2007-07-07 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Motorevija | |
![]() |
|
Bilo bolji ili lošiji materijal u odnosu na druge, željezo je nezamjenjivo u izradi nekih dijelova (klipnjača, ležajevi..). Zbog njegovih osobina - elastičnost, čvrstoća i tvrdoća - konstruktorima motocikla i dalje je prvi i najpoželjniji izbor
Željezo (ferrum) - metal posvuda oko nas - materijal je koji čini prosječno polovinu mase najpopularnijih motocikala današnjice. Motocikl je zapravo sa stanovišta materijala od kojih je sazdan, grubo rečeno, ništa drugo nego vrlo privlačno oblikovana, motorizirana hrpa željeza. U vožnji se ta hrpa željeza stapa s vozačem u jedinstvenu cjelinu i on dostiže neusporediv užitak koji motociklizam mnogima čini najljepšim hobijem na svijetu. Mnogi motociklisti povremeno sami sebe zateknu kako začarani glade metaliziranu površinu svoga ljubimca, poput dlake nekog rasnog konja.
Teško je reći je li željezo bolji ili lošiji materijal u odnosu na druge, ali nezamjenjiv je u izradi nekih dijelova motocikla. Na primjer, jedna klipnjača u modernom motoru, izrađena od pojačanog kovanog željeza, u svom životnom vijeku rotira u prosjeku deset milijuna puta. Da je od manje čvrstog aluminija, ako bi konstrukcijski zadržala iste gabarite, zbog nedovoljne čvrstoće puno bi prije došla do kraja svog puta. Još jedan primjer: ležajevi. Nezaobilazan dio svakog motora koji na maloj površini svojih unutrašnjih kuglica ili valjčića mora s jedne strane osigurati lako okretanje, a s druge mora trajati što dulje. Štednja od nekoliko grama njihovom proizvodnjom od aluminija nema nikakvog smisla jer bi takvi ležajevi puno kraće trajali. Zaključak je sljedeći: za konstruktore motora, bez obzira na obilje „modernijih“ materijala, zbog njegovih osobina, posebice zbog elastičnosti, čvrstoće i tvrdoće, željezo je i dalje prvi i najpoželjniji izbor.
No, što je ustvari željezo? Po definiciji, sirovina koja se dobiva taljenjem željezne rudače ili preradom starog željeza, a u početku je nazivamo tehničkim željezom. Često se događa da je udio ugljika u njemu vrlo visok, što nepovoljno utječe na obradu, pa se posebnim postupkom u to rastaljeno željezo pod pritiskom od 10 bara prisilno upuhuje kisik, da bi se smanjio udio ugljika. Pravilo je jednostavno - što željezo sadrži više ugljika, bit će tvrđe, ali i krtije. Ugljik ima najznačajniji utjecaj na tehničko željezo, pa ga prema njegovom udjelu dijelimo na čelik s manje od 1,7 posto ugljika i lijevano željezo s udjelom ugljika većim od 1,7 posto. Ovisno o namjeni, legiranom željezu dodaju se i drugi elementi, da bi mu se poboljšala svojstva u daljnjem oblikovanju, a pritom ni u jednoj izvedenici postotak ugljika na premašuje dva posto. Već se u željezarama željezo, s obzirom na daljnju upotrebu, obrađuje prema pomno odabranim „receptima“ u prihvatljiv poluproizvod koji kasnijom obradom (kovanjem, glodanjem, cementiranjem) dobiva svoj konačni izgled klipnjače, zupčanika itd.
Ako je potrebno postići još veću tvrdoću materijala, primjerice za proizvodnju ležajeva, ili veću otpornost na deformacije važnu u proizvodnji okvira, željezo se može dodatno poboljšati legiranjem, tj. dodavanjem kvalitetnijih elemenata. Legure koje se najviše koriste u proizvodnji motocikala, uz željezo, najčešće sadrže metale kao što su krom, nikal ili molibden, a dodaju se i nemetali ugljik, dušik, fosfor, sumpor i silicij. U legiranju željezo zadržava svoja specifična svojstva, primjerice - otpornost na hladno izvlačenje važno u proizvodnji spremnika goriva ili dijelova oplata. Razvoj proizvodnje željeza teži što većoj čvrstoći i otpornosti legura, uz zadržavanje što manje specifične mase.
Uza sve svoje prednosti, željezo ima i jedan ozbiljan nedostatak - hrđa. Svi dijelovi od željeza u dodiru s kisikom iz atmosfere, ako nisu zaštićeni, zahrđat će zbog kemijskog procesa koji se zove oksidacija, a njegova će struktura izgubiti čvrstoću. Zbog tog nedostatka proizvodi se tzv. nehrđajući čelik, koji je zapravo željezo s prosječnim udjelom kroma od 10,5 posto, gdje krom stvara površinsku otpornost koja ometa hrđanje metala. Na motociklima obično željezo u izvornom, nezaštićenom obliku možemo naći još samo unutar ispušnih sustava, ali i tamo polako svoje mjesto prepušta kvalitetnijim materijalima. Bez obzira na sve, mnogi vozači motocikala i dalje su naoružani sredstvima za poliranje metala, jer hrđa ne zaobilazi ni kromirane ili niklovane dijelove. Iako su kvalitetno tvornički zaštićeni, ti dijelovi se tijekom upotrebe habaju i potrebna im je njega da bi ostali svježi.
Saznali smo koje su skutere Hrvati kupovali u 2024. godini |
Unos rabljenog iz inozemstva: Kako uštediti novac i vrijeme? |