2010-02-04 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Motorevija | |
Kemija većini nas nije nikada bila predmet u školi koji smo baš obožavali. No, rijetki koji su „kužili“ što sve stoji iza silnih formula, shvaćali su koliki se svijet ustvari krije pod imenom - kemija. S druge strane, sve koji znaju toliko da osim tvarnih stvari zadiru i u čaroliju, ali i one amatere koji misle da razumiju nevidljivo, nazivamo alkemičarima. Stoga, kako bismo riješili nezgodan problem koji potencijalno može imati veliki broj vozača koji voze motocikl ili skuter s čeličnim spremnikom goriva, odlučili smo iskušati tu „čaroliju“.
Popis potrepština
• kristalna soda
• punjač akumulatora (akumulator, kablovi)
• komad nezaštićenog čelika
• pluteni čepovi i gumice
• gumene rukavice
• prozirna folija za domaćinstvo
• sredstvo za rastapanje ulja u spreju
Dakle, pokušat ćemo elektrolitskim putem ukloniti hrđu iz spremnika jednog našeg redakcijskog oldtajmera te ustvari razriješiti dvojbu je li to ostvarivo, koliko košta te naposljetku može li punjač akumulatora poslužiti kao izvor istosmjerne struje. Uz to, privlačnim se doima niska cijena tog postupka te - u slučaju da uspije - izvrstan rezultat. Budući da je u redakciju dosad stiglo izuzetno mnogo pisama vozača koji su kupili jeftine kineske skutere te zbog vrlo izraženog hrđanja metalnih spremnika stalno muku muče s rasplinjačem i radom motora, smatramo da je predstojeće zimsko vrijeme idealno da pokušamo izvesti to čišćenje. Bude li uspješno, treba vam samo približno 20 kuna koliko zajedno u svakoj poljoprivrednoj apoteci stoje kristalna soda za čišćenje buradi, punjač akumulatora i vrijeme. Zimi vremena srećom, ili nažalost, za nas motocikliste ima napretek. Dakle, idemo redom. Najprije demontirajte spremnik s motocikla i - ako je noviji od našeg pokaznog u što nipošto ne sumnjamo - ispraznite ga te izvana oblijepite tankom prozirnom folijom kakvu koristimo u kuhinjskim poslovima, a može se naći u trgovini. Potom ispustite preostalo gorivo u kanistar te odstranite slavinu za gorivo te na koncu njen dosjed začepite plutenim čepom. Nažalost, nas je zapao i dodatni posao ispiranja spremnika jer je naš oldtajmer dvotaktaš, i to s ostacima dvotaktnog ulja u spremniku, a ta je situacija moguća kod starijih dvotaktnih skutera. Stoga prije ulijevanja otopine elektrolita dodatno isperite spremnik.
Pripremite komad metala koji nije zaštićen ni pocinčavanjem ni kromiranjem. Pritom je najbolje da uzmete komad „sirovog“ flaha ili armature. Brusnim papirom izbrusite površinu i skinite eventualnu hrđu, a potom se pozabavite izolatorima koje ćete ugraditi na buduću metalnu elektrodu. Budući da komad metala morate ugurati u spremnik tako da poslije ulijevanja elektrolita ne dodiruje njegove stijenke, najbolje je njegove bokove zaštititi plutenim čepovima ili gumicama za domaćinstvo. Također, prije punjenja elektrolitom provjerite kako čelična „elektroda“ pristaje u spremnik. Naime, ne smije biti dodira metalnim dijelovima jer će doći do kratkog spoja.
Napravite elektrolit tako da obujam spremnika u litrama podijelite s tri (primjerice 18 litara obujma/3=6) i dobit ćete broj malih žličica „za kavu“, odnosno količinu kristalne sode koju - da biste dobili elektrolit pravilne gustoće i vodljivosti - treba dodati vodi. Odmjerenu količinu kristalne sode stavite u komad gaze, zavežite i pustite da se rastopi u 3-5 litara vode. Pri radu sa sodom slijedite upute na ambalaži koje kažu da je nagrizajuća za kožu te koristite zaštitne gumene rukavice.
Ako je riječ o dvotaktnom motoru, ali i kod starijih motocikala i skutera, prije nalijevanja elektrolita dodatno isperite spremnik od ostataka dvotaktnog ulja, ali i većih nečistoća i komada hrđe koji se nakupljaju tijekom vremena. Uz to, kako biste ga mogli što bolje rasporediti po stijenkama, koristite sol iva ili neko drugo otapalo masnoća u spreju. Potom vrućom vodom dobro isperite spremnik dok iznutra bude gotovo bez mirisa.
Nakon ispuštanja vode kojom ste prali, vratite na mjesto pluteni čep na otvoru slavine i počnite nalijevati otopinu elektrolita. Kada ste ulili prvih 3-5 litara koncentrata, ostalu vodu dodajte izravno u spremnik kantom ili crijevom direktno iz slavine. Naime, tako je lakše nego da svih 15-20 litara elektrolita napravite „odjednom“ i morate paziti na prolijevanje tijekom ulijevanja s nerijetko prevelikom kantom. Napunite spremnik gotovo do vrha, no ostavite 5-10 mm prostora od razine elektrolita do čepa. Kada priključite struju, razina vode se nešto poveća, a kod izrazito „prljavih“ spremnika pojavit će se i dosta pjene koja će curiti van. Također, računajte da će nešto elektrolita istisnuti i čelična elektroda koju treba ubaciti u spremnik.
Napunjeni spremnik pozicionirajte u horizontalan položaj i pažljivo ubacite elektrodu te je fiksirajte tako da ste sigurni da nema dodira između nje i metalnih stijenki spremnika. Potom priključite punjač akumulatora njegovim minus polom na spremnik (tamo gdje nema boje), a plus polom na metalnu elektrodu. Kada uključite punjač, spremnik postaje katoda, a ubačeni komad metala anoda. Rastopljena soda je elektrolit i istosmjerna struja počinje strujati između elektroda. Ako nema dodira između elektroda, otopina će početi lagano pjeniti i šumiti jer se željezni oksid počinje kemijski razlagati i „putovati“ prema anodi. No, imate li moderan punjač koji kontrolira elektronika, može se dogoditi da zbog premalog otpora neće raditi. Tada iz motocikla posudite akumulator. Zatim od akumulatora do anode i katode spojite klasične kablove za punjenje akumulatora, a punjač spojite na akumulator.
Proces će u roku 12 sati početi pokazivati vidljive rezultate poput naslaga na anodi (pokušajte pogledati baterijskom lampom). Izbjegavajte otvoreni plamen jer se tijekom procesa oslobađa mala količina vodika koji se može zapaliti. Kod ozbiljnije korodiranih spremnika postupak treba provesti nekoliko puta uz ispiranje, a mi smo ga napravili samo jednom što je trajalo tri dana te na kraju postignuli gotovo potpuno čišćenje.
PRIJE TIJEKOM POSLIJE
Gdje kupiti?