Da
bismo vam olakšali pregled rabljenog motocikla koji želite kupiti,
pripremili smo vodič s ključnim točkama koje obavezno morate provjeriti
Kažu
da je povijest majka mudrosti i da se tako može puno naučiti. Budite
mudar kupac rabljenog motocikla ili skutera i zaštitite svoju
investiciju tako da pažljivim pregledom saznate što više o prošlosti
motocikla koji namjeravate kupiti. Budući da pri kupnji rabljenog nema
garancije, nema ni druge šanse za popravak ili reklamaciju neispravnog
motocikla.
Nakon
što ste izbor suzili na nekoliko modela ili samo jednu marku, trebali
biste se prije kupnje posavjetovati s ovlaštenim serviserom tog tipa
motocikla. Ispitajte moguće boljke željenog modela ovisno o godini
proizvodnje i prijeđenim kilometrima. Puno je sigurnije da motocikl
kupujete od osobe koju poznate, jer tad velikim dijelom poznate i život
motocikla.
U
novije vrijeme puno se informacija može naći i na internetskim
forumima, koji su puni dojmova vlasnika ili servisera. Već u prvom
telefonskom kontaktu ispitajte je li motocikl ispravan, registriran i
spreman za probnu vožnju, da ne biste nepotrebno gubili vrijeme na
motocikle sumnjivih karakteristika.
Da
bismo vam, kad se nađete pred prodavačem i motociklom, olakšali pregled
bez obzira na model, pripremili smo vam vodič po ključnim točkama koje
svakako morate pogledati i provjeriti. Uvijek imajte na umu da prodavač
zna više o motociklu od vas i da se velik pad uvijek želi prikazati
manjim, kao i prijeđena kilometraža. Uz komponente koje treba
pregledati, nipošto ne zaboravite provjeriti ni dokumente, u kojima mora
biti upisana osoba koja ga prodaje, da ne biste kasnije imali problema s
prijenosom vlasništva.
Na
kraju morate i na probnu vožnju, u kojoj ćete najbolje provjeriti rad
spojke, mjenjača i kočnica te razvoj i prijenos snage. U vožnji ćete
osjetiti i „mušice“ prouzročene padom ili uvinućem okvira, ali i mnoge
druge znakove. Ne libite se platiti više za motocikl koji opravda vaše
povjerenje, jer se na njemu morate pouzdano voziti i potom ga vrlo
vjerojatno, kad dođe vrijeme za noviji model, opet pošteno prodati
Motor
Nakon probne
vožnje provjerite brtvi li motor. Pranje pod pritiskom čini čuda pa se
masne mrlje lako operu - sreća je u tome što ta lažna čistoća ne traje
dugo
Provjerite razinu ulja - preniska razina može značiti prekomjernu potrošnju, a crna boja ulja njegovu potrošenost i davni servis
Na skuteru provjerite razinu ulja u motoru, na dvotaktnom i spremnik ulja za mješavinu
Na kućištu variomata nađite i provjerite razinu ulja u reduktoru na stražnjoj osovini ako postoji mjerna šipka
Provjerite razinu rashladne
tekućine prema oznakama u odzračnom spremniku. Na skuteru u prednjoj
oplati potražite prorez ili okno kroz koje možete kontrolirati razinu
rashladne tekućine u posudi
Provjerite sustav hlađenja -
materijali oko spojeva crijeva i obujmica ne smiju biti nagrizeni i s
promijenjenom bojom, jer to može biti zbog curenja rashladne tekućine
Provjerite hladnjak rashladne
tekućine i ulja ako postoji - ne smije biti mehaničkih oštećenja i
tragova curenja. Ventilator na hladnjaku okrenite rukom da biste
ustanovili njegov slobodni hod, a trebalo bi i povećanjem radne
temperature isprobati njegovu funkciju
Kontrolirajte
stanje pogonskog lanca tako da ga na lančaniku nategnete prema van -
odmak ne smije biti nekoliko milimetara. Provjerite ga na više mjesta
jer je možda parcijalno razvučen
Provjerite
unutrašnjost metalnog spremnika goriva i potražite eventualne tragove
korozije - loše stanje također ukazuje na loše stanje filtra i vodova u
dubini
Okvir
Na
okviru provjerite broj šasije - mora odgovarati onome iz prometne
dozvole, a sve mora biti bez ikakvih mehaničkih tragova i oštećenja.
Prekontrolirajte stanje kontaktne bravice te sigurnosne vijke s donje
strane nosača vilice - sve mora biti u originalnom stanju. Provjerite
varove i na čeličnom i na aluminijskom okviru. Ljuštenje boje oko njih
ukazuje na neprirodno uvijanje. Na aluminijskim okvirima više pozornosti
posvetite nosačima motora i potražite pukotine
Provjerite
ležajeve u glavi okvira - ne smije biti krckanja, zazora ili
zapinjanja. Na skuteru ispod prednje oplate provjerite točke vezanja
prednjih vilica za centralnu osovinu upravljača i mogući zazor
Provjerite
graničnike zakretanja na glavi okvira - bilo kakvi lomovi ukazuju na
neprirodno velik hod upravljača, što se često javlja nakon pada
Provjerite zračnost ležajeva stražnjeg kotača pomicanjem u svim smjerovima - jače klimanje znači da je ležaj potrošen
Na
skuteru obavezno provjerite ležajeve stražnjeg kotača i vezanje za glavu
variomata - određena zračnost mora postojati, ali ne prevelika
Na
motociklu provjerite zračnost stražnje vilice i polužja, a provjeravajte
dok je stražnji kraj rasterećen. Provjerite ljuljanje stražnjeg kraja -
ako nema zračnosti na vilici, to može ukazivati na oštećenje spojeva
stražnjeg okvira na glavni ili na preopterećenje motocikla zbog
nepoštivanja nosivosti
Elementi ovjesa
Ako na
vilicama ima vidljivih tragova ulja, možete pretpostaviti da su
semerinzi dotrajali ili oštećeni, što je vrlo česta pojava kod
motocikala koji su često i nepravilno voženi na stražnjem kotaču.
Provjerite polužje stražnjeg amortizera - mora biti bez oštećenja i
velikih tragova korozije
Ne
žalite jedno saginjanje da biste ustanovili eventualnu zauljenost klipa
stražnjeg amortizera, što ukazuje na neispravnost. Kod motocikala s
mogućnošću podešavanja ovjesa provjerite stanje vijaka i matica za
podešavanje. Mehanička oštećenja ukazuju na pokušaje podešavanja
neprimjerenim alatom ili česta podešavanja pri upotrebi na stazi
Kočnice, kotači i gume
Provjerite
kočne diskove - osjetne neravnine i naglašen deblji vanjski rub ukazuju
na veliku potrošenost sredine diska. Provjerite kotače i njihovu moguću
oštećenost kao posljedicu pada i udara
Ustanovite starost, stanje guma i njihovu potrošenost - na gumi su informacija o tjednu i godini proizvodnje
Provjerite
potrošenost kočnih pločica te curi li ulja iz kočne čeljusti.
Provjerite razinu kočne tekućine prednje i stražnje kočnice - razina na
kontrolnom oknu kočnog cilindra mora biti prema propisanim mjerama
Električne instalacije
Provjerite
stanje akumulatora - razina elektrolita, ako ga ima, mora biti u
propisanim granicama, a kontaktne stezaljke ne smiju biti oksidirane.
Provjerite osigurače - svi moraju biti ispravni, propisane jakosti, a
metalni kontakti kućišta moraju biti bez tragova oksidacije ili
prekomjerne topline
Provjerite ispravnost svih električnih trošila i stanje njihovih prekidača
Savjeti dobro dođu i za pregled stanja vlastitog motocikla, hvala!