Motorevija
PRETRAGA
2018-07-24 , Autor: Kristijan Tićak, Slike: Kristijan Tićak
Bookmark and Share

Zavirili smo u jednu od najvrjednijih garaža u svijetu, u koju dosad nije ušao ni jedan hrvatski novinar

Motorevija je jedini medij iz Hrvatske koji je uspio zaviriti u Lenovu garažu u Los Angelesu 

Visoka crna ulazna vrata sa svih su strana okružena kamerama, a iza njih je rotvajler koji je prerastao dimenzije svoje vrste te više nalikuje velikom crnom grizliju no psu. No naš neustrašivi 'vodič' Cory Burns ne preže, hrabro se približava portafonu i najavljuje - tu smo, po planu. Vrata se ubrzo otvaraju, ništa više ne stoji na putu do ulaska u Sezam. Mjere osiguranja su strahovite, a kako i ne bi kada se unutra krije jedna od najimpresivnijih i najvrjednijih privatnih kolekcija na svijetu - ona Jaya Lena.



Mnogi su u Hrvatskoj čuli za njega, riječ je o jednom od najpopularnijih i najvećih američkih moderatora i talk-majstora koji slovi i kao vrlo predani ljubitelj i kolekcionar automobila i motocikala. Da, to je Jay Leno, ili je barem bio. U međuvremenu je njegov 'late night show' umirovljen, a Jay se potpuno posvetio svojoj bogatoj kolekciji starina na kotačima.

A ona je, tako barem kažu stručnjaci, u ovom trenu jedna od najvećih privatnih kolekcija u SAD-u, ako ne i svijetu. Leno je trošne hangare na aerodromu u Burbanku - dijelu Los Angelesa u blizini centra - pretvorio u prave 'sobe s blagom'. Tijekom našeg posjeta 16 je ljudi bilo zaposleno na osiguranju i održavanju njegova voznog parka. Da, 'voznog', jer Leno se u svakom od svojih automobila i na svakom od motocikala s vremena na vrijeme provoza Mulholland ili Pacific Coast Highwayem. Dakle, posjećuje mjesta u L.A.-u poznata kao okupljališta automobilske i motociklističke scene. Kultni Rock Store na Mulholandu - odmah prije The Snakea - je mjesto gdje je uvijek raspoložen za razgovor i druženje, pod uvjetom da ga preveliki broj obožavatelja ne 'zarobi'.



Lenova kolekcija vozila je sve samo ne uobičajena. Zbirka nije sastavljena prema principu vremenskih epoha, omiljenih marki, rijetkih prototipova ili pak vrhunski restauriranih i vrijednih primjeraka. Ne, Jay se povodio posve drukčijim vrijednostima. Najprije bi dobro pregledao vozilo, saslušao njegovu 'životnu' priču te potom odlučio želi li ga posjedovati. Sam ističe da je odluka oduvijek dolazila 'iz trbuha', spontano i na valovima emocija - odakle je i racionalno objašnjenje zašto kraj vrlo rijetkih, milijunski vrijednih automobila i motocikala stoje prastara vatrogasna vozila, najveći Hot Rod na svijetu, sasvim obični automobil poput Buicka Roadmastera iz 1955. ili Aprilia RSV Mille iz 1998. Dakle, Leno više polaže na priču vozila no na njegovu tržišnu vrijednost i ugled.



Primjerice, fascinirala ga je priča vlasnika Mazde Cosmo 110S iz 1970. koji je auto kupio od američkog vojnog pilota koji je rok služio u Japanu. Pilotu se bilo toliko teško rastati od Mazde, da ju je na kraju odlučio povesti sa sobom u Ameriku. Sada je jasno zašto je njezin upravljač na desnoj strani. Naravno, Jay je svu limariju i unutrašnjost vratio u prvobitno, originalno stanje, a stari rotary-motor sa 110 KS zamijenio je modernijim koji razvija 220 KS.



„Da, Cosmo je najkul Mazda svih vremena. Nakon što sam u djetinjstvu vidio reklamu za nju i čuo njen specifičan, vrlo napeti zvuk, rekao sam da jednoga dana mora biti moja“, hvali se Leno u svojoj NBC-emisiji 'Jay Leno's Garage'. Emisija je upravo krenula u svoju četvrtu sezonu prikazivanja, a gledanost joj raste. Što je i posve razumljivo jer mu se odazivaju top-celebrityji koji potom voze atraktivne jurilice ili vrlo aktualne novitete. Jay svemu pridoda i svoju prepoznatljivu notu humora, pa je to zabavan, i vrlo gledljiv šou. Nedavno je gostovao veliki filmski snagator Arnold Schwarzenegger koji ga je provozao u svojoj električnoj Kreisel G-klasi. Usput ga je učio i njemački, ali s austrijskim dijalektom, što je na kraju ispao pravi cirkus.



Svratili su i Keanu Reeves i Gard Hollinger, dvojac koji stoji iza nove marke Arch Motorcycle. „Kada smo se upoznali, prije dvadeset godina, vozio si Norton koji na benzinskoj crpki nisi mogao upaliti“, odapeo je provokativno u pravcu Keanua Reevesa koji mu je, naravno, uzvratio osmijehom te započeo priču o KRGT-1, prvom modelu ove tri godine mlade američke manufakture.

Bizaran je taj svijet u Lenovim spojenim hangarima, jer vrijedni klasici poput Lamba Miure, originalnog Mustanga Shelbyja 350, Cobre, McLarena F1 ili pak Mercedesa SL 300 Gullwinga, odjednom padaju u sasvim drugi plan. Iz opravdanog razloga, jer ćete se ipak dulje zadržati kraj automobila 'amfibije', Hot Roda sa 1500 KS s tenkovskim motorom ili Stanley Steamera (na paru) koji razvija 120 km/h te zauzima počasno mjesto u kolekciji vozila na paru (njih šest). Tu je i jedan od ukupno 55 proizvedenih automobila Chysler Turbine iz 1962. koji ide na sve vrste goriva - od ulja za salatu do kerozina. Uz to, mogu se vidjeti i vrlo rijetki i vremešni motocikli poput Popea iz 1918., petcilindarske Megole iz 1922. na prednji pogon ili pak Henderson Foura.



Osobito impresivna je i prostorija s čak 26 Brougha Superiora, motocikala kakve je jahao čuveni Lawrence od Arabije, što ga čini najvećim kolekcionarom ove legendarne britanske marke. Svaki od tih Brougha vrijedi stotine tisuće dolara, no Leno ne voli isticati bilo koji motocikl ili automobil kao najdraži ili najvrjedniji. Ipak, upućeniji kažu da 'La La Landom' često paradira u vatrogasnom cabriju iz 1941. koji je svoju aktivnu službu marljivo odradio u Pearl Harbouru na Havajima te filmskom studiju Warner Brothersa.

Prvi motocikl koji je posjedovao bila je Honda 350 Four, a Leno kaže da se za njih 'zapalio' kada je ugledao šestcilindarsku Hondu CBX. Skupljanje motocikala započelo je u 80-ima, i to replikom Ducati Hailwood koju je kupio novu, uslijedio je Vincet Black Shadow pa prvi Brough Superior iz 1939. godine. Budući da je Leno već tada dobro zarađivao kao voditelj, mogao si je priuštiti 5000 dolara za njega. „Bio je to odličan potez, iako su mi svi govorili da sam lud što dajem toliki novac za derutni motocikl“, govori Leno. Danas taj isti Brough vrijedi minimalno pola milijuna dolara. Jay je tijekom godina kupovao sve o čemu je kao klinac sanjao, a i danas podjednako uživa u vožnji motocikala kao i njihovoj restauraciji.



Na fotografijama ćete svakako zamijetiti i popratnu dekoraciju u garaži, kako na zidovima tako i uokolo. Svaka je soba uređena u stilu pripadajućeg vremena, tako da se idealno nadopunjuje s kolekcijom automobila i motocikala. Svi posteri na zidovima su originalni ili su ih prema uzoru na originalne ručno nacrtali NBC-jevi grafičari. Nadalje, tu su antikviteti, biljarski stol, originalne benzinske crpke, pa čak i drive-in restorani iz pripadajućeg vremena. Sve u svemu, Jay Lenova garaža je pravi vremenski stroj u kojoj se svaki ljubitelj automobila i motocikala osjeća kao dijete u slastičarnici.

I da, ako ste i na tren pomislili da Leno skuplja starine da bi njima trgovao i zaradio, grdno se varate. Jer ni jedno vozilo koje je ušlo u njegovu garažu, do dan-danas ga nije napustilo. A Jay tvrdi da će tako i ostati.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki KLR650 / R