Motorevija
PRETRAGA
2020-03-23 , Autor: Ante Radić
Bookmark and Share

Patent objavljen u SAD-u prikazuje Aprilijino rješenje mehaničkog sustava za sprječavanje poniranja vilice pri kočenju


Motocikli opremljeni konvencionalnim teleskopskim vilicama, odnosno upside-down vilicama, imaju sklonost snažnom poniranju pri naglim kočenjima. U tom trenutku mijenja se geometrija okvira, a prednji ovjes postaje tvrd. Istovremeno, prednji kotač više ne može apsorbirati sve neravnine i udarne rupe, a u kritičnim situacijama može izgubiti kontakt s podlogom te samim time i grip. U takvim trenucima i stražnji se kotač počinje uzdizati od podloge, pa u ekstremnim slučajevima može doći do pada.

Kako bi se to izbjeglo, teleskopsku vilicu treba podesiti na način da može podnijeti puno opterećenje pri silovitom kočenju. Tu je neophodna tvrda opruga, kao i ‘zatvorena’ kompresija, unatoč činjenici da je takav set-up potreban isključivo tijekom snažnih kočenja, dok tijekom vožnje konstantnom brzinom ili pri ubrzavanjima također može prirediti neugodnosti na neravnom asfaltu.

Kod naprednih sustava ovjesa to se može ublažiti detaljnim podešavanjem (high/low speed compression) kao i ugradnjom progresivnih opruga, no ti zahvati ne rješavaju negativnu nuspojavu u potpunosti. Korak dalje učinjen je s (vrlo skupim) elektronski kontroliranim ovjesom, a sustavi ovjesa poput BMW-ovog Telelevera već imaju integriran anti-dive efekt, no isti je kritiziran od velikog broja vozača zbog izostanka povratnih informacija s podloge.

Tijekom 80-ih godina prošlog stoljeća, japanski proizvođači počeli su ugrađivati anti-dive sustave na svoje sportske motocikle. Najjednostavnije rečeno, takvi sustavi rade na način da u trenutku pritiska prednje kočnice aktiviraju, odnosno zatvaraju ventil kompresije u prednjoj vilici i time reduciraju ili potpuno sprječavaju protok ulja. Neki su se proizvođači oslanjali na mehaničku vezu kočne čeljusti i prednje vilice, dok su drugi ugrađivali sekundarni hidraulički sustav. U konačnici, niti jedan takav sustav iz 80-ih i 90-ih godina nije donio osobite benefite, pa je anti-dive koncepcija postepeno napuštana.



No, sudeći prema najnovijem Aprilijinom patentu iz ožujka 2020., čini se da će usokoro doći do povratka anti-dive sustava. Aprilijini inženjeri osmislili su složenu mehaničku vezu kočne čeljusti i jednog štapa prednje vilice, čime se postiže maksimalni anti-dive efekt u početku samog kočenja, dok se efekt ublažava kako se vilica nastavlja sabijati. Na taj način funkcija ovjesa nije kompromitirana i prednji kotač uvijek ostvaruje oprimalan grip s podlogom. Više detalja biti će poznato objavom službenih informacija.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Suzuki DL650 V-Strom Yamaha T-max 500 Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Gilera Runner 50 SP Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha XT660X Honda CBR 600 F (2011.) KTM 690 Duke Honda XL700V Transalp KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Yamaha V-max Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR BMW K 1300 GT 2009 Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R KTM Duke 125 (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Aprilia shiver 750 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha TDM850 1996- Honda CBF 600 S BMW R1200GS 2007 Yamaha FZ6 (S2) 2007- Honda XL650V Transalp Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Hyosung GT 250 R Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLE500 2005-