2010-04-06 , Autor: Ozren Buriša, Slike: Yamaha | |
Nova super ténéré je spremna, a Yamaha je otkrila sve njezine tajne. S približno 1200 ccm, kardanskim završnim prijenosom, kompletnom opremom i privlačnom estetikom, nekadašnja kraljica pustinje vraća se dobro pripremljena za pustolovinu
Već nekoliko mjeseci najavljujemo novu XT 1200 Z super ténéré, no dosad nismo imali ni konkretne službene informacije ni fotografije po kojima bi se mogao analizirati cijeli motocikl. Međutim, sada imamo podatke o svemu, a na raspolaganju nam je i popriličan broj fotografija koje otkrivaju sve savršenstvo najnovije Yamahine kraljice maksi endura.
Iako se u ovom slučaju radi o rednom dvocilindarskom motoru hlađenom tekućinom, očigledno je da se ona uspoređuje sa zrakom hlađenim boxerom BMW-ovog R 1200 GS-a, najprodavanijeg motocikla velikog obujma u svijetu posljednjih nekoliko godina.
Nova super ténéré predstavljena je na salonu u Tokiju kao „Lord of Yamaha Adventures“, no mi smo je nazivali i „Faraonica“, imenom koje utjelovljuje slično značenje uz savršeno isticanje karakteristika tog slavnog motocikla. Naime, super ténéré je maksi enduro s dugim intervalima održavanja, razvijen da prelazi veći broj kilometara te sjaji daleko od svih ovlaštenih servisera.
Nadalje, nema sumnje da je nova super ténéré motocikl velikog dosega te solidne autonomije, zahvaljujući ponajprije deklariranom spremniku goriva od 23 litre. Uz povišenu udobnost putovanja te iznenađujuću jednostavnost upravljanja, Yamaha objavljuje da je ponašanje njezinog dvocilindarskog motora vrlo uspješno izvedeno, a stupanj vibracija je uistinu nizak. Isto tako, razlog uspjeha su dvije klipnjače pomaknute u fazi za 270 stupnjeva koje se spajaju na odvojene ležajeve radilice, a uz to su ugrađene i dvije kontrabalansne osovine.
Ipak, ponajbolje od svega je što se usprkos imidžu motocikla za daleka putovanja nije odrekla ni avangardne tehnologije. Naime, ponosi se podesivom kontrolom trakcije, „inteligentnim“ sustavom kombiniranog kočenja popraćenim ABS-om te sustavom upravljanja motorom koji dopušta izbor između dvaju modova vožnje. Ne nedostaje ni kvalitetan ovjes ni iznimno robusni žbičani kotači što je iznimno važno jer će nesumnjivo, usprkos deklariranoj putnoj masi od 261 kg, i izvan ceste biti više nego dostojanstvena.
Uz to, računa i na bogatu serijsku opremu poput aluminijskih kofera, štitnika za ruke, protektora motora ili središnjeg oslonca koji će u prvim modelima biti u cijeni. Iako u Hrvatskoj cijena još nije poznata, u Europi će biti oko 14.750 eura pa će yamaha nesumnjivo biti posve konkurentna R 1200 GS-u. Sve u svemu, XT 1200 Z super ténéré je motocikl kojem očito ne manjka privlačnosti. Osim toga, ima i karizmatičan naziv iz prošlih vremena koji i dan-danas ima svoju težinu. Stoga izrazimo dobrodošlicu novoj Faraonici.
Sustav kočnica + ABS
• sprijeda diskovi promjera 310 mm te monoblok čeljusti s četiri klipa
• stražnji disk promjera 282 mm te čeljust s dva klipa
• „inteligentni“ sustav kombiniranog kočenja popraćen ABS-om
• aktiviranjem stražnje kočnice prije prednje, utjecaj kombiniranog kočenja se poništava
Centar mase
• deklarirana masa od 261 kg sa svim tekućinama
• središte mase je nisko i centralno radi agilnosti i kontrole pri nižim brzinama te izvan ceste
Upravljanje motorom
• novi analogno/digitalni instrumenti s putnim računalom
• intervali paljenja na 270° i 450°
• kontrola trakcije s tri moguća podešenja
• dva moda rada motora - touring i sport
• elektroničko upravljanje gasom YCC-T (Yamaha Chip-Controlled Throttle)
Kotači
• promjera 19 cola sprijeda te 17 cola straga
• gume dimenzija 110/80-19 i 150/70-17
• krute aluminijske žbičane felge
Motor
• novi redni dvocilindraš od 1199 ccm
• asimetrična radilica s pomakom u fazi za 270°
• dvostruka kontrabalansna osovina
• suhi karter s podmazivanjem preko odvojenog spremnika ulja
• snaga od 110 KS pri 7250 o/min
• okretni moment od 114 Nm pri 6000 o/min
• sekundarni prijenos kardanom
Ovjes
• dvokraka stražnja vilica od lijevanog aluminija pod niskim tlakom
• prednja vilica upside-down promjera 43 mm, hoda 190 mm i podesiva po sva tri parametra
• progresivni monoamortizer straga podesiv u dva parametra
• hod stražnje osovine 190 mm
Ergonomija
• podesivi vjetrobran u dva položaja
• podesiva visina sjedala između visine od 845 i 870 mm
• međuosovinski razmak od 1540 mm
• središnji i bočni oslonac
• hladnjak smješten na lijevom boku radi smanjenja dužine motocikla
• spremnik goriva od 23 litre
Okvir
• vrlo kompaktni višecijevni čelični okvir
• podokvirno pojačanje
• asimetrična karoserija s otvorom na lijevoj strani koji propušta hladni zrak prema hladnjaku
1. Motor je sasvim nov. Riječ je o rednom dvocilindrašu obujma 1199 kubika s trokutastim osovinama, dvjema bregastima u glavi, osam ventila te elektronskim ubrizgavanjem. Kao što smo već vidjeli na drugim yamahama, klipnjače nisu na istom ležaju radilice, već svaka ima svoj s pomakom u fazi od 270 stupnjeva. Također, ima i dvije kontrabalansne osovine zbog kojih se pretpostavlja da će rad biti iznimno regularan te bez vibracija. Deklarirana je snaga od 110 KS pri 7250 okretaja u minuti. Podmazivanje se vrši uz suhi karter s posebnim spremnikom za ulje. Koristi se elektronsko upravljanje YCC-T, a može se birati između dvaju modova rada - sport i touring.
2. Karoserija je asimetrična. Na lijevoj strani je usisni otvor, no namjena mu nije opskrba motora zrakom, već ulazak svježeg zraka u hladnjak koji je smješten na lijevom boku. Elektronske komponente i akumulator zauzimaju suprotnu bočnu stranu.
3. Sekundarni prijenos se realizira putem kardana reducirane veličine za koji kažu da je manji od uobičajenih. Ipak, deklarirano je da zadržava potrebnu čvrstoću nužnu za podnošenje dugih servisnih intervala. Pridružuje mu se i sustav kontrole trakcije koji se može podešavati u tri razine. TCS1 je standardna postavka za vožnju po asfaltu, TCS2 smanjuje efekt kako bi se omogućila vožnja po zemljanim podlogama te treća opcija OFF koja je sasvim isključuje. Također, prema uzoru na M1 iz MotoGP-a taj sustav mjeri brzinu i eventualne gubitke u trakciji na prednjem kotaču.
4. Sustav ispuha je „dva u jedan“. Kompaktni prigušivač ovalne forme je na lijevoj strani te je u odnosu na tlo primjereno povišen. Nužni katalizator smjestio se ispod motora, točno na mjestu spoja dviju cijevi.
5. Okvir je ustvari mreža čeličnih cijevi, izvedena da se ostvari kratak motocikl s niskim središtem mase. Željena posljedica je da se osjeća lakšom te da se poboljša upravljivost. Prednji dio ovjesa je vilica upside-down podesiva po sva tri parametra promjera 43 mm te velikodušnim hodom od 190 mm. Straga je posao povjeren dvokrakoj aluminijskoj vilici (uz kardan na lijevoj strani) te monoamortizeru s progresivnim sustavom koji je podesiv po povratu i prenapregnutosti opruge (oba parametra se mogu brzo i lako podesiti ručno).
6. Oprema za kočenje također daje svoj tehnološki doprinos. Uz dva prednja diska od 310 mm s poznatim monoblok čeljustima s četiri klipa te jedan disk od 282 mm straga s čeljusti od dva klipa, uključuje i sustav kombiniranog kočenja te ABS. Yamaha taj sustav kočenja proglašava jednim od najnaprednijih u ovom trenutku. Aktivira li se stražnja kočnica prije prednje, poništava se utjecaj kombiniranog kočenja te vozač zadržava potpunu kontrolu nad svakim kotačem. Stiskanjem prednje ručice za kočenje sustav se aktivira. Žbičani kotači su iznimno robusni, prednja felga ima dvije kukice za hvatanje žbica, a stražnja jednu središnju. Mjere guma su 110/80-19 i 150/70-17.
7. Instrumentna ploča ima analogni okretomjer na lijevoj strani te multifunkcionalni LCD-zaslon na desnoj. Osim digitalnog brzinomjera i putnog računala, pokazuje i razinu goriva, sat, odometar i brojač prijeđene udaljenosti te informaciju o modu rada motora te izabranoj razini kontrole trakcije.
8. Položaj sjedenja izgleda obećavajuće udobno. Visina vjetrobrana je podesiva u dva položaja, kao i visina sjedala koja se može kretati od 845 do 870 mm. Uz to, spremnik goriva od 23 litre, osim što će pružiti veliku autonomiju kretanja, dizajniran je da ne bude pretjerano širok među nogama. Svjetla su osobito jaka, a pripadajuće žarulje umjesto dviju imaju samo jednu popraćenu solenoidom koji se pomiče izborom oborenih ili dugih svjetala. YZF-R1 taj sustav koristi još od prošle godine.
eh...da mi je ovo