2010-02-24 , Autor: Domagoj Kodžić, Slike: Motorevija | |
Neovisno o vozačkoj (ne)kulturi automobilista, pretjecanje pojedinih marki, a poglavito modela uskoro će napokon postati kudikamo sigurnijim - i to ne zbog boljih vozača, već ponajprije zbog boljih automobila
Koliko ste samo puta u sigurnom obilasku automobila ili još bolje SUV-a, poprilično kasno shvatili da vas vozač uopće ne primjećuje te da će vam zasigurno oduzeti prednost? No, odsad osim presudnog iskustva te potrebne vještine motociklista, stiže i elektronska pomoć.
Dobro, ne baš odsad jer Volvo primjerice rješenje Blis nudi već petu godinu zaredom. O čemu je ustvari riječ? Oznaka Blis znači „Blind spot Information System“, odnosno sustav upozoravanja mrtvog kuta. Kako ga je razvila glasovita (nekoć švedska), a danas kineska tvrtka, koja se razvojem sigurnosti sustavno bavi od 1959. godine, tako vjerujemo da se radi o najboljem sustavu.
No, kako zapravo radi? Naime, u vanjske retrovizore ugrađene su dvije digitalne kamere te napredan kompjutorski sustav koji prepoznaje strano tijelo u pokretu, na lokaciji bočno iza, što u tradicionalnom govoru prepoznajemo kao - mrtvi kut. Osim automobila ili velikih predmeta poput kamiona, sustav je toliko unaprijeđen da otkriva i motocikle. Također, radi lakšeg poimanja prostora zamislite samo zonu bočno iza. Duga je 9,5 metara, a široka puna tri te se nalazi s obje bočne strane vozila, u smjeru suprotnom od kretanja vozila.
Uz to, kada se u spomenutoj zoni aktivira neki pokret, vozača upozorava žutim signalnim svjetlom na dijelu retrovizora s koje se strane nalazi automobil. Digitalna kamera raspoznaje 25 promjena pokreta u svakoj sekundi te njihovom usporedbom središnja jedinica prepoznaje pokret. Sustav tako ne reagira na ograde, parkirane automobile ili stupove od rasvjete.
Isto tako, dobro je što Blis funkcionira i noću i danju, dok u uvjetima izuzetno slabe vidljivosti radi slabije. Uključuje se na brzini višoj od 10 km/h, a može prepoznati sva vozila koja se kreću 20 km/h nižom ili 70 km/h višom brzinom. Dakle, razumna mjera pri pretjecanju mora postojati, čak i za najbrže motocikliste.
Osim toga, valja napomenuti da se Blis uz nadoplatu ugrađuje na modele XC70 i XC90, te V70, odnosno S60 i S80 2005., a sličnom napravom raspolaže i BMW na novijim modelima. Oznake su mu lane change i departure warning, a vozača serije 5 učinkovito upozorava kada se drugo vozilo visokom brzinom približava straga ili je pak u mrtvom kutu. Uz to, simbol trokuta u kutu vanjskog retrovizora te vibriranje upravljača upućuju vozača na potencijalnu opasnost te mu ne dopuštaju mogućnost pogreške.
Povrh toga, sustav departure warning kamerom postavljenom u sklopu unutarnjeg retrovizora prati cestu i njene oznake te ih prepoznaje. Vozača upozorava trešnjom upravljača pa se traka primjerice ne može samo tako promijeniti.
Iznimno slične sustave upozorenja - koji nisu toliko važni za motocikliste - imaju sva luksuznija vozila, a to su redom marke Mercedes, Jaguar, Lexus, pa čak i Audi. Naime, oni neprestano javljaju mogućnost naleta na vozilo ispred, pa kod uključenog tempomata - čim postoji ikakva mogućnost naleta - smanjuju brzinu. Sustav radi tako što senzori stalno mjere razmak do vozila ispred, pa kada je riječ o prebrzom smanjivanju, sami aktiviraju i skidanje “gasa“ i kočnicu.
No, kako su automobilisti s druge strane “bojišnice“, tako ne bi bilo zgorega kada bi sličan sustav upozorenja u skoroj budućnosti osvanuo i na nekom čudovištu sa samo dva kotača, gdje bi i vožnja bila lakša. Dotad se pak tek možemo nadati kako će - zahvaljujući visokorazvijenim elektronskim sustavima u skupljim automobilima - barem vožnja za motocikliste više biti zadovoljstvo nego opasnost.