Članak | Opoziv 440.000 BMW-a zbog problema s kardanom
Servisna akcija obuhvaća modele R 1200/1250 GS/Adventure/RT proizvedene između 2013. i 2021.
Prema službenoj izjavi BMW Motorrada, a u cilju "...kako bi se poboljšala dugoročna kvaliteta", ovlašteni servisi pripremaju se za vrlo opsežnu servisnu akciju. Naime, tijekom sljedećih nekoliko mjeseci trebaju biti provjereni kardanski sklopovi na ukupno 440.000 motocikala diljem svijeta, pa i u Hrvatskoj. Idealno bi bilo da se to obavi u sklopu redovnih servisa, no vlasnici BMW-a termin mogu zakazati i neovisno o njima.
Servisna akcija prvenstveno se odnosi na BMW-ovu najvažniju modelsku seriju - R GS. Konkretno, to su modeli R 1250 GS i R 1200 GS, počevši od godine proizvodnje 2013. pa nadalje (oba tipa K50) te kompatibilne Adventure-izvedbe (tip K51). Osim toga, spominje se i model R 1200/1250 RT (tip K52) koji su većinom koristile javne službe.
Vlaga, tj. voda u unutrašnjosti kardanskog sklopa može uzrokovati koroziju i puknuće istoga. Ugradnjom ventila sprječava se zadržavanje vode
Serviserima se daje sljedeća uputa: "Naknadno ugradite drenažu u stražnju vilicu i provjerite kardanski sklop. U nekim slučajevima je došlo do oštećenja kardanskog vratila, što narušava funkciju pogona. U pojedinačnim slučajevima, motocikli su ostali i bez završnog prijenosa. Nekoliko čimbenika pridonosi nastanku oštećenja. Učinci korozije, između ostalog, igraju presudnu ulogu ako se pojave na funkcionalno relevantnim točkama. Znakovi istrošenosti uzrokovani kilometražom ili određenim klimatskim i dinamičkim opterećenjima također mogu dovesti do oštećenja ovih komponenti."
BMW je očigledno primijetio učestalije defekte kardana kod spomenutih modela. Kardan je osobito kod GS-a, zbog koncepta većeg hoda ovjesa i povezanog kuta zgloba između kardanskog tunela i pogona stražnje osovine, podložan i većem opterećenju. Tu se nalazi i stražnji zglob kardana. Osim toga, ovisno o korisniku, postoji blaža ili ekstremnija izloženost enduro vožnji.
Kako se kardan ne bi morao rastavljati na svih 440.000 motocikala koji su uključeni u opoziv, svaki ovlašteni BMW-ov servis u međuvremenu mora dobiti poseban uređaj za ispitivanje. Umjesto stražnjeg kotača montirat će se mjerna ploča, a zatim se kardan preko stražnje osovine okreće u praznom hodu. Ovaj test provodi se različitim promjenama opterećenja i broja okretaja, a senzori prate sile i vibracije. Ako sve ostane unutar definiranih vrijednosti, kardanski sklop se smatra ispravnim.
Budući da već serijski imaju ugrađen ventil za odzračivanje, modeli proizvedeni od listopada 2021. nisu uključeni u servisnu akciju
Ako postoje bilo kakve anomalije u funkcionalnosti, potrebno ga je detaljnije pregledati. Konkretno, kardanski zglob sa svoja četiri valjkasta ležaja, ali i zupčanik pogona stražnje osovine, provjeravaju se na hrđu i oštećenja. Ako se u tom slučaju dijelovi moraju zamijeniti, a motocikli su izvan jamstvenog roka, vlasnici BMW-a mogu se nadati 'ljubaznom i susretljivom' stavu BMW-a.
U principu, u sklopu ove servisne kampanje na kardanskom tunelu ugradit će se otvor za odzračivanje. Pomoću pripremljene šablone probušit će se mala rupa na donjoj strani u stražnjem dijelu, u blizini kardanskog zgloba. Kako bi se izbjeglo stvaranje potencijalno štetnih metalnih strugotina, svrdlo prethodno treba zamastiti. Zatim slijedi procedura slična 'piercingu' u kojoj se u rupu ubacuje gumeni ventil. Ovaj poseban ventil je namijenjen za brtvljenje otvora prema van, ali omogućuje zraku i, prije svega, vlazi, tj. vodi da izađe iz kardanskog tunela.
Ako serviser primijeti da već tijekom bušenja iz kardanskog tunela ističe voda, tada je to razlog za detaljniji pregled cijelog kardanskog sklopa. BMW za provjeru kardana, uključujući i naknadnu ugradnju ventilacijskog otvora, planira vrijeme od 45 minuta. Naravno, servisna kampanja je za sve vlasnike pogođenih BMW-a potpuno besplatna.
Vrijedi li to i za Hrvatsku? Poslali smo upit u centralu BMW Motorrada u Münchenu. Voditelj korporativnih komunikacija Tim Diehl-Thiele, odgovorio nam je da: "Vlasnici pogođenih vozila problem mogu riješiti u svakom ovlaštenom BMW-servisu, uključujući i u vašim lokalnim BMW-partnerima." Dakle, ostaje samo da se javite najbližem servisu u mreži Tomić&Co i dogovorite svoj termin za pregled kardana ili pak redoviti servis.
Zajednica | Komentari