Motorevija
PRETRAGA
2010-02-24 , Autor: Domagoj Kodžić, Slike: Motorevija
Bookmark and Share

Neovisno o vozačkoj (ne)kulturi automobilista, pretjecanje pojedinih marki, a poglavito modela uskoro će napokon postati kudikamo sigurnijim - i to ne zbog boljih vozača, već ponajprije zbog boljih automobila



Koliko ste samo puta u sigurnom obilasku automobila ili još bolje SUV-a, poprilično kasno shvatili da vas vozač uopće ne primjećuje te da će vam zasigurno oduzeti prednost? No, odsad osim presudnog iskustva te potrebne vještine motociklista, stiže i elektronska pomoć.

Dobro, ne baš odsad jer Volvo primjerice rješenje Blis nudi već petu godinu zaredom. O čemu je ustvari riječ? Oznaka Blis znači „Blind spot Information System“, odnosno sustav upozoravanja mrtvog kuta. Kako ga je razvila glasovita (nekoć švedska), a danas kineska tvrtka, koja se razvojem sigurnosti sustavno bavi od 1959. godine, tako vjerujemo da se radi o najboljem sustavu.

No, kako zapravo radi? Naime, u vanjske retrovizore ugrađene su dvije digitalne kamere te napredan kompjutorski sustav koji prepoznaje strano tijelo u pokretu, na lokaciji bočno iza, što u tradicionalnom govoru prepoznajemo kao - mrtvi kut. Osim automobila ili velikih predmeta poput kamiona, sustav je toliko unaprijeđen da otkriva i motocikle. Također, radi lakšeg poimanja prostora zamislite samo zonu bočno iza. Duga je 9,5 metara, a široka puna tri te se nalazi s obje bočne strane vozila, u smjeru suprotnom od kretanja vozila.



Uz to, kada se u spomenutoj zoni aktivira neki pokret, vozača upozorava žutim signalnim svjetlom na dijelu retrovizora s koje se strane nalazi automobil. Digitalna kamera raspoznaje 25 promjena pokreta u svakoj sekundi te njihovom usporedbom središnja jedinica prepoznaje pokret. Sustav tako ne reagira na ograde, parkirane automobile ili stupove od rasvjete.

Isto tako, dobro je što Blis funkcionira i noću i danju, dok u uvjetima izuzetno slabe vidljivosti radi slabije. Uključuje se na brzini višoj od 10 km/h, a može prepoznati sva vozila koja se kreću 20 km/h nižom ili 70 km/h višom brzinom. Dakle, razumna mjera pri pretjecanju mora postojati, čak i za najbrže motocikliste.

Osim toga, valja napomenuti da se Blis uz nadoplatu ugrađuje na modele XC70 i XC90, te V70, odnosno S60 i S80 2005., a sličnom napravom raspolaže i BMW na novijim modelima. Oznake su mu lane change i departure warning, a vozača serije 5 učinkovito upozorava kada se drugo vozilo visokom brzinom približava straga ili je pak u mrtvom kutu. Uz to, simbol trokuta u kutu vanjskog retrovizora te vibriranje upravljača upućuju vozača na potencijalnu opasnost te mu ne dopuštaju mogućnost pogreške.



Povrh toga, sustav departure warning kamerom postavljenom u sklopu unutarnjeg retrovizora prati cestu i njene oznake te ih prepoznaje. Vozača upozorava trešnjom upravljača pa se traka primjerice ne može samo tako promijeniti.

Iznimno slične sustave upozorenja - koji nisu toliko važni za motocikliste - imaju sva luksuznija vozila, a to su redom marke Mercedes, Jaguar, Lexus, pa čak i Audi. Naime, oni neprestano javljaju mogućnost naleta na vozilo ispred, pa kod uključenog tempomata - čim postoji ikakva mogućnost naleta - smanjuju brzinu. Sustav radi tako što senzori stalno mjere razmak do vozila ispred, pa kada je riječ o prebrzom smanjivanju, sami aktiviraju i skidanje “gasa“ i kočnicu.

No, kako su automobilisti s druge strane “bojišnice“, tako ne bi bilo zgorega kada bi sličan sustav upozorenja u skoroj budućnosti osvanuo i na nekom čudovištu sa samo dva kotača, gdje bi i vožnja bila lakša. Dotad se pak tek možemo nadati kako će - zahvaljujući visokorazvijenim elektronskim sustavima u skupljim automobilima - barem vožnja za motocikliste više biti zadovoljstvo nego opasnost.




Iskustvo ostaje nemjerljivo

Izbjegavanje ostalih sudionika u prometu uglavnom se svodi na mogućnost predviđanja. Kako ista raste s brojem prevaljenih kilometara, tako dolazimo do spoznaje da je iskustvo i dalje nemjerljivo važan faktor. Mlađima ili neiskusnijima koji promet još ne prate po brojnim faktorima koje većina ljudi ni ne primjećuje, možemo tek savjetovati da bolje gledaju i više vide.

S druge strane, mi tek možemo žaliti što nema više opreznih vozača starog kova koji su nevisokim brzinama krstarili uz uvijek mrvicu odškrinut prozor, pa su problem mrtvog kuta nerijetko rješavali samo sluhom. Naime, motori se još uvijek dobro čuju. Znate li onu staru - motorist u tridesetima je već vrlo vješt motorist!





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Yamaha XT 660 Z Ténéré Gilera Runner 50 SP Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) BMW R1200GS 2007 Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki KLR650 / R