2009-05-06 , Autor: Krešimir Đugum, Slike: Motorevija | |
Motocikl je sve više potreba, a sve manje luksuz. No, godišnja davanja poput registracije, poreza i drugih nameta, u većini europskih zemalja motocikl još uvijek čine skupim prijevoznim sredstvom
Recesija drma svijetom, i svaka je kuna važna - tako otprilike razmišlja svaki osviješteni Europljanin, pa i onaj kojem je motocikl strast, a ne trošak. Ipak, na kraju svake godine valja podvući crtu i vidjeti koliko je na "treće dijete" u obitelji potrošeno novaca. Europska moto industrija, udružena u organizaciju ACEM, prikupila je podatke o tim izdacima za sve europske zemlje, a štivo je zanimljivo i - pomalo iznenađujuće. Usput rečeno, u studiju je prvi put uključena i Hrvatska, ali nažalost, bez konkretnih podataka.
Svih 29 zemalja obrađenih u studiji primjenjuju krajnje raznolike načine naplate poreza, registracije i ostalih davanja. Austrija primjerice, svoj normverbrauchsabgabe primjenjuje na sve motocikle obujma iznad 125 kubičnih centimetara, a razredi se određuju prema kubikaži. Slično kao i Belgija, koja taxe de mise en circulation razrezuje prema obujmu i godini proizvodnje, ali samo za motocikle iznad 250 ccm. S druge strane, Česima je sve jednostavnije - jedna tarifa za mopede, a druga za motocikle i to je to. Nimalo nalik Španjolskoj – ondje će vas proučiti "do gaća". Parametri koji određuju iznos tassa de matriculation su neto cijena vozila (samo za one iznad 250 kubika), te emisija CO2 podijeljena u četiri razreda. Jao si ga onome čija četverocilindarska kanta ispušta više od 200 g/km!
Francuska pak izdaje carte grise, "sivu kartu" koju moraju imati sva motorna vozila, a motociklisti plaćaju duplicata de carte grise, čiji se iznos određuje prema snazi vozila. Talijani svoj APIET primjenjuju bez diskriminacije na sva motorna vozila. Nizozemski se pak belasting personenautos en motorrijwielen (BPM) plaća za sve motocikle iznad 50 kubika, a određuje se prema neto cijeni vozila. Isto tako, u Švedskoj registracijskih troškova uopće nema, a Englezi plaćaju samo takozvani first registration free - za sva vozila.
Već na prvi pogled vidljiva je zajednička crta u politici spram motociklista. Naime, država favorizira kupnju i korištenje mopeda i motocikala manjeg obujma, koji su jasno odvojeni od uvjetno rečeno "luksuznih", većih i jačih vozila.
Što se čina registracije tiče, još je složeniji, a neke su zemlje (poput Belgije i Grčke) od njega napravile pravu znanost. Krenimo redom. Austrijanci primjenjuju formulu 0,02 * [kubikaža - 100], a iznos pritom ne smije prijeći 16 posto nabavne cijene. Povoljni Česi svojim motociklistima naplaćuju tek 18,2, a mopedistima deset eura, i to samo prvi prvoj registraciji. Pravi raj na zemlji!
Nijemci za prvu registraciju pak traže paušal od 46,5, a za svaku sljedeću 29,65 eura. Uz to, svatko plaća i 33 eura plus 13,8 za tablicu te "prometnu taksu" od 1,84 eura za svakih 25 kubika motocikla.
S druge strane, Grci sjeckaju po kubikažama, ali su barem logični (za razliku od Hrvatske). Tako razredi od 125, 250, 900, 1400,1600, 1800 i više kubika prvi put plaćaju 2, 7, 12, 14, 17 ili 25 posto neto cijene vozila, a dogodine po 30, 45, 60, 90, 120 ili 145 eura.
Nego, sjećate li se španjolskih razreda za zagađivače okoliša? Na neto cijenu se reže 12 posto davanja, zatim ekološki čisti ne plaćaju ništa, ali zato najsmrdljiviji dobiju čak 14,75 posto po repu. Nije kraj mukama - svakog Španjolca čeka još i 16 posto poreza na promet. Skoro kao i kod nas, zar ne?
Talijani, kao i Španjolci, nemilice deru – prvi put 94 eura, a svake sljedeće godine čak 180, čemu se pribraja 45 eura za izdavanje dokumenata i tablica, 22 eura za pečat pa još 116 eura agencijskih troškova. Tko bi rekao da je Italija najmotorističkija svjetska zemlja? Pribroje li se europskim iskustvima i naše muke, stječe se dojam kako Mediteran zacijelo nije mjesto za vožnju motocikla.
Također, belgijska se davanja razračunavaju prema tablici koju određuju starost i snaga vozila u sedam razreda, a iznosi su paušalni. Recimo tek da će vas posjedovanje nove jednolitrene mrcine jake između 110 i 150 kilovata koštati 2,479 eura godišnje!
Flegmatični Nizozemci dijele motore u jeftinije i skuplje od 2133 eura. Prvi plaćaju 10,2 posto od tog iznosa, a drugi 20,7 posto manje 224 eura. Ni Britancima nije loše – prvo registracijsko davanje iznosi 38 funti za sva osobna vozila, a potom nema davanja – ne računa li se PDV i VED (vecihle excise duty - prema kubikaži) plus troškovi tehničkog pregleda za vozila starija od tri godine.