikad nisu uspjeli nadmašiti.
Uz to, Yamahin je „Makismus“ tijekom godina stvorio i vrlo prepoznatljiv imidž, a mnogi su ga vlasnici prestali uopće i doživljavati kao skuter. Gotovo svatko od njih reći će da je ustvari riječ o sportskom motociklu s udobnom pozicijom sjedenja te automatskim mjenjačem!
Upravo na takvu klijentelu ciljala je i Gilera, sportski brend talijanskog diva Piaggia. Stoga GP 800 nije ništa drugo negoli nexus na višem stupnju evolucije. Naime, jednocilindarski master ustupio je mjesto novorazvijenom Aprilijinom motoru V2, prednji i stražnji kotač povećani su za jedan col, a završni variomatski prijenos ustupio je mjesto pogonskom lancu Z koji je dalje omogućio i konstrukciju stražnje klasične dvostruke aluminijske vilice.
I tako i u slučaju GP-a ponovno dolazimo do spoznaje da se unatoč variomatu te klasičnom čeličnom okviru, zapravo i ne vozimo na tek još jednom u nizu skutera koji pokušavaju impresionirati golemim obujmom. U igri je ipak znatno više od toga. Stoga se s razlogom pitamo: „Kako bi se superteškaš poput GP-a nosio s odličnim poluteškim tehničarom poput T-maxa?“ Otvorenih pitanja, dvojbi, špekulacija, nagađanja i nedoumica ima iznimno mnogo, konkretnih odgovora pak - vrlo malo. Dakle, samo je jedan način da saznamo tko je bolji - pravac u ring, na izravan okršaj!
Yamahinih 499 ccm obujma raspoređenih u dva paralelno smještena cilindra, nasuprot gilerinoj koncepciji V2 i čak 839,3 ccm. Već u samom startu - budući da je dobro poznato da toliki zaostatak u obujmu ništa ne može nadoknaditi - odnos snaga motora poprilično je jasan. Štoviše, i u tom se slučaju to pokazalo istinitim.
S druge strane, gilerin motor doslovce puca od snage, i to vrijedi i u niskim, i u srednjim i u višim režimima okretaja. Uz podosta grub i bučan nastup s mjesta, te nešto kasnije i za V2 karakteristično zatrzavanje, GP uz svu silinu akceleracije s lakoćom, prema instrumentima, prelazi brojku od 200 km/h pri nešto više od 8000 o/min, a tada stvar u svoje ruke uzima - elektronski limitator, odnosno blokada.
GP 800 je skuter stvoren za lijevu traku autoceste! Koliko god se ta izjava doimala paradoksalnom, ona je posve primjerena i istinita. O silini gilerinih ubrzanja dovoljno govori i činjenica da je na prijeđenih 6000 km stražnja guma bila - za smeće. Njezina se gazna površina proširila gotovo od ruba do ruba, a kod svakog naglog otvaranja gasa pri kretanju s mjesta skuter započinje s klizanjem po boku!
Pojava koja je T-maxu sasvim strana. Njegova su ubrzanja, u odnosu na gilerina, fluidna, meka i laka za kontroliranje, a radno područje motora i rad variomata cijelo se vrijeme kreću oko brojke od 5000 o/min. Ako je tijekom godina bilo ikakvih prigovora na njega, tada su išli uglavnom u smjeru razvijanja „skromne“ snage od 44 KS. Realne osnove govore da to baš i nije tako malo, no kada krenete u utrku s monstrumom poput GP-a, tada postajete svjesni da realno katkad - nije dovoljno. Naime, yamahi trebaju gotovo tri sekunde više do brzine od 100 km/h, gotovo sedam do 140 km/h, a u najvišoj brzini u brojkama zaostaje čak za 27 km/h (na instrumentima se očitava 180 km/h).
Stoga na kraju u poglavlju usporedbe motora, pobjeda očekivano odlazi na gilerinu stranu. Yamaha se naprosto mora pomiriti s tim da tamo gdje gilera udari - „trava više ne raste“. Također, valja napomenuti da pri otpuštanju ručice gasa na gileri motor izuzetno osjetno „koči“, a kod yamahe ta reakcija sasvim izostaje.
Brza autocesta zamjenjuje se magistralnom pa do izražaja napokon mogu doći i T-maxovi aduti kao primjerice lako i precizno upravljanje. Njegove su linije prolaska kroz zavoj iznimno impresivne te nema ni najmanjeg nagovještaja širenja ili sužavanja putanje. Znamo da zvučimo poprilično „otrcano“ kada kažemo da se T-max vozi sličnije motociklu no skuteru, no to je još uvijek najjednostavniji opis njegovih voznih karaktersitika.
Isto tako, spuštanja u nagib teku bez neugodnih iznenađenja, vrlo jednoliko te s minimumom uloženog impulsa vozača.
No, to se ne bi moglo reći za gileru, jer je njezina ciklistika tipično „skuteraška“. Tako je pri nižim brzinama vrlo osjetna masa motora na stražnjem kraju, a u oštrijoj vožnji prevladava svojevrsna „trapavost“. Vozač pri skretanjima i spuštanjima mora prenijeti nešto više težine i impulsa na prednji kraj, a kada to napokon i učini te postavi skuter u željenu putanju, sa struganjem po podlozi isprva započinju glavne stajne nožice, a nešto kasnije i donje oplate. Osim toga, djelomice je voznost GP-a bila ograničena i već spomenutom, istrošenom stražnjom gumom, no sigurni smo da i otklanjanje tog nedostatka ne bi bitnije poremetilo odnos snaga tih dvaju ljutih konkurenata.
Također, uopće ne dvojimo ni da T-max raspolaže kočnicama koje se lakše kontroliraju. Nitko ne može reći da su dvostruki diskovi promjera 300 mm i četveroklipne čeljusti na gileri lošije ili pak manje učinkovite od yamahinih, no primjetne razlike ipak postoje. Dok je na gileri osjećaj grub, a za potpuni efekt zaustavljanja potreban je silovit pritisak na poluge, kod yamahe se cijeli proces kontrolira jednim prstom, a cijela radnja djeluje nekako finije, nježnije i osjećajnije.
T-maxov sustav jednostavno je prilagođeniji amaterima, a s GP-ovim kočnicama s čelično opletenim crijevima bolje će se snalaziti profesionalci.
Mjerenja
|
T-max 500
|
GP 800
|
Najviša brzina
|
165 km/h
|
193 km/h
|
Ubrzanja
|
||
0-100 km/h
|
8,3 s
|
5,6 s
|
0-140 km/h
|
17,9 s
|
11,1 s
|
Elastičnost
|
||
60-100 km/h
|
4,3 s
|
2,8 s
|
100-140 km/h
|
4,9 s
|
5,1 s
|
Potrošnja
|
||
Magistralna cesta
|
4,6 l/100 km
|
4,8 l/100 km
|
Doseg
|
326 km
|
286 km
|
|
Maks bodovi
|
Gilera GP 800
|
Yamaha T-max 500
|
MOTOR
|
|||
Pokretanje | 5 | 4
|
4
|
Uglađenost
|
5
|
3
|
5
|
Najviša brzina | 5
|
5
|
4
|
Ubrzanja | 5
|
5
|
4
|
Variomat | 5
|
5
|
4
|
Zbroj
|
25
|
23
|
21
|
OKVIR I OVJES | |||
Upravljivost
|
5
|
4
|
5
|
Preciznost
|
5
|
3
|
5
|
Udobnost
|
5
|
5
|
4
|
Mogućnost nagiba
|
5
|
3
|
4
|
Zbroj
|
20
|
15
|
18
|
KOČNICE
|
|||
Jačina
|
5
|
4
|
4
|
Stabilnost pri kočenju
|
5
|
4
|
5
|
Doziranje
|
5
|
3
|
5
|
Zbroj
|
15
|
15
|
14
|
SVAKODNEVICA
|
|||
Gradska vožnja
|
5
|
3
|
4
|
Otvorena cesta
|
5
|
5
|
4
|
Potrošnja
|
5
|
5
|
4
|
Prostor pod sjedalom
|
5
|
4
|
4
|
Instrumenti
|
5
|
5
|
5
|
Završna obrada
|
5
|
4
|
5
|
Oprema
|
5
|
5
|
4
|
Cijena
|
5
|
3
|
3
|
Zbroj
|
40
|
34
|
33
|
UKUPAN ZBROJ
|
100
|
83
|
86
|
Obujam: 839 cm3
Snaga: 73,7 k (55 KW) 7750 rpm
Okretni moment: 73 Nm @ 4500rpm
Prednja kočnica: 300 mm , , 2 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti
Stražnja kočnica: 280 mm , , 1 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti
Prednja guma: 120/70 HR 16
Stražnja guma: 160/60 HR 15
Obujam spremnika: 14 l
Dužina: 272 kg
VIDEO Yamaha MT-09 Y-AMT: Koliko smisla ima automatik? |
Piaggio MP3 310: Brži, agilniji, moderniji |
Benelli TRK 702: Fokusiran na cestu |
CF Moto 700 CL-X Sport: Kratki espresso |
...uf, kolika tablica...prepo sam se, skoro zatvorio stranicu od straha...aj smanjite to na 33, molim :)))