Motorevija
PRETRAGA
2011-03-03 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Motorevija, BMW
Bookmark and Share

Novim varijabilnim prednjim svjetlom na svom toureru K 1600 GT/GTL BMW je znatno povećao sigurnost u noćnoj vožnji, posebno u vožnji zavojima



Kako je i obećao, BMW je svojim novim tourerom K 1600 GT/GTL ponovno definirao pojam luksuza u tom segmentu, ali i među motociklima uopće. Uz novi pogonski redni šestak koji je sam po sebi dovoljan da privuče kupce i koji trenutačno nema konkurenciju, novi tourer obiluje kvalitetnom opremom i uređajima koji itekako mogu pomoći na putu. Jedna od glavnih poveznica svih novorazvijenih stvari na K 1600 je sigurnost na koju se u BMW-u maksimalno polaže, pa je - uza svu hrpu elektronskih „anđela čuvara“ poput ABS-a, kontrole trakcije itd. - BMW predstavio i jednu potpunu novinu u moto svijetu: podesivo prednje svjetlo.






Takva rješenja vidjeli smo na automobilima nove generacije, a glavni je cilj tog rješenja povećati sigurnost u vožnji noću i kroz zavoje. Klasično svjetlo svoj snop ne može usmjeriti prema zavoju, nego „kasni“ za položajem i kutnim pomakom automobila ili motocikla kroz njega. Zato je vidljivost u zavojima manja, a kod motocikla je prisutna i još jedna otežavajuća okolnost - nagib u zavoju. Kad je motocikl nagnut, klasično svjetlo, osim što „kasni“ za putanjom jer „gleda ravno“, isto tako suzuje snop svjetlosti zato što ona koso pada na površinu asfalta. Tako je motociklist u još težem položaju nego vozač automobila jer njegovo svjetlo pada na otprilike polovicu do čak samo trećine normalnog snopa koji osvjetljava cestu.



BMW je to na novom toureru odlučio popraviti, i to naoko vrlo jednostavnim rješenjem koje je dijelom prekopirao iz svoje automobilske prakse. Nova prednja svjetla tourera K 1600 GT sastoje se zato od dva okrugla duga svjetla izrađena u H7 tehnologiji, koja su obrubljena poznatim BMW-ovim krugovima, tj. pozicijskim svjetlima u LED-tehnologiji. Između njih je srce sustava varijabilnog svjetla, a to je ksenonska žarulja koja je okomito postavljena u kućište i svijetli prema gore, a ne u smjeru vožnje. Iznad ksenonskog svjetla pod određenim kutem (oko 45 stupnjeva) postavljena je leća nalik na ogledalce koja svjetlo ksenonske žarulje usmjerava prema smjeru vožnje i stvara snop kratkog, odnosno oborenog svjetla.



Varijabilnost snopa oborenog svjetla u vožnji zapravo omogućuje pomicanje leće pomoću malenih servomotora i upravljačkog sklopa koji informacije za podešenje dobiva od centralne kontrolne jedinice motocikla. Tako leća može prepoznati opterećenje, tj. natovarenost motocikla s jednim ili dva putnika, prtljagom i na kraju proračunati kompresiju stražnjeg amortizera, a potom promjenom svoga kuta u odnosu na ksenonski izvor svjetla anulirati to „propinjanje“ prednjeg kraja i spustiti svjetlosni snop na idealnu poziciju. To rješenje je već dugo prisutno u automobilima, a najnovije inačice također to rade automatski.




Nakon što je riješen problem visine snopa i motocikl krene u vožnju, računalo koje upravlja lećom počinje dobivati informacije o poprečnoj poziciji, odnosno nagibu motocikla putem računala i žiroskopskog sklopa koji tu informaciju i tako generiraju za potrebe ABS-a i kontrole trakcije. Toj informaciji dodaje se i ona o zakretanju upravljača i tad se leća, osim što mijenja svoj okomiti položaj, počinje gibati lijevo-desno. Time se ksenonsko svjetlo počinje „razbacivati“ u smjeru nagiba i skretanja upravljača te se ujedno i kompenzira njegovo koso raspršivanje po površini asfalta. Time je dobivena puno veća osvijetljenost puta ispred vozača koji vozi po zavojitoj cesti, čime je itekako povećana i sigurnost vožnje. Želimo da to rješenje što prije postane standard svih proizvođača.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki KLR650 / R