Motorevija
PRETRAGA
2010-04-01 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Danijel Puljek
Bookmark and Share

Ugradnja opletenih kočnih crijeva i zamjenskih pločica

Određena poboljšanja na motociklu uvijek su dobrodošla, posebno ako povećavaju performanse i sigurnost vožnje. Kočni sustav uvijek može biti još bolji, a uz kvalitetne aftermarket komponente može se u "kućnoj radinosti" podići njegova kvaliteta. Ukoliko se odlučite za takav Tune-up, preporučamo vam odabir provjerenih komponenti i pažljivu ugraditnju kao u našem primjeru.

Na Kawasakijev model Z 750, kao alternativu originalnim dijelovima, ugradili smo obložena kočna crijeva s dodatnom zaštitom u boji motocikla Goodridge (dolaze u kompletu s titan vijcima i podložnim pločicama), sintermetalne kočne pločice EBC i kvalitetno kočno ulje Repsol te dobili osjetno bolje performanse. Obložena kočna crijeva ne stare, a s jasno definiranom točkom kočenja poboljšavaju doziranje kočnica.

Koristili smo kočna crijeva s oblogom pletenom od krom niti, a pošto se na tržištu mogu naći i jeftiniji modeli s kromiranim čeličnim pletivom koje je neotpornije na oštećenja i hrđu, pripazite na te karakteristike pri kupnji. Kod odabira pločica posavjetujte se s prodavačem, te uzmite one koje odgovaraju vašem stilu vožnje, a mi smo se odlučili za "mekše". Kod ulja kompromisa nema, te kupite odgovarajuću DOT 4 kvalitetu. Nije potrebno kupovati kočna ulja za natjecanja jer ona uz bolje performanse koje vam u cestovnom korištenju neće biti potrebne imaju i izraženu hidrofilnost, tj. privlače vodu, pa ih je potrebno često mijenjati što odgovara stazi, ali ne i svakodnevici.

Ručicu prednje kočnice otpustite i podesite tako da spremnik kočnog ulja
bude u horizontalnom položaju, te ponovo zategnite za upravljač.

Otpustite poklopac spremnika i provjerite stanje zaštitne gumene membrane.
 
Pošto je kočno ulje agresivno zaštitite obližnje dijelove krpom.
Krpom zaštite kotač i gumu te na kočnim čeljustima otpustite protočne vijke...
 
... kočnih crijeva i dozvolite ulju da isteče slobodnim padom.

Otpuštene krajeve kočnih crijeva zalijepite ljepljivom trakom kako bi pri
demontaži zaostalo ulje minimalno kapalo po motociklu.

Crijeva pažljivo demontirajte s motocikla pazeći pri tome da ne oštetite njihove plastične nosače na oplati ili prednjem blatobranu.
 
Prije ugradnje provjerite dužinu crijeva. Obično obložena crijeva treba drugačije montirati jer dolaze poput dva pojedinačna koja spajamo vijkom na glavnom kočnom cilindru dok su originalna najčešće sastavljena od glavnog i prijelaznog voda koji spaja čeljusti.
Demontirajte kočne čeljusti, kočne klipiće vratite u početni položaj te iz njih što temeljitije istočite staro kočno ulje.
 
Iskoristite priliku i očistite unutrašnjost čeljusti te našpricajte klipiće s WD-40 kako bi odstranili tarne ostatke kočenja. Time ćete spriječiti ili odgoditi zaglavljivanje klipića zbog prljavštine. Nakon čišćenja dobro krpicom izbrišite čeljust kako masnoća ne bi dospjela na nove pločice i diskove


Ugradite nove pločice i vratite sve osigurače na njihovo mjesto. Vratite kočne čeljusti
na njihovo mjesto te kočne klipiće po potrebi dodatno vratite u čeljusti
kako bi disk uspio svojom debljinom proći između novih debljih pločica.

Nova kočna crijeva provucite na njihovo mjesto. Crijeva nigdje ne smiju zapinjati ili biti neprirodno svijena.
 
Uz pomoć novog protočnog vijka za dva crijeva pričvrstite ih na glavni kočni cilindar. Ukoliko nemate moment ključ, dotezanje vijka izvršite pažljivo kako ne bi oštetili meki aluminijski navoj u glavnom cilindru.

Nakon pritezanja glavnog vijka, dodatne vijke na crijevu koji služe za podešavanje položaja pri montiranju crijeva također dotegnite.
 
Kočna crijeva spojite na kočne čeljusti oprezno zatežući protočne vijke. Obložena crijeva približnih su dužina, a ono koje je malo kraće uvijek ide na čeljust koja se nalazi na istoj strani kao i kočni cilindar.

Odstranite gumenu membranu koju je uputno zadržati tijekom rada u spremniku ulja kako bi ga štitila od nečistoća, obrišite spremnik i počnite dodavati novo kočno ulje.
U dvoje počnite odzračivati kočnicu klasičnim pumpanjem tlaka ručicom i otpuštanjem odzračnog vijka u trenutku kada je ručica pritisnuta. Nemojte pumpati dok je vijak otpušten jer će te u sistem povući zrak te produžiti proces.
 
Kontrolirajte razinu ulja u spremniku i dodajte ga koliko je potrebno. Ukoliko radite sami potrebno je nabaviti vakuum pumpu kako bi mogli i pumpati i odzračivati tj. povlačiti ulje u isto vrijeme. Nikako ne dozvolite da zrak uđe u sustav.
Nakon odzračivanja, vratite ručicu u prvotni položaj, dolijte kočno ulje do propisanog nivoa i operite motocikl kako bi odstranili kočno ulje koje vam je možda kapalo prilikom rada. Potom oprezno iskušajte kočnicu u laganoj vožnji. Ukoliko ste sve pravilno učinili, bolji rezultati trebali bi se pokazati nakon ulijeganja pločica već nakon nekoliko desetaka kilometara.Nakon odzračivanja, vratite ručicu u prvotni položaj, dolijte kočno ulje do propisanog nivoa i operite motocikl kako bi odstranili kočno ulje koje vam je možda kapalo prilikom rada. Potom oprezno iskušajte kočnicu u laganoj vožnji. Ukoliko ste sve pravilno učinili, bolji rezultati trebali bi se pokazati nakon ulijeganja pločica već nakon nekoliko desetaka kilometara.






Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki KLR650 / R