Članak | Pokretna prednja svjetla
Novim varijabilnim prednjim svjetlom na svom toureru K 1600 GT/GTL BMW je znatno povećao sigurnost u noćnoj vožnji, posebno u vožnji zavojima
Kako je i obećao, BMW je svojim novim tourerom K 1600 GT/GTL ponovno definirao pojam luksuza u tom segmentu, ali i među motociklima uopće. Uz novi pogonski redni šestak koji je sam po sebi dovoljan da privuče kupce i koji trenutačno nema konkurenciju, novi tourer obiluje kvalitetnom opremom i uređajima koji itekako mogu pomoći na putu. Jedna od glavnih poveznica svih novorazvijenih stvari na K 1600 je sigurnost na koju se u BMW-u maksimalno polaže, pa je - uza svu hrpu elektronskih „anđela čuvara“ poput ABS-a, kontrole trakcije itd. - BMW predstavio i jednu potpunu novinu u moto svijetu: podesivo prednje svjetlo.
Takva rješenja vidjeli smo na automobilima nove generacije, a glavni je cilj tog rješenja povećati sigurnost u vožnji noću i kroz zavoje. Klasično svjetlo svoj snop ne može usmjeriti prema zavoju, nego „kasni“ za položajem i kutnim pomakom automobila ili motocikla kroz njega. Zato je vidljivost u zavojima manja, a kod motocikla je prisutna i još jedna otežavajuća okolnost - nagib u zavoju. Kad je motocikl nagnut, klasično svjetlo, osim što „kasni“ za putanjom jer „gleda ravno“, isto tako suzuje snop svjetlosti zato što ona koso pada na površinu asfalta. Tako je motociklist u još težem položaju nego vozač automobila jer njegovo svjetlo pada na otprilike polovicu do čak samo trećine normalnog snopa koji osvjetljava cestu.
BMW je to na novom toureru odlučio popraviti, i to naoko vrlo jednostavnim rješenjem koje je dijelom prekopirao iz svoje automobilske prakse. Nova prednja svjetla tourera K 1600 GT sastoje se zato od dva okrugla duga svjetla izrađena u H7 tehnologiji, koja su obrubljena poznatim BMW-ovim krugovima, tj. pozicijskim svjetlima u LED-tehnologiji. Između njih je srce sustava varijabilnog svjetla, a to je ksenonska žarulja koja je okomito postavljena u kućište i svijetli prema gore, a ne u smjeru vožnje. Iznad ksenonskog svjetla pod određenim kutem (oko 45 stupnjeva) postavljena je leća nalik na ogledalce koja svjetlo ksenonske žarulje usmjerava prema smjeru vožnje i stvara snop kratkog, odnosno oborenog svjetla.
Varijabilnost snopa oborenog svjetla u vožnji zapravo omogućuje pomicanje leće pomoću malenih servomotora i upravljačkog sklopa koji informacije za podešenje dobiva od centralne kontrolne jedinice motocikla. Tako leća može prepoznati opterećenje, tj. natovarenost motocikla s jednim ili dva putnika, prtljagom i na kraju proračunati kompresiju stražnjeg amortizera, a potom promjenom svoga kuta u odnosu na ksenonski izvor svjetla anulirati to „propinjanje“ prednjeg kraja i spustiti svjetlosni snop na idealnu poziciju. To rješenje je već dugo prisutno u automobilima, a najnovije inačice također to rade automatski.
|
|
Nakon što je riješen problem visine snopa i motocikl krene u vožnju, računalo koje upravlja lećom počinje dobivati informacije o poprečnoj poziciji, odnosno nagibu motocikla putem računala i žiroskopskog sklopa koji tu informaciju i tako generiraju za potrebe ABS-a i kontrole trakcije. Toj informaciji dodaje se i ona o zakretanju upravljača i tad se leća, osim što mijenja svoj okomiti položaj, počinje gibati lijevo-desno. Time se ksenonsko svjetlo počinje „razbacivati“ u smjeru nagiba i skretanja upravljača te se ujedno i kompenzira njegovo koso raspršivanje po površini asfalta. Time je dobivena puno veća osvijetljenost puta ispred vozača koji vozi po zavojitoj cesti, čime je itekako povećana i sigurnost vožnje. Želimo da to rješenje što prije postane standard svih proizvođača.
Zajednica | Komentari