2006-09-14 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Vanda Kljajo | |
Kotač revolucije mora se neprestano okretati. Tako to shvaćaju i u Derbiju pa je, nakon 50-ice i 125-ice, i na hrvatskom tržištu nedavno osvanuo GP1 pokretan motorom obujma 250 ccm
U Derbiju kažu da je revolucija počela prošle godine. Dakako, misle na svoj kompaktni sportski skuter GP1 obujma 50 ccm, koji je izazvao mnogo čuđenja i polemika. Jer, u svoju je klasu ugradnjom vilice upside-down, prednjim kočnim čeljustima radijalnog prihvata i lančanim završnim prijenosom unio vjetrove promjene.
E, sad, kakva bi to bila revolucija da se ne nastavlja? Poznato je da nikad nije bilo posljednje revolucije, jer one su beskrajne, dolaze jedna za drugom. Kod Derbija taj kotač revolucije nastavljaju okretati GP1 125 i 250. Posljednji nam je dospio u ruke kao ekskluziva na hrvatskom tlu. Tek što je stigao hrvatskom uvozniku Cro-futuri, dobili smo priliku detaljnije ga upoznati.
Otkad je tog katalonskog proizvođača skutera i mopeda preuzeo talijanski div Piaggio, osvanula su mu nova i ljepša vremena. Dvostruke aluminijske grede kao rješenje okvira doista su rijetke na kompaktnim sportskim skuterima, ali si je Derbi ipak priuštio takav avangardni potez. Za razliku od male pedesetice, ovdje motor nije ugrađen po motociklističkom principu izravno u okvir, nego se primijenilo klasično skuteraško rješenje, s motorom koji ujedno služi i kao oscilirajuća vilica. Time je težište pomaknuto unazad pa je razumljivo da se 250-ica ipak vozi nešto „blaže“, tj. skuteraški, nego revolucionarni prvijenac.
No, zato je tu jaki pogonski agregat koji već u praznom hodu odiše snagom i okretnim momentom, pritom glasno bučeći iz ispušnog topa. Od početka s osjetnim potiskom i uz brundanje hitro povećava dvoznamenkaste brojke na LCD-pokazivaču brzine. Pritom i kazaljka okretomjera na sportski izvedenoj bijeloj podlozi instrumenata nemilosrdno skače u visine, u trenu dosežući granice crvenog područja. Piaggiov pogonski agregat u kombinaciji s Del'Ortovim rasplinjačem promjera 17,5 mm radi vrlo sinkronizirano i živahno, a pritom slijedi svaku vozačevu komandu na ručici gasa.
Takvom se poslušnošću ističe i ciklistika velikog GP1. Iz zavoja u zavoj skuter sluša sve bolje, a razlog je pronalazak idealnog položaja. Dok su tvrdo i ergonomski odlično oblikovano sjedalo, u kojem vozač nimalo ne klizi naprijed ili nazad, te gotovo potpuno otvoreni i prilično visoko uzdignuti upravljač odlično pogođeni, vozač muku muči sa smještajem nogu. Naime, kao i kod svih sportskih skutera ove klase, prostor za smještaj nogu, posebno stopala, skučen je i ne dopušta pretjeranu ležernost. Najbolje je stopala pomaknuti što više unazad, jer tad imate jako dobar osjećaj za spuštanje u nagibe. Koljena vam se osjetno približavaju prednjem štitu, ali to je činjenica na koju ćete se morati naviknuti i pripaziti, naročito pri malo žešćim kočenjima. A njih će, s obzirom na kapacitete kočnog sustava, biti u izobilju.
U prednji disk promjera 245 mm grize dvoklipna radijalna čeljust do koje hidraulično ulje dolazi čeličnim crijevima, a ne ostavlja mnogo prostora za kritike. Snaga je odlična, točka početka hvatanja jasno definirana, modulabilnost vrlo dobra. Ni stražnja kočnica snagom nimalo ne zaostaje za prednjom, s tim da je glavna razlika u tome što je osjetljivija i puno prije blokira kotač.
Sportski i tvrdo podešeni ovjes u kombinaciji s aluminijskim okvirom ostavlja dojam velike čvrstoće i stabilnosti. Na idealnoj podlozi GP1 leži suvereno. Prednja Marzocchijeva vilica upside-down i stražnji centralno pozicionirani monoamortizer dobro su usklađeni već u serijskim postavkama. Ipak, probleme bi mogle praviti uobičajene hrvatske rupičaste ceste na kojima GP1, potpuno razumljivo, nije u svom elementu. Nešto mekše podešen ovjes smanjio bi sportski štih, ali bi svakodnevnicu učinio ugodnijom i ljepšom.
Sjedalo se otvara klasično, preko kontaktne bravice, a ispod njega je prostor dovoljan za smještaj integralne kacige te pristup 14-litrenom spremniku goriva.
Nakon zabavne igračke za najmlađe adolescente, Derbiju je pošlo za rukom stvoriti zanimljiv skuter kojem će se veseliti mlađi i stariji punoljetnici. Odličan dojam ciklistike, kočnica i prije svega dizajna kvare samo u detaljima manjkava završna obrada i površnost.
I cijena je sasvim u redu - 33.930 kuna - što je nešto više od, primjerice, glavnog konkurenta gilere runnera VXR 200, ali treba imati na umu da je GP1 tehnički puno napredniji, pa je i ta razlika opravdana.
Opravdanja nema za - boju! Poznato je da je boja revolucije oduvijek bila crvena, pa je nepoznanica zašto ju je Derbi izostavio iz svoje ponude za ovu godinu na ovom modelu. Sigurni smo da bi crveni GP1 250 bio najbrži!
Obujam: 244 cm3
Snaga: 22 k (16,4 KW) 6500 rpm
Okretni moment: 17 Nm @ 5000rpm
Prednja kočnica: 245 mm , , 4 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti
Stražnja kočnica: 240 mm , , 2 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti
Prednja guma: 120/70-14
Stražnja guma: 140/60-14
Obujam spremnika: 13 l
Dužina: 148 kg
Maksimalna brzina: 127 km/h
VIDEO Yamaha MT-09 Y-AMT: Koliko smisla ima automatik? |
Piaggio MP3 310: Brži, agilniji, moderniji |
Benelli TRK 702: Fokusiran na cestu |
CF Moto 700 CL-X Sport: Kratki espresso |