Motorevija
PRETRAGA
2009-05-06 , Autor: Krešimir Đugum, Slike: Motorevija
Bookmark and Share

Motocikl je sve više potreba, a sve manje luksuz. No, godišnja davanja poput registracije, poreza i drugih nameta, u većini europskih zemalja motocikl još uvijek čine skupim prijevoznim sredstvom



Recesija drma svijetom, i svaka je kuna važna - tako otprilike razmišlja svaki osviješteni Europljanin, pa i onaj kojem je motocikl strast, a ne trošak. Ipak, na kraju svake godine valja podvući crtu i vidjeti koliko je na "treće dijete" u obitelji potrošeno novaca. Europska moto industrija, udružena u organizaciju ACEM, prikupila je podatke o tim izdacima za sve europske zemlje, a štivo je zanimljivo i - pomalo iznenađujuće. Usput rečeno, u studiju je prvi put uključena i Hrvatska, ali nažalost, bez konkretnih podataka.

Svih 29 zemalja obrađenih u studiji primjenjuju krajnje raznolike načine naplate poreza, registracije i ostalih davanja. Austrija primjerice, svoj normverbrauchsabgabe primjenjuje na sve motocikle obujma iznad 125 kubičnih centimetara, a razredi se određuju prema kubikaži. Slično kao i Belgija, koja taxe de mise en circulation razrezuje prema obujmu i godini proizvodnje, ali samo za motocikle iznad 250 ccm. S druge strane, Česima je sve jednostavnije - jedna tarifa za mopede, a druga za motocikle i to je to. Nimalo nalik Španjolskoj – ondje će vas proučiti "do gaća". Parametri koji određuju iznos tassa de matriculation su neto cijena vozila (samo za one iznad 250 kubika), te emisija CO2 podijeljena u četiri razreda. Jao si ga onome čija četverocilindarska kanta ispušta više od 200 g/km!

Francuska pak izdaje carte grise, "sivu kartu" koju moraju imati sva motorna vozila, a motociklisti plaćaju duplicata de carte grise, čiji se iznos određuje prema snazi vozila. Talijani svoj APIET primjenjuju bez diskriminacije na sva motorna vozila. Nizozemski se pak belasting personenautos en motorrijwielen (BPM) plaća za sve motocikle iznad 50 kubika, a određuje se prema neto cijeni vozila. Isto tako, u Švedskoj registracijskih troškova uopće nema, a Englezi plaćaju samo takozvani first registration free - za sva vozila.

Već na prvi pogled vidljiva je zajednička crta u politici spram motociklista. Naime, država favorizira kupnju i korištenje mopeda i motocikala manjeg obujma, koji su jasno odvojeni od uvjetno rečeno "luksuznih", većih i jačih vozila.

Što se čina registracije tiče, još je složeniji, a neke su zemlje (poput Belgije i Grčke) od njega napravile pravu znanost. Krenimo redom. Austrijanci primjenjuju formulu 0,02 * [kubikaža - 100], a iznos pritom ne smije prijeći 16 posto nabavne cijene. Povoljni Česi svojim motociklistima naplaćuju tek 18,2, a mopedistima deset eura, i to samo prvi prvoj registraciji. Pravi raj na zemlji!

Nijemci za prvu registraciju pak traže paušal od 46,5, a za svaku sljedeću 29,65 eura. Uz to, svatko plaća i 33 eura plus 13,8 za tablicu te "prometnu taksu" od 1,84 eura za svakih 25 kubika motocikla.

S druge strane, Grci sjeckaju po kubikažama, ali su barem logični (za razliku od Hrvatske). Tako razredi od 125, 250, 900, 1400,1600, 1800 i više kubika prvi put plaćaju 2, 7, 12, 14, 17 ili 25 posto neto cijene vozila, a dogodine po 30, 45, 60, 90, 120 ili 145 eura.

Nego, sjećate li se španjolskih razreda za zagađivače okoliša? Na neto cijenu se reže 12 posto davanja, zatim ekološki čisti ne plaćaju ništa, ali zato najsmrdljiviji dobiju čak 14,75 posto po repu. Nije kraj mukama - svakog Španjolca čeka još i 16 posto poreza na promet. Skoro kao i kod nas, zar ne?
Talijani, kao i Španjolci, nemilice deru – prvi put 94 eura, a svake sljedeće godine čak 180, čemu se pribraja 45 eura za izdavanje dokumenata i tablica, 22 eura za pečat pa još 116 eura agencijskih troškova. Tko bi rekao da je Italija najmotorističkija svjetska zemlja? Pribroje li se europskim iskustvima i naše muke, stječe se dojam kako Mediteran zacijelo nije mjesto za vožnju motocikla.

Također, belgijska se davanja razračunavaju prema tablici koju određuju starost i snaga vozila u sedam razreda, a iznosi su paušalni. Recimo tek da će vas posjedovanje nove jednolitrene mrcine jake između 110 i 150 kilovata koštati 2,479 eura godišnje!

Flegmatični Nizozemci dijele motore u jeftinije i skuplje od 2133 eura. Prvi plaćaju 10,2 posto od tog iznosa, a drugi 20,7 posto manje 224 eura. Ni Britancima nije loše – prvo registracijsko davanje iznosi 38 funti za sva osobna vozila, a potom nema davanja – ne računa li se PDV i VED (vecihle excise duty - prema kubikaži) plus troškovi tehničkog pregleda za vozila starija od tri godine.



Hrvatska iskustva

Ubacimo i malo naših podataka. Dakle, prije prve registracije i prije svakog produljenja valjanosti prometne dozvole - jednom godišnje - vlasnik vozila obvezan je platiti propisana davanja. Riječ je o godišnjoj naknadi za ceste, obveznom osiguranju te godišnjoj naknadi za zaštitu okoliša. Tek po uplati propisanih davanja ovlašteni djelatnik smije ovjeriti prometnu dozvolu, odnosno produljiti valjanost prometne dozvole. Naknada za tehnički pregled stoji 70,31 kunu, a eko-test 40,22 ili 74,54 kune, ovisno o tome ima li vozilo katalizator ili ne. Takozvane "naknade za administrativne poslove oko registracije" stoje 34,99 (poslovi koji prethode registraciji i produljenju valjanosti dozvole) plus 13,80 kuna (naplata propisanih obveza iz prethodne stavke). Uz to, plaćaju se i stavke poput produljenja dozvole, popunjavanja registracijskog lista, izdavanja pločica, zamjene dokumenata te izdavanja popularne naljepnice. Naravno, na sve te zbrojene troškove plaća se i PDV. Osim tehničkog, valja platiti i naknadu za ceste te godišnju naknadu za zaštitu okoliša. Prvo košta od 75 do 305 kuna, ovisno o obujmu motocikla, a druga "posebna naknada" se računa prema formuli dostojnoj Einsteina:

PN= N0 * Kk, gdje je korektivni koeficijent Kk=K1*K2*K3

Razložimo formulu po faktorima: N0 je osnovna naknada - 30 kuna za mopede i 50 za motore. K1 je korektivni koeficijent ovisan o vrsti motora - dva za dvotaktne i jedan za četverotaktne oto-motore, K2 se određuje po kubikaži, a kreće se od 0,8 (za mopede) do 2 (motori iznad 1601 ccm). Šlag na tortu je koeficijent K3, ovisan o starosti (0,9 za vozila mlađa od pet pa sve do 1,6 za vozila starija od 30 godina). Dakle, sudeći prema iznosima - u Europi smo već odavno.



ACEM

Association des Constructeurs Européens de Motocycles, europska je motociklistička industrija predstavljena profesionalnim tijelom sastavljenim od 11 proizvođača te ukupno 24 brenda. Članovi su joj imena poput BMW AG-a, Ducatija, Harley-Davidson Europea, Piaggia, Honde i Yamahe. S prometom od gotovo deset milijardi eura godišnje i 200 tisuća zaposlenika neizostavan je čimbenik moto-života. Tako su zaslužni za bezbroj projekata poput "spašavanja 25.000 života godišnje" te borbe za državnu pomoć proizvođačima kakvu uživa automobilska industrija. Osim toga, ACEM udružuje 15 nacionalnih asocijacija iz 13 zemalja, poput talijanske ANCMA-e ili francuskog CSIAM-a. Nažalost, U Hrvatskoj nema svog predstavnika (HSM ne gleda dalje od sporta, HAK je u međuvremenu izgubio "moto" u imenu - a skoro i djelovanju) pa su motociklisti, osim pohvalnog djelovanja novoosnovane udruge "Sigurnost u prometu" te policije, više ili manje prepušteni - sami sebi.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Yamaha T-max 500 Suzuki DL650 V-Strom Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Gilera Runner 50 SP Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Honda CBR 600 F (2011.) Yamaha XT660X KTM 690 Duke KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Honda XL700V Transalp Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha V-max Yamaha YZF-R125 Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Kawasaki ZX-10R (2011.) Gilera Nexus 300 i.e. Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2006-2007 Yamaha YZF-R6 2008- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- BMW K 1300 GT 2009 Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R Ducati 1198 SP (2011.) KTM Duke 125 (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Aprilia shiver 750 Honda CBF 600 S Yamaha TDM850 1996- Yamaha FZ6 (S2) 2007- BMW R1200GS 2007 Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Honda XL650V Transalp Honda CBR 250 R (2011.) Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Suzuki GSR 750 (2011.) Hyosung GT 250 R Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Kawasaki W 800 (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLR650 / R