Članak | Preinake s kojima 'padate' na tehničkom pregledu
Skrećemo pažnju na komponente s kojima biste - ako nisu originalne - mogli imati problema na tehničkom pregledu
Mnogi su vozači spoznali 'na svojoj koži' da su se stvari promijenile jer su na snagu stupili novi, uvjetno rečeno oštriji pravilnici za ispitivanje tehničke ispravnosti vozila. Pod posebnim su povećalom zamjenski ispušni sustavi koje je potrebno atestirati, a što smo
objasnili ranije, no treba znati da nadzornici u stanicama za tehnički pregled stavljaju 'pod povećalo' i ostale komponente na motociklima i skuterima koje odudaraju od originalnih.
Tomislav Friganović, Centar za vozila Hrvatske
Bez brige, neće vam prigovoriti za nosač mobitela ili zamjenski vjetrobran. "Nastojimo biti vrlo 'životni' u ispitivanju, ne tražimo dlaku u jajetu, već imamo za cilj prepoznati one preinake koje mogu za posljedicu imati važan utjecaj na tehničku sigurnost motocikla ili skutera", ističe Tomislav Friganović, voditelj pododjela za posebna ispitivanja Centra za vozila Hrvatske. Iako najveći broj preinaka nema presudan utjecaj na funkcionalnost i sigurnost dvokotača, postoje preinake koje su razlog za posebno ispitivanje vozila. Ukratko, to su značajne preinake ovjesa i kočnica, promjene dimenzija kotača i guma, preinake na kočnom sustavu, kao i promjene snage i okretnog momenta motora, u slučajevima kada te promjene treba mjeriti na dinamometru - valjcima za mjerenje snage i okretnog momenta. U nastavku donosimo detaljnija objašnjenja.
Kotači
Sama izvedba naplataka nije važna ako dimenzije odgovaraju onima koje se nalaze u homologacijskoj dokumentaciji ili potvrdi o ispitivanju i ako naplatak odgovara najvećoj dopuštenoj masi i brzini motocikla. Dakle, nećete imati problema ni ako ugradite sve popularnije karbonske naplatke, naravno, homologirane i odgovarajućih dimenzija.
Gume
Ako proizvođač vozila nije predvidio dodatne dimenzije pneumatika ili naplataka, što se dokazuje homologacijskom dokumentacijom, dodatni pneumatici ili naplatci se ne smiju montirati na motocikl, osim ako se ispitivanjem ne odobri njihova ugradnja. Podsjetimo, promjena dimenzija pneumatika za sobom vuče i promjenu ciklistike motocikla. Ako se na motocikl ugradi širi pneumatik, povećava se kontaktna površina između pneumatika i kolnika, a samim time potrebna je veća sila kako bi se motocikl nagnuo te pravilno svladao zavoj, što ugrožava sigurnost. Zanimljivo, datum proizvodnje gume (DOT) nije razlog za 'rušenje', u teoriji, gume mogu biti stare stotinu godina ako imaju dovoljno dubok profil.
Sjedalo
Ugradnja udobnijeg, deblje podstavljenog sjedala nije zabranjena, no treba pripaziti na jedan detalj ako ste dali pretapecirati postojeće sjedalo. Naime, onaj poprečni remen (ako postoji) nije ukrasni već funkcionalan detalj (rukohvat suvozača) koji mora izdržati silu od oko 200 kg!
Nosači tablice
Ručno preklopivi, s elektromotorom, magnetima i slično - zabranjeni su. Internet je prepun raznih kineskih nosača koji omogućuju skrivanje tablice pod 'repom' motocikla - nadzornici u stanicama za tehnički pregled lako će ih prepoznati.
Preinake ovjesa
Produživanje ili skraćivanje teleskopskih vilica, promjena nagiba vilice, promjene trokuta vilice, kao i ostali zahvati na sustavu ovjesu motocikla izravno se odražavaju na voznu dinamiku, upravljivost, stabilnost pa i sigurno zaustavljanje. Ako je došlo do promjene geometrije motocikla, slijedi temeljito ispitivanje.
Kočni sustav
Ako ste umjesto gumenih kočnih crijeva, popularnih 'lajtunga', ugradili one opletene čeličnim nitima, možete mirno spavati. No ako ste radili opsežnije promjene, potrebno je predočiti detaljnu dokumentaciju i dogovoriti termin za funkcionalno ispitivanje koje može potrajati i nekoliko dana.
Upravljač
Nadzornici su po pitanju izmjene upravljača relativno fleksibilni, ali osnovni je uvjet da komponenta ima tipsko odobrenje (TÜV, Dekra). Zavrzlame nastaju ako je riječ o samogradnji, jer tada morate argumentirano dokazati razloge za izmjenu, zatim vrstu korištenog materijala, čvrstoću izvedbe, kut zakretanja upravljača...
Svjetla
Ako ste ugradili LED-žarulju u halogeni far, našli ste se u problemu. Isto je i sa ksenon-žaruljama. Drugim riječima, žarulja i reflektor, odnosno grlo žarulje i zrcalo fara moraju biti kompatibilni, jer u protivnom se stvara nepravilan svjetlosni snop koji zasljepljuje vozače iz suprotnog smjera. Dakle, držite se originalnog, tvorničkog rješenja. Također, 'maglenke' prolaze, ali reflektori su zabranjeni, osim za offroad upotrebu.
Ostalo
Glava ključa za pokretanje mora biti gumirana i bez oštrih rubova, zamjenski pokazivači smjera i retrovizori homologirani, a oslonci za stopala suvozača moraju izdržati okomitu tlačnu silu od 1700 N (oko 170 kg)!
Zajednica | Komentari