2008-10-15 , Autor: Mario Crnković, Slike: Razni izvori | |
![]() |
|
Megola je bila i ostala jedini serijski motocikl koji se proizvodio s ugrađenim zvjezdastim motorom. Ostvario je i vrijedne sportske uspjehe, a od ukupno 2000 proizvedenih primjeraka danas je ostalo tek desetak
Teško je dokučivo do kojih granica seže ljudski um, ali i ljudska ideja u svim područjima nauke, istraživanja ili tehnike. Tako i u razvoju motociklizma susrećemo mnoge zanimljive projekte koji su više ili manje bili ili ostali temeljem za daljnji razvoj i koji su neosporno bili i ostali zanimljivima.
Uz mnoge koncepcije motora ugrađivanih u motocikle dosad se nismo dotakli rotacijskih motora koji su isprva bili ugrađivani u avione, a poznamo ih i pod nazivom 'zvjezdasti motori'. Prvi projekt s takvim motorom nalazimo već 1900. godine, odnosno na početku moto ere, ali ugrađen u biciklistički okvir. Napravljen je u engleskoj tvornici Verdel.
Ipak, našu je pažnju osjetno više zaokupio projekt koji je svjetlo dana ugledao 1921. godine kada osnivači Meixner, Gockerell i Landgraf, prema čijim je početnim slovima firma dobila i ime, u njemačkom gradu Munchenu predstavljaju dosad neviđeno u motociklističkoj industriji.
Motocikl je imao petocilindarski avionski motor od 640 kubičnih centimetara i 14 KS, ali je bio ugrađen u prednji kotač. Prijenos snage je izravan, osovina radilice istodobno je i osovina prednjeg kotača, a mjenjača i spojke nema. Pri svakom zaustavljanju bilo je potrebno ugasiti motor, a pri svakom ponovnom startu upaliti ga. Uz to, cilindri su se vrtjeli zajedno s prednjim kotačem i istovremeno odlično hladili. Kočenje su obavljale dvostruke bubanj kočnice smještene u stražnji kotač.
Megola se između 1921. i 1925. godine proizvodila u verzijama elegant i sport, a napravljeno je oko 2000 primjeraka od kojih je danas nažalost samo 10-ak očuvanih. Također, treba spomenuti da je megola sport na motociklističkim natjecanjima u rukama pilota kao što su bili Toni Bauhofer, Josef Stelzer i Albin Tommasi ostvarila vrhunske uspjehe, a najveći je nedvojbeno 1924. godine osvajanje Prvenstva Njemačke. Osim skromnih 14 KS megola sport razvijala je zavidnih 140 km/h sa za to vrijeme strašnim okretnim momentom, i to zahvaljujući svojoj uistinu nesvakidašnjoj koncepciji.
Poslije megole, oko 1935. godine, Killinger &Freunds Motorrader također u Njemačkoj pokušavaju izraditi sličan motocikl, no zbog brzog početka drugog svjetskog rata sve ostaje samo na prototipu.
Sve u svemu, kao zaključak se nameće da je megola ostala jedini motocikl s ugrađenim zvjezdastim motorom koji se serijski proizvodio. Povrh toga, ostvario je vrijedne sportske uspjehe, ali više kao još jedna istinska ljudska ideja koju uz mnoge druge stavljamo na naš visoki pijedestal motociklističkih legendi.
U sljedećem broju ostajemo uz rotacijske motore, ali sasvim drukčije koncepcije pa ćemo se prisjetiti Wankelovih motocikala i jedinog modela koji se proizvodio serijski i u većoj količini.
Saznali smo koje su skutere Hrvati kupovali u 2024. godini |
Unos rabljenog iz inozemstva: Kako uštediti novac i vrijeme? |