Članak | Svaka peta stradala osoba u prometu je – motociklist
Brojke ni u 2021. nisu dobre, 58 motociklista izgubilo je život, što je 14 više nego lani
Na kraju godine, obično se podvlači crta godine na izmaku. U svijetu motociklista to su nažalost ljudske žrtve i stradali u prometu. Brojke ni ove godine nisu dobre. Svaka peta osoba stradala u prometu bila je motociklist. Ukupno je njih 58 izgubilo život. Ako pogledamo prošlu godinu to je povećanje za čak 14 smrtno stradalih motociklista. Brojke pokazuju i da je od ukupno stradalih na dva kotača najviše onih u zrelim godima, odnosno od 35 do 54 godine života, njih 26.
Bitumenske ispune samo su jedna od brojnih cestovnih zamki
Prometnice koje su odnijele najviše života su one najzanimljivije za vožnju. Riječ je o dobro poznatoj Jadranskoj magistrali, kao i staroj cesti od Zagreba prema Rijeci. Negativnog trenda i povećanog broja smrtno stradalih svjesni su i u Ministarstvu unutarnjih poslova, stoga za iduću sezonu najavljuju i preventivne i represivne mjere. Vezano uz motocikliste, tijekom naredne motociklističke sezone intenzivirati će se i preventivne aktivnosti u cilju njihovog manjeg stradavanja, odnosno kroz suradnju s moto udrugama organizirat će se i provoditi zajedničke preventivne aktivnosti te ukazivati na opasnosti vožnje motocikala i mopeda i korisnosti zaštitne opreme (kacige, odijela, rukavica i sl.).
Vožnja u kompletnoj zaštitnoj opremi umanjuje rizik od ozljeda
Osim toga najavljuju i više edukacije. Jednako tako, provest će se preventivno-edukativne aktivnosti usmjerene prema ovoj skupini sudionika u prometu, u čije će se provođenje uključiti instruktori vožnje HAK-a, nadzornici tehničke ispravnosti iz stanica za tehničke preglede, serviseri mopeda i motocikala te predstavnici moto klubova. Svakako da će se i putem medija upućivati savjeti za sigurniju i odgovorniju vožnju motociklista u prometu, ali i drugim vozačima ukazivati na njihovu veću prisutnost na cestama, stoji u odgovoru koji smo dobili od Policije.
Povećane brojke stradalih kriju se i u većem broju registriranih motocikala. U odnosu na prošlu godinu na cestama je gotovo tri tisuće više! No, nisu svi baš tehnički ispravni. Prema podacima Centra za vozila Hrvatske, najčešći nedostaci na motociklima su na svjetlima, kočnicama i ono posebno zabrinjavajuće - na gumama. Iako prije moto sezone Centar za vozila Hrvatske nudi besplatan preventivni tehnički pregled, neki i dalje zanemaruju važnost ispravnosti motocikla.
Prolazak na tehničkom pregledu uvjetuju i gume
I dok vozači automobila uživaju blagodati tehnologije i zaštite, na motociklu to nije tako, ističe stručnjak s Fakulteta prometnih znanosti Marko Šoštarić. Motociklistima je obvezno jedino nošenje zaštitne kacige. Ostala oprema poput jakne, hlača, rukavica i čizama s posebnim štitnicima ili čak zračnim jastucima može biti vrlo korisna i spasiti život u slučaju nesreće, ali u Hrvatskoj nije obvezna. Ona je primjerice obvezna u Belgiji, a u nekim zemljama preporučljiva.
Motociklisti kada se voze na dulje relacije nose u pravilu i takvu opremu, ali na kraćim svakodnevnim putovanjima ne. Ono što svakako može spasiti, ali i odnijeti život je prometna infrastruktura. Primjerice povećanje hrapavosti asfalta u zavojima može spriječiti proklizavanje motocikla u zavoju. Ako pak dođe do proklizavanja i pada onda važnu ulogu ima okolina ceste. Na velikom broju kilometara domaćih prometnica ona je pogubna za motocikliste prilikom pada. Iako se počelo raditi na tome i dalje je premalo sigurnih dionica.
Dodatni plašt na zaštitnoj ogradi često je spasonosan
Tek su na nekima postavljeni znakovi i dodatan plašt koji ublažava pad motociklista. Prilikom pada plašt amortizira tijelo vozača, spašava ga od pada primjerice u provaliju ili težeg loma. Prema nekim europskim smjernicama dodatne ograde za motocikliste bi primjerice trebale biti postavljene u opasnijim zavojima. Dodatan plašt trebao bi biti na onim prometnicama gdje ima više od 250 motociklista u danu, odnosno ako je na toj dionici bilo tri ili više prometnih nesreća u posljednje tri godine, ističe Šoštarić.
Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:
· kreću se neprilagođenom i brzinom većom od dozvoljene
· ne nose zaštitne kacige
· precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu
· obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera
· provlače se između zaustavljenih kolona vozila
· upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima
· upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita)
· uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje je prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima namijenjeno za brzine do 45 km/h.
Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:
· oduzimaju im prednost prolaska
· prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala
· skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera
· prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.
Zajednica | Komentari