Članak | Litijski akumulatori: Lagani, ali potencijalno vrlo opasni
Nemojte ni pomisliti ugraditi ovu vrstu akumulatora, a da niste provjerili ispravnost alternatora i reglera na svom motociklu
Jučer živ, danas mrtav! Najkraći je to sažetak situacije koja se odnosi na akumulator u vašem motociklu, a koja vam se zasigurno već dogodila. Ekstremna vanjska temperatura, vlaga u zraku, dugo stajanje (posebno na otvorenom) - sve su to razlozi koji ubrzavaju otkazivanje akumulatora u vašem motociklu.
Važan moment je svakako pojava litij-akumulatora (LiFe PO4) koji su korisnicima vrlo atraktivni zbog male mase i dimenzija. Poklonici 'stare škole' će vas uporno uvjeravati da je najbolji akumulator za vaš motocikl onaj koji je u njega bio serijski ugrađen. Općenito, možemo se složiti s ovim tvrdnjama, no moramo reći da - kao i uvijek - postoje izuzeci.
U Optimateu izuzetno cijene kvalitete litij-akumulatora, no isto tako i pozivaju na veliki oprez. Naime, riječ je zapravo o baterijama poput onih koje imamo u mobitelima ili laptopima, što znači da između ostalog mogu biti problematične na ekstremnim temperaturama. Isto tako, postoje i mnogo ozbiljniji, sigurnosni rizici.
Naime, nemojte ni pomisliti ugraditi ovu vrstu akumulatora, a da niste provjerili ispravnost alternatora i reglera na svom motociklu, odnosno kojim intenzitetom puni. Jer, ako alternator puni, a regler 'propušta' više od propisanog, može doći do oštećenja baterije te njezina samozapaljenja. Youtube je pun snimaka u kojima motocikli izgaraju poput lista papira, ne igrajte se s time. U svakom slučaju, savjetujemo da prije ugradnje litij-akumulatora posjetite servis te da stručno osoblje provjeri snagu punjenja sustava te potom odluči o možebitnoj ugradnji litij-akumulatora.
ČESTA PITANJA VEZANA UZ LITIJSKE AKUMULATORE(LiFe PO4)
Treba li litij-akumulator održavati jednako kao i standardnu izvedbu?
Litij-akumulator je potrebno puniti i održavati isto kao i standardne akumulatore, osobito zimi ili u razdoblju duljeg nekorištenja. Prednost litij-akumulatora je da - ako se potpuno isprazni - postoji mogućnost ponovnog punjenja. Pune se isključivo punjačima namijenjenima litij-akumulatorima.
Je li litij-akumulator dobar izbor za putne motocikle?
Prije svega, litij-akumulator je osmišljen kao 'performance komponenta', što znači da je manjih gabarita te do 70 posto lakši od standardne olovne baterije. Samim time pogodan je za natjecateljske (sportske) motocikle, ali i za one tunirane/dorađivane gdje je standardni prostor za akumulator zbog raznih konstrukcijskih preinaka smanjen. Budući da litij-akumulatori brže gube napon od standardnih izvedbi, za putne motocikle savjetujemo kvalitetni AGM (gel) akumulator poput Yuase.
Može li se ugraditi litij-akumulator slabijih vrijednosti umjesto serijskog s konkretno propisanim vrijednostima?
Budući da litij-akumulator ima i do 50 posto jaču udarnu snagu, u pravilu može. Važna napomena je da u tom slučaju na motociklu nema dodatnih potrošača struje.
Obavezno provjeriti sustav punjenja prije ugradnje litij-akumulatora!
Ugradnji litij-akumulatora obavezno prethodi kontrola sustava punjenja, tj. ispravnosti alternatora i reglera. To možete učiniti i sami uređajem Optimate TS120N (
Novema Nova, 320 kuna) koji je zapravo tester za ispitivanje snage punjenja i snage akumulatora. U pravilu motor mora puniti između 13 i 14,7 volti. Naravno, to se mijenja s obzirom na okretaje motora, no uređaj nikako ne bi smio pokazati više od 14,7. Grafički je na uređaju sve prikazano vrlo pregledno i jednostavno, pa ne biste trebali imati problema s očitavanjem.
Zajednica | Komentari