2009-06-10 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Kristijan Tićak | |
Aprilijina obitelj gradskih skutera scarabeo dobila je prinovu pod imenom 300 special – još jedan izvrstan gradski skuter s kvalitetnim pogonskim agregatom
Službene stranice modela scarabeo 300 special
Aprilijin gradski skuter scarabeo pri prolasku ulicom većina promatrača prepoznaje već po silueti. Elegantna pojava, veliki kotači i luksuz su već – neovisno o obujmu – kod ovog modela poznata pojava. U sve široj ponudi gradskih skutera talijanskog porijekla, koji su ustvari svi moderna reinkarnacija vespe uz dodatak luksuza, Aprilia s ovim modelom iznimno uspješno drži svoju stranu s nekoliko standardnih kvaliteta.
Uz to, sve te kvalitete pohranjene su i u novom modelu u obitelji scarabeo – 300 specialu. Smješten negdje u sredini game što se obujma motora tiče, novi 300 special izvrsna je kombinacija starih, već poznatih prednosti te nekoliko novina.
Tako je izvana 300 special pravi scarabeo. Odlično je dizajniran, kvalitetno izrađen te još bolje završno sastavljen – što je nedvojbeno za svaku pohvalu. Također, poznato dizajnersko „oko za detalj“ na scarabeu blista u svoj svojoj talijanskoj raskoši. Primjerice, svaki ugrađeni komadić opreme je – od kromiranih i pomalo retro oblikovanih retrovizora, zatim velikog prednjeg svjetla, stražnjih led-dioda kao stop-svjetla, pa sve do glomaznih oslonaca nogu suvozača – odlično odmjeren i po obliku i po boji. Također, scarabeo je pomodan više nego neke manekenke kojima je to posao. No, dojam ovog savršenstva pomalo kvare tek crni kotači u kombinaciji s crnom bojom oplata. Uz dužno poštovanje crnoj kao trenutačno modernoj boji koja dodatno naglašava luksuz i eleganciju, kad već sitničarimo, kotači bi mogli biti u svjetlijem tonu.
Gradski šminker osim privlačnog izgleda nudi i dobre vozne osobine te solidnu ergonomiju vozačke pozicije
Kako je s izgledom, tako je i s ergonomijom vozačke i suvozačke pozicije. Tako će svi koji vole gradsko uspravno držanje te širok hvat upravljača uživati na scarabeu, kao i njihovi suputnici, koji uz dobro sjedalo imaju na raspolaganju i korisne rukohvate integrirane u stražnji nosač za putni kofer te goleme oslonce nogu. Jedini problem u vožnji udvoje je širina rasklopljenih oslonaca i suvozačevih nogu na njima te pri gradskom provlačenju treba biti osobito oprezan.
Sudeći prema pogledima koji su nas pratili, scarabeo je više napravljen za privlačenje nego provlačenje, a njegove buduće vozače svakako će, osim položaja za upravljačem, privući i oprema. Tako su trostruki instrumenti izrađeni u retro štihu sa središnje postavljenim analognim brzinomjerom ipak prihvatili i moderni LCD-displej sa satom, kilometražom, ali i pomalo grubim prikaznikom količine goriva. Uz ugrađeno, scarabeov popis dodatne opreme koji uključuje putni kofer, veliki vjetrobran, zaštitnu dekicu za zimu i drugo, podugačak je gotovo kao mjesečni popis za kupovinu, pa se ondje uistinu može pronaći baš sve što je gradskom i međugradskom vozaču od životne važnosti.
Instrumenti su izrađeni u retro stilu sa središnjim brzinomjerom. Maleni LCD-displej spretno je ugrađen u kružno kućište Veliko prednje svjetlo obrubljeno je kromom te podijeljeno na dvije svijetleće plohe dugog i kratkog svjetla
Poglavlje o korisnosti i ergonomiji treba završiti prtljažnim prostorom. Iako na scarabeu nije u prvom planu niti će biti presudan u izboru tog modela – uzmu li se u obzir veliki kotači – nije malen. Pod sjedalo se može smjestiti jet-kaciga čak i nešto većih gabarita ili laptop te – složite li ih dobro – podosta sitnica. Tu je i spremnik u prednjici koji se sastoji od dvaju omanjih pretinaca za rukavice i dokumente, koji se može otključati samo s ključem u kontaktnoj bravici. Ipak, dojam kvari način otključavanja prtljažnika ispod sjedala. Budući da su nas upravo talijanski proizvođači na to naviknuli, to je zaista neobjašnjivo. Naime, scarabeo nema gumb za daljinsko otključavanje sjedala na ključu, već je poluga smještena u malom prtljažniku na prednjici. To znači da, želite li podignuti sjedalo, najprije ključem morate otvoriti mali spremnik, pa povući ručicu, pa otvoriti sjedalo. U gradskoj vrevi, kada to treba napraviti nekoliko puta dnevno, nipošto nije praktično rješenje. No, znatno praktičnije riješen je, uz pomoć posebne bravice na podnici, pristup spremniku goriva.
Poslije evaluacije vanjštine zavirili smo i u mehaničku pozadinu i naravno stigli do motora, ustvari i uzročnika ove cijele priče. Novi, pojačani agregat quasar obujma 278 ccm zapravo je ta unutrašnja vrijednost zbog koje je model zaslužio ime special, a mi možemo pridodati – sasvim opravdano. Iako se od svog osjetno raširenijeg izvornika obujma quasara 250 „iznutra“ razlikuje tek po neznatno višem okretnom momentu, a izvana nikako, to neznatno poboljšanje u vožnji više je nego očito.
Tako je u gradskoj vožnji motor u svim režimima iznimno tih, a ubrzanja linearna i do brzine od 80 km/h izuzetno zadovoljavajuća. Veći i na krivulji okretaja drukčije postavljeni okretni moment posebno se osjeti u međuubrzanjima, a vozač ni u jednom trenutku nema osjećaj da se motor „pati“ ili – kako bi pravilno „razmotavao“ variomat – da se nepotrebno vrti na višim okretajima. Premda smo s quasarom 250 proveli mnogo lijepih zajedničkih trenutaka, možemo zaključiti da je 300-tka pravo osvježenje, a da scarabeu izvrsno pristaje. Uz to, treba naglasiti da je potrošnja unatoč povećanju performansi ostala na razini manjeg obujma, a tijekom testa je bila nešto nižom od četiri litre na 100 km.
Po pitanju ovjesa, stvari su ponešto drukčije. Ovjes kao i sam okvir možemo definirati uzorno krutima i sigurnima, ali što se tiče ublažavanja neravnina i ponešto grube elemente. Iako neravnine rijetko dolaze do upravljača i vozačeve stražnjice, primjetno je grublje ublažavanje prednje vilice, dok se straga stvari odvijaju zadovoljavajuće. Zato je upravljivost uzorna i bez lelujanja pri brzim promjenama pravca, kao i ponašanje pri najvišoj brzini od čak 147 km/h po instrumentu. Povrh toga, pri toj brzini, naravno, provizorni vjetrobran koji zadovoljavajuće štiti vozača u gotovo svim režimima gradske vožnje ne pomaže pretjerano, a da budemo iskreni, taj režim ne leži ni scarabeu ni vozačima koji ga priželjkuju u garaži.
Uz kvalitetnu obradu i stilske detalje, scarabeo se može pohvaliti i LED-diodama u stražnjem stop-svjetlu Pojačan quasar 300 izvana je nepromjenjen u odnosu na izvornik obujma 250 ccm, no krasi ga nešto veća snaga i okretni moment
Također, kočnice su standardno opremljene središnje sustavom kočenja koji omogućuje aktiviranje jednog kočnog klipa u prednjoj čeljusti uz klip u stražnjoj, pri pritisku na polugicu stražnje kočnice. I dok ova kombinacija daje dobre rezultate, a osjećaj na polugici možemo nazvati dobrim doziranjem, stisak na polugicu samo prednje kočnice nas je ostavio pomalo razočaranima. Premda prednja kočnica obavlja svoju funkciju, njen je nastup nježan i ne pretjerano transparentan, s gotovo nikakvim osjećajem doziranja na polugici. Ovdje bi svakako pomogle mekše kočne pločice, a najbolje ih je koristiti zajedno, kada se scarabeo doslovce ukapa u mjestu. Također, nije isključeno da su inženjeri – kako bi korisnike „uvježbali“ korištenju stražnje i smanjili rizik od proklizavanja prednjeg kotača na nerijetko glatkom gradskom asfaltu – namjerno tako podesili kočnice.
Na kraju naravno cijena. Naime, 300 special stoji nemalih 37.088 kuna i pravi je dokaz da se kvaliteta mora platiti. Ipak, u njegovom slučaju možemo reći - neka je tako - jer je u ovim vremenima konfekcijskih modela, scarabeo ipak skuter koji u „obitelji“ može ostati cijeli život. Tome svakako pomaže i unutrašnja vrijednost ovog modela – izvrstan agregat quasar 300.
Obujam: 278,3 cm3
Snaga: 22,3 k (16,4 KW) 7500 rpm
Okretni moment: 22 Nm @ 6500rpm
Prednja kočnica: 260 mm , , 3 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti
Stražnja kočnica: 240 mm , , 1 koďż˝nih klipova prihvat koďż˝ne ďż˝eljusti
Prednja guma: 110/70-16
Stražnja guma: 140/70-14
Obujam spremnika: 10 l
VIDEO Yamaha MT-09 Y-AMT: Koliko smisla ima automatik? |
Piaggio MP3 310: Brži, agilniji, moderniji |
Benelli TRK 702: Fokusiran na cestu |
CF Moto 700 CL-X Sport: Kratki espresso |