Motorevija
PRETRAGA
2020-10-30 , Autor: Kristijan Tićak
Bookmark and Share

Gledajući iz današnje perspektive, R1 bismo mogli nazvati kamenom temeljcem sportskih motocikala 21. stoljeća



Tko od zaljubljenika u sportske motocikle krajem 90-ih nije maštao o tome da barem jednom zajaše Yamahu R1!? Malo njih, reći ćete... A još manje obožavatelja kultnog sportaša iz Iwate pak zna da za nastanak YZF-R1 može zahvaliti Hondi, susretljivom Yamahinom inženjeru Kunihiku Miwi te nekolicini vrhunskih moto-novinara.

Naime, priča 'R-jedinice' zapravo je započela na prezentaciji Yamahe Thunderace 1000, kada je nekoliko novinara tijekom opuštene večere uz pokoju čašicu vina previše gospodinu Miwi iznijelo svoju viziju Thunderacea. 



Predstavnici sedme sile nisu puno prigovarali na njegove performanse i tehniku, ali su imali što za reći po pitanju gabarita, mase i ergonomije... Pri tom su neprestano upirali prstom u Hondu Fireblade i ponavljali: '...pogledajte kako je to izvedeno na CBR-u...'. Jer, Fireblade je u odnosu na Thunderace bio kompaktan, uzak, lakonog, munjevit – i to unatoč očitom deficitu obujma i snage. Kunihiku nije bilo druge no odmah uzeti salvetu i početi skicirati iduću generaciju maksi sportaša.

Vremenski odmak, dvije godine kasnije. Pet ventila po cilindru, okvir Deltabox, power-valve Exup – Thunderace i FZR 1000 već su otprije bili rasadnici moderne tehnologije, trebalo ju je samo postaviti u primjereni kontekst. A YZF-R1 je to 1998. godine definitivno bio, budući da su njezin put kasnije slijedili i svi ostali proizvođači motocikala.



Ipak, Yamahin put do uspjeha nije bio nimalo lagan, barem što se tiče naših, hrvatskih prostora. Yamaha se ovdje godinama borila sa imidžem „preuglađenog“ ili „presvilenog“ motocikla, koji je - uz to što je nudio osjećaj da ne vuče jednako dobro poput konkurencije - bio pomalo i na zlu glasu. Svakodnevni su bili zlobni pučki komentari da, ako se idete voziti na Yamahi, morate uvijek sa sobom ponijeti i kanticu ulja. Ili, da je dio koji se na njoj najčešće mijenja - čep od ulja na mašini! U duhu današnjeg vremena bi netko valjda na Google Mapsu označio punktove za nadosipavanje ulja...

No, skratimo priču - R1 se sa spomenutim negativnim predrasudama nije borila dugo. Prvi su je kupili upravo oni koji su se najviše rugali, a zlobni komentari nestali su preko noći. Glavni razlog njihovog veselja bio je brutalan razvoj snage i okretnog momenta (150 KS i 108 Nm) te mala masa motocikla (sa svim tekućinama samo 202 kg). 



Kad tome dodate nanometarski međuosovinski razmak od samo 1395 mm, dobivate motocikl koji je više služio za vožnju na jednom nego na dva kotača. Ni jedan se motocikl na stražnji kotač nije počinjao dizati prije „R-jedinice“ a razlog je u Exupu i naglom rastu okretnog momenta između 3500 do 4500 o/min. Naime, u tom rasponu okretni moment je porastao sa 20 na čak 95 Nm! Zamka koja je mnoge iznenadila, i prisilila ih da nebo vide iz perspektive kojoj se nisu nadali.

No, R1 nije bila samo sjajan sportaš fenomenalnog izgleda, performansi i kočnica. Zahvaljujući vrlo ugodnom ovjesu i poziciji sjedenja, nudila je i komfor, pa stoga nije bila rijetkost da su je neki koristili i za svladavanje velikih udaljenosti. Zahvaljujući elastičnom pogonskom agregatu, zavojite dionice na magistralnim cestama prolazila je i u četvrtoj ili petoj brzini, a potrošnja je bila vrlo racionalnih pet do šest litara. Probleme je pravila jedino manjkava zaštita od vjetra zbog vrlo malog vjetrobranskog stakla, ali uz toliko dokazanih vrlina, to se opraštalo ili otklanjalo ugradnjom iz afermarket ponude.



Ukroćivanje „divlje“ R1 počelo je već 2000. godine. Iako je druga generacija bila izgledom gotovo identična, na njoj je izmijenjeno čak 250 različitih dijelova. Duža prva brzina, lakši zupčanici mjenjača te izmijenjene osovine mjenjača trebale su poboljšati dotad grubi i sirov pristup. 



Novi razvod je pak ublažio nervozno iskazivanje snage, a ispušni sustav od titana uštedio je koju „kilicu“ na vagi. Iako je generacija 2000. i 2001. bila sjajna, mnogi se nisu mogli pomiriti s tim da je blaža od prethodnice, što je često bilo razlog za negodovanje. S vremenom je Yamaha postajala sve uglađenija, ali prepoznatljivog karaktera, po kojem je proizvođač nadaleko bio poznat i prije R1.



Gledajući iz današnje perspektive, YZF-R1 bismo mogli nazvati kamenom temeljcem sportskih motocikala 21. stoljeća. U potpunosti je redifinirao klasu i postavio konture po kojima su kasnije i svi ostali oblikovali svoje motocikle. Dokaz? Pogledajte cijene prvih R1 (dakako urednih i originalnih primjeraka po mogućnosti u crveno-bijeloj kombinaciji) danas u oglasima ili na moto-aukcijama diljem svijeta. Najkasnije nakon toga će vam - sve biti jasno.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki KLR650 / R