Test | Cestovne sportske gume (120/70 ZR 17 i 190/50 ZR 17) - Test na cesti
U pet dana provesti četiri tisuće kilometara, a sve da bi se saznalo koja je najbolja cestovna sportska guma u dimenzijama 120/70 i 190/50 ZR 17. Rezultati u prva tri dijela testa otkrivaju samo djelomičnu sliku
|
Cesta nije pista |
Rani jutarnji sati. Na semaforu je upaljeno crveno svjetlo, prometa nema, tek tu i tamo koja šarena najlonska vrećica koja se na laganom proljetnom vjetru kotrlja nizbrdo kroz jednu od mnogobrojnih stuttgartskih avenija. Da, nedjelja je u gotovo svim krajevima Europe ista, i ne pjeva se uzalud: „Nedjelja, prokleta nedjelja, nigdje nikog, pustinja...“.
No, nama - za razliku od autora poznatog refrena - nipošto nije bila prokleta, nego sretna! Toga jutra 29. ožujka kao dio međunarodne testne ekipe krenuli smo na put dug gotovo 4000 kilometara. I ne bi to bila neka neponovljiva avantura da se cijela testna ruta nije morala svladati u samo - pet dana. I to kakvih - pet dana Mediterana. Razlog? Veliki usporedni test cestovnih sportskih guma u zajedničkoj organizaciji njemačkog i švedskog Motorrada te hrvatske Motorevije.
|
Osim hondi firebladea, u usporednom testu guma sudjelovali su i KTM RC8 te suzuki
bandit 1250 |
Cilj je bio Gemenos, turističko mjesto u blizini Marseillea, udaljeno oko 1000 kilometara od Stuttgarta. Predviđen je kao polazišna točka različitih trodnevnih ruta, s po 700 do 800 kilometara dnevno.
Sedam hondi firebladea za tu je priliku obučeno u „cipele“ dimenzija 120/70 i 190/50 ZR 17. Starim znancima u svijetu pneumatika poput bridgestonea BT016, continentala sport attacka, metzelera sporteca, pirellija diabla rossa i michelina pilot powera 2CT pridruženi su i najaktualniji noviteti poput avona VP2 supersporta i dunlopa qualifiera 2.
Naravno, test treba sagledati sa što više aspekata te ujedno napraviti i ciljane usporedbe. Stoga smo sedmorici veličanstvenih firebladea s cestovnim sportskim gumama pridružili i jedan suzuki bandit 1250 na dvogodišnjem uzastopnom pobjedniku (2007. i 2008.) u segmentu sport-touring - michelinu pilot roadu 2CT.
Da bismo zaokružili priču, pridodali smo i homologiranu trkaću gumu michelin power one montiranu na KTM RC8. Detalje usporedbe koncepata, kao i drugi dio testa cestovnih sportskih guma (test na trkaćoj stazi na mokroj i suhoj podlozi) moći ćete pročitati vrlo skoro!
Potrošnja guma iliti - kamo je nestao profil?
|
Dunlop i michelin dijele prvo mjesto u kategoriji potrošnja |
Vozimo se cestom D 396, Gemenos samo što nije tu. Cjelodnevna vožnja autocestom dugom 1000 km ostavlja mnogo vremena za razmišljanje. Postavljamo si standardna pitanja u debati posvećenoj gumama - koliko kilometara traju, tj. koliko na njima zapravo možemo prijeći? Pitanja koja će biti aktualna naročito u ovoj godini, jer nemojte zaboraviti - autocesta je u Hrvatskoj za motocikliste pojeftinila 40 posto i mnogi će za svoj put prema morskoj obali izabrati upravo nju.
Uvaženo je mišljenje da su sportske gume mekane i da se jako brzo troše. No, u posljednje dvije, tri godine to je postala samo poluistinita tvrdnja, jer proizvođači su ubrzano počeli uvoditi tzv. multicompounde, tj. više mješavina, prilagođene različitim dijelovima gume. Točnije, mekana mješavina na rubovima (radi boljega gripa), tvrđa na sredini (niža potrošnja, veća stabilnost na pravcu). Stoga su se naša svakodnevna mjerenja preostalog profila gume bazirala na tri različite točke - lijevi i desni rub, te sredina, i tako dvaput u razmaku od 180 stupnjeva.
|
Vijadukt Millau visok je čak 270 metara. Izradila ga je tvrtka koju je osnovao
Gustave Eiffel |
Šest različitih točaka na svim gumama pokazalo je da su nakon odvezenih 4000 kilometara još bile znatno udaljene od zakonske minimalne granice profila od 1,6 mm. Na posljednjem testu sportskih cestovnih guma iz 2006. godine prosjek trajanja gume bio je 5000 km. Ove godine u igri je čak i između - 6000 i 7000 km. Napredak? Definitvno, jer vozna svojstva također su uznapredovala.
Kao pobjednici ovoga dijela testa iskristalizirali su se michelin i dunlop, koji su na kraju skupili jednak broj bodova - 94 (od maksimalnih 100). Njihova trajnost zaista je respektabilna, dok smo od bridgestonea, zbog njegove hvaljene multicompound-tehnologije i golemih iskustava i uspjeha u moto sportu, očekivali znatno više (nakon 4000 km preostalo je samo 35 posto početnog profila). Čak je i pirelli, koji je oduvijek bio poznat kao guma koju autocesta doslovce „proždire“ - u ovoj kategoriji - bolji. Ipak, na svim gumama ostalo je više nego dovoljno profila da se istom rutom, peti dan, bezbrižno vratimo nazad u Stuttgart.
Test novih guma i guma nakon 3000 km iliti - može li staro biti dobro kao novo?
|
Ruta od Stuttgarta do Marseillea i nazad duga je gotovo dvije tisuće
kilometara.
U preostala tri dana dnevno se vozilo 600 do 700 km, a testni
firebladeovi vidjeli su između ostaloga St. Tropez, Nimes, Digne te čak i vrh Mount
Ventoux, poznat s biciklističke utrke Tour de France |
Tri dana bila su rezervirana za vožnju magistralnim francuskim cestama. Promet vrlo slab, asfalt s prvoklasnim gripom, impresivni pejzaži. Vremenski uvjeti? Hm, taj dio ćemo preskočiti jer ne želimo kvariti idilu koju smo stvorili na početku ovoga dijela testa.
I ovdje se provlači presumpcija vezana uz sportske gume - mogu li se nakon 3000 km voziti jednako dobro kao i kad su nove?
Michelin i continental pokazuju da - mogu. Njihovo odstupanje nakon 3000 km u konačnom zbroju je samo jedan, odnosno dva boda. Što to znači? U slučaju pilot powera 2CT radi se o gumi koja pruža najsigurniji osjećaj gripa, čak i pri temperaturi zraka primjerenijoj zimi nego proljeću. Upravljivost te preciznost vožnje na vrlo su visokom nivou, bilo da se radi o gumi koja je gotovo nova ili onoj koja iza sebe ima određenu kilometražu. Razlozi su upravo u pogođenoj smjesi na sredini, koja ni nakon dužih tura autocestom nije utjecala na deformaciju oblika gume, tj. stvaranje valjkastog oblika gazne površine.
Continental je u uzlaznoj putanji, tu nema dvojbe. U tolikoj mjeri parirati proizvođaču poput Michelina zaista nije lako, a iza svega stoje golem trud i velika količina novca uloženog u razvoj. Guma se ističe neutralnošću, količinom povratnih informacija s podloge te preciznošću upravljanja.
To su bili dobitnici, a tko su gubitnici ovoga dijela testa? Bridgestone je i u ovom slučaju „fenjeraš“. Sve je još nekako funkcioniralo dok je guma imala manje kilometara na „leđima“. Upravljivost i neutralnost bili su solidni, da bi se nakon 3000 km počeli gubiti. Gubitak voznih svojstava naročito je osjetan kod spuštanja u nagib, kad vozač mora ulagati sve više potiska ne bi li motocikl spustio u željeni nagib i održao preciznu putanju. Ujedno, i moment uspravljanja pri kočenju sve je jači.
Suprotno bridgestoneu, avon je pozitivno iznenađenje. Odmak od vodećeg michelina i continentala zaista nije velik.
Zaključak
Ako gledamo čisto matematički - michelin potpuno zasluženo slavi pobjedu u prvom dijelu testa, jer najbolji je u sve tri kategorije. U poglavlju potrošnja, doduše, tu pobjedu dijeli s dunlopom, a jednaki broj bodova kao nova guma postiže i continental.
Pravi „dark horse“ na koji se prije testa definitivno nitko ne bi kladio bio je avon, koji u zbroju bodova u prva tri testa ostvaruje sjajno drugo mjesto. To je dobra vijest! A loša? U Hrvatskoj ga u ovom trenutku ne možete pronaći.
U mjeri u kojoj je Avon senzacionalno iznenadio, Bridgestone je - razočarao. Samo 224 osvojena boda tog japanskog diva osjetno distanciraju od ostalih proizvođača. No, možda test na stazi pokaže neke skrivene vrline.
Bodovanje svakodnevica:
|
Da bismo zaključili poglavlje velikog usporednog testa cestovnih sportskih guma,
moramo još samo odgovoriti na pitanje - kako se ponašaju u vožnji na trkaćoj stazi?
Mjerenja na suhoj i mokroj podlozi na testnom poligonu u Mirevalu upotpunit će
preostale dvije kategorije potrebne da bi se dobio - konačni pobjednik |
|
Poredak testa na cesti (1. dio: potrošnja, cesta - nove, cesta - nakon 3000 km) |
Pet puta zašto, pet puta zato!
1. Zašto honda fireblade?
Zato što je fireblade najprodavaniji sportaš na njemačkom i hrvatskom tržištu motocikala u protekloj godini. Ujedno, zato što CBR 1000 RR jedini u klasi ima ABS, što je bilo prevaga da se prvi put ove godine testira i u kategoriji „mokra podloga“ (koja se dosad u ovom segmentu izbjegavala iz sigurnosnih razloga).
Hrvatski uvoznik Hondinih motocikala - Ruting - Motoreviji je za potrebe ovog testa ustupio jedan fireblade, a ovim putem koristimo priliku da mu zahvalimo na tome.
2. Zašto svi motocikli moraju voziti zajedno?
Zato što se tako svi voze u jednakom režimu. Dakle, stvaraju se isti objektivni uvjeti za sve gume na testu - od vrste ceste (autocesta, magistrala), brzine kretanja do vremenskih uvjeta (mokra, suha podloga) itd.
3. Zašto 4000 km?
Zato što je to prosječna godišnja kilometraža vlasnika sportskog motocikla u Njemačkoj. Dakle, vidimo da detaljne statistike i evidencije nisu samo „uteg oko vrata“, nego veliko olakšanje za pripremu i određivanje kriterija testa.
4. Zašto jug Francuske?
Zato što je jug Francuske u to doba godine (početak travnja) vremenski i temperaturno najstabilniji u tom dijelu Europe. Ujedno nudi pregršt zavojitih magistralnih cesta (vrlo gruba asfaltna podloga), s malo policijskih kontrola i još manjeg intenziteta prometa.
5. Zašto cesta, a zašto pista?
Cilj usporedbe bio je odraditi što više zasebnih testova na osnovi kojih će budući kupci sportskih guma moći odrediti prioritete. Ako se netko, recimo, većinom vozi po autocesti i treba mu prije svega guma koja se sporo troši - taj će se usmjeriti na poglavlje „potrošnja“, dok će oni koji vole brusiti koljeno na asfaltu prioritetnim smatrati dio posvećen vožnji na trkaćoj stazi. Naravno, oni koji žele najkompletniju gumu jednostavno će pogledati ukupnog pobjednika testa dobivenog zbrajanjem bodova iz svih kategorija.
Balansiranje
Koliko su zapravo uravnotežene sportske cestovne gume? Da bismo analizirali taj problem, posebno smo balansirali „čiste“ naplatke (prije montaže guma) te nakon montaže guma i kompletan kotač.
Naročitu želju za dodavanjem utega pokazali su avon VP2 supersport, metzeler sportec M3 i pirelli diablo rosso - stražnji kotač je za čistu, okruglu vrtnju trebao čak 35 grama utega! Nasuprot tome, michelin pilot power nije trebao - ni gram.
Kod svih ostalih pneumatika na stražnjem kotaču bilo je potrebno između 10 i 25 grama, a na prednjim kotačima do deset grama.
Obojena točka na rubu gume znači da je na tom mjestu guma najlakša. Stoga se u tom dijelu mora uskladiti s dijelom naplatka koji je najteži. Uvaženo je mišljenje da je felga na dijelu u kojem je ventil najteža, no naša mjerenja pokazala su da to ne mora nužno biti pravilo. Stoga je naročito korisno izbalansirati i „golu“ felgu.
Cijene u Hrvatskoj - Dunlop i dalje najpovoljniji
Točno 636 kuna je razlika između najpovoljnijeg (dunlop qualifier 2) i najskupljeg (pirelli diablo rosso) seta sportskih cestovnih guma u Hrvatskoj.
Cijene su formirali ovlašteni uvoznici tih marki, a odnose se plaćanje gotovinom. Ako koristite bezgotovinsko, morate računati da će se cijena povećati pet do deset posto, a ako ste gume kupili online, računajte i na troškove dostave.
Zajednica | Komentari