2008-06-29 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Milagro | |
Aprilia je predstavila nove modele RX i SX 125, sportske motocikle malog formata namijenjene mladim vozačima i njihovom ulasku u svijet sporta, ali i svakodnevnom korištenju od kuće do škole
Službene stranice modela RX125
Estuarij rijeke Po na talijanskom sjeveru poznat je po beskrajnim kanalima i ribarstvu. Naplavine koje je rijeka stoljećima donosila do obale Jadrana sada su postale pjeskovita obala i plodne oranice koje Talijani obrađuju do posljednjeg metra. Plodna ravnica zanimljivo izgleda, a beskrajna pješčana plaža u ovo je doba još uvijek prazna. Regija oko Ravenne poznato je talijansko ljetovalište koje privlači tisuće gostiju kojima je navodno izuzetno zabavno. Iako, nas koji smo navikli na našu stranu Jadrana nije se ništa posebno dojmila, od Ravenne pa sve do Riminija tisuće su apartmanskih naselja i geometrijski točno u pijesak pozabadanih suncobrana, a sva mjesta sliče kao jaje jajetu. Specijalitet regije su naravno tjestenina i riba. U svakom slučaju, taj dio Italije nudi jednu drukčiju sliku istog mora koje poznajemo samo s naše strane.
Zato i pišemo ovaj uvod koji i ima i nema pretjerano veze s našom glavnom temom. Šteta je da o rijeci Po znamo samo ono naučeno u školi, negdje tijekom srednje, kada je profesor jednoličnim glasom govorio sljedeće - rijeka Po jedna je od najvećih europskih rijeka koja je zaslužna za plitke talijanske obale i koja mijenja boju Jadranskog mora tako da se vidi i iz svemira.
Ne zvuči ni tako dosadno, no mi smo kao klinci često tada gledali kroz prozor učionice i razmišljali o nečemu sasvim desetom - motociklima. Tako vjerojatno stvari stoje i danas. Rijeka Po i dalje plavi Jadran, a neki novi klinci i dalje misle o motociklima. Stoga ipak ovaj zemljopisni uvod i nije tako promašena tema, jer pjeskovito tlo i ravnica uz more osim za poljoprivredu i turizam dobri su još za neke stvari. Primjerice, na njima se mogu izgraditi izvrsne karting staze i kraj njih smještene kros staze. To se naravno ne vidi iz svemira, no mi smo bili ondje, i to na prezentaciji motocikala o kojima često promišljaju srednjoškolci - možda kao i mi, na satu zemljopisa.
Aprilia je kao i obično, na domaćem terenu održala svjetsku prezentaciju svojih novih sportskih modela namijenjenih mladima. Novi modeli RX i SX 125 izrađeni su kako bi se mladim vozačima omogućio ulazak u vode endura i supermota u klasi koju smiju voziti s obzirom na svoje godine i kategoriju vozačke dozvole. Također, obujam od 125 ccm odličan je za početak ili nastavak mladenačkog „tesanja“ vozačke vještine i talenta i kao takav dobra je priprema za prave Aprilijine strojeve RXV i SXV.
Zato su ti samo po obujmu mali sportaši nastali na njihovu sliku i priliku, i to pod utjecajem velikih Aprilijinih uspjeha u svjetskom prvenstvu. Aprilia je oba modela zasnovala na istoj osnovi - modernom dvotaktnom agregatu i čvrstom čeličnom okviru, a za promjenu osobnosti iz endura u supermoto i obratno bilo je potrebno samo promijeniti veličinu i vrstu kotača. Iako su i supermoto model SX i enduro RX zamišljeni i kao opcija za svakodnevno putovanje od kuće do škole, ipak su im geni ponajprije sportski i lakše će se snaći na treningu za vikend ili mladenačkom dokazivanju iza škole.
To je vidljivo po uskoj silueti i asketskoj opremi. Na motocikle je ugrađeno samo nužno, ali ono što je ugrađeno je vrhunsko. Tako motor nema elektropokretač nego samo nožnu polugu, a instrumenti su standardni sportski LCD-displej s nekoliko kontrolnih lampica. Uz to, retrovizori i oslonci za nogu suvozača, lako se demontiraju kako ne bi smetali. To je vjerojatno najčešći posao mladih vozača u petak poslije škole kada se svakodnevno prijevozno sredstvo kratkim postupkom u „boksu“ pretvori u rasnog sportaša. Upravo se tom idejom vodila Aprilia, a ono što ostane je stroj race-ready spreman za izlazak na stazu. No, na stazu se može, osim s malom masom, dobrim ovjesom i kočnicama, izići i s dvije snage motora. Dok Rotaxov motor u osnovnoj verziji razvija zakonski ograničenih 15 KS, otvorena verzija razvija gotovo sedam više.
U objema verzijama snage ima dovoljno, a tome svakako pridonosi i reducirana masa, pa za elektropokretačem nitko pretjerano nije žalio. Ostalo je klasika, dobar vozački položaj, visoko i usko sjedalo te pravilno postavljen i dobro otvoren upravljač. Dok staza polako upija toplinu jutarnjeg sunca, vrijeme je da krenemo. Prvi je na redu SX i desetak zavoja karting staze….
SX 125
Kratak dodir na nožni starter i dvotaktaš se javlja reskim zvukom. Dok je hladan, potrebno mu je nešto pomoći ručnog čoka, no iznimno brzo dolazi na radnu temperaturu. Izlazak iz boksa koristimo za namještanje na uskom sjedalu i podešavanje nogu na minijaturnim sklopivim osloncima. Odmah je vidljivo da je motocikl lak kao pero i da se upravlja gotovo mislima. Motor fino prima gas i uz povećanje zvučne kulise iz auspuha povlači solidno iz srednjih okretaja, a u visokima pokazuje svoj puni zamah. Isto tako, u kombinaciji s dobrim mjenjačem kratkog hoda koji dobro leži na gornjem dijelu stopala vozač lako nađe pravilne okretaje.
Rundanje na karting stazi kreće sve brže i brže dok se ugrađene Pirellijeve gume griju i prianjaju sve bolje i bolje. Povrh toga, na ravninama oduševljava krutost okvira tog malog sportaša, a na kočenju pred zavojem, osim snažnog ugriza prednje kočnice oduševljava i lakoća korekcije smjera u kočenju do posljednjeg trenutka. Ukoliko ste u pravilnoj brzini, primanje gasa po izlasku iz zavoja trenutačno je i već kreće juriš na drugi. Uz to, putanja u zavoju održava se lako, a upravljač je iznimno dobro postavljen kao i položaj vozača u odnosu na uzdužnu os motocikla. U maksimalan nagib dolazi se brzo bez imalo otpora, a vožnja u njemu ograničena je samo dodirom oslonca nogu s podlogom. Budući da je ovjes osrednje tvrd, to se događa prije kod nešto težih vozača, kakvi smo i mi. Iako je dovoljno kapacitetan da amaterske vozače i one koji tek trebaju postati profesionalcima potpuno zadovolji, na stazi ipak je prilagođen i komforu svakodnevne vožnje. Naime, kočenje i jednom i drugom kočnicom vrlo je kontrolirano. Kočnice se izuzetno dobro doziraju i može se s njima poigravati do duboko u zavoj. Ni u jednom trenutku ne može se reći da motoru nedostaje snage, a jedini dokaz o malom obujmu su relativno kratki prijenosni odnosi koji kod standardne varijante tjeraju vozača na često mijenjanje brzina. Ukoliko koji „promašite“, te završite u previsokoj brzini, tada snage za povlačenje iz zavoja nema. Poslije ugrijavanja na standardnoj verziji na red je došla i otvorena sa sedam KS više. Upravljivost i lakoća su ostali, a motor i posebice mjenjač dali su više prostora za podešavanje najboljih okretaja za pojedini zavoj. Također, motor je elastičniji, ali je na malim okretajima sklon zatrzavanju. Uglavnom, obje verzije iznimno su podatne i vuku na vožnju, a nakon nešto vježbe vrlo lako će dopustiti da se iz njih na stazi izvuče maksimum. U svakodnevici, osim dobrog prednjeg svjetla porijeklom sa SXV-a, mladi vozači uživat će u jednostavnom LCD- displeju s osnovnim podacima te sofisticiranim detaljima poput stop svjetla u LED-tehnologiji.
RX 125
Poslije usijanog asfalta na red je došao sipki pijesak i model RX. Enduro za početnike nije prvi RX proizveden u Apriliji, nego je novi model nastavak poznate serije koja je oduvijek naginjala sportu, a služila u svakodnevici. Tijekom prezentacije predstavljeni su i prošli modeli, a evidentno je pritom bilo da je svaki novi model bio sve radikalnije sportski oblikovan, završno s novim koji mnogo detalja dijeli s RXV-om.
Iako je motor, okvir i ovjes RX jednak SX-ovom, promjenom kotača dobila se tipična vozna postava za enduro sa 21 colom sprijeda i 18 cola straga te nešto viša sjedeća pozicija. Nakon kretanja na pjeskovitu kros stazu, prvo što se osjeti mala je masa motocikla i osjećaj potpune kontrole bez obzira na neravan i pjeskovit teren pod kotačima. Uzak oblik cijelog motocikla, posebice prednjeg dijela sjedala i spremnika goriva idealan je za čvrsto obuhvaćanje koljenima onda kada je to potrebno, a položaj oslonaca nogu također odgovara. Na terenu je kao i na stazi do izražaja došao motor. Osobito kada ga natjerate u visoke okretaje kako bi iz dubokog pijeska uspjeli barem djelomično rasteretiti prednji kotač i osigurati upravljivost. Vrhunska upravljivost, dovoljno snage i elastičnost u višim okretajima i početnicima će omogućiti upoznavanje s čarima terenske vožnje, a vičniji će postati brzo iznimno brzi. Tada pomažu kočnice koje se odlično doziraju, posebno stražnja koja omogućuje vrlo dobro korigiranje brzine ulaska u zavoj bez klizanja stražnjeg kotača. Treba napomenuti da je osim male mase, pohvalna i njena dobra izbalansiranost što se posebno osjeti na skokovima. Naime, tada motocikl ima blagu tendenciju spuštanja nosa koja se izuzetno lako korigira položajem tijela. Tako su skokovi s kontroliranom putanjom dostupni i početnicima koji mogu korigirati položaj motocikla i sigurno doskočiti. Osim za treniranje na stazi za kros, RX vrlo je priručan i za pravu enduro vožnju po terenu. U oba slučaja, na stazi ili na etapi do izražaja dolazi veliko odstojanje od tla i izdašan hod elemenata ovjesa.
ZAKLJUČAK
Za one koji su sanjarili na satu zemljopisa kada je bilo riječi o rijeci Po, naša priča svakako će zagolicati maštu. Manje-više za estuarij i plaže, no neka ostane negdje u glavi da je Aprilia predstavila dva vrhunska sportska motocikla malog formata. Ulaznica u svijet sporta novim SX-om i RX-om mladima je postala znatno pristupačnija, a Aprilia je mudro iskoristila svoje poznavanje moto sporta uopće kako bi mlade vozače, a time i svježe kupce, naviknula na svoje ime i kvalitetu. Stoga neka se profesori ne čude ako srednjoškolski snovi tijekom nastave odu u smjeru rijeke Po i također dvoslovnih - SX-a i RX-a.
Piaggio MP3 310: Brži, agilniji, moderniji |
Benelli TRK 702: Fokusiran na cestu |
CF Moto 700 CL-X Sport: Kratki espresso |