2009-04-11 , Autor: Mario Crnković , Slike: Razni izvori | |
Iako o francuskim proizvođačima motocikala ne znamo previše, određene su manufakture tijekom povijesti izrađivale vrhunske moto primjerke, a jedna od njih nesumnjivo je i tvrtka Dollar
U povijesti motociklizma ima još mnogo neistraženih područja koja pružaju neiscrpan izvor zanimljivih informacija. Tako moramo priznati da se dosad nismo bavili francuskim razvojem moto industrije koja je osim mnogo tvrtki na tržište izbacila i neke uistinu pažnje vrijedne modele. Primjerice, valja spomenuti firme Gnome & Rhone, Hildebrand & Wolfmuller ili Velosolex, koje su, iako doduše davno, u razvoju motociklizma ostavile neizbrisiv trag.
Iako smo nabrojali zasigurno najveće francuske proizvođače u povijesti, u današnjem ćemo se osvrtu baviti jednom manjom firmom koja je jednim svojim modelom, i to i tehničkim karakteristikama i ekskluzivnošću, zaintrigirala autora ovih redaka.
Naime, tvrtka Dollar svoje korijene vuče još iz davne 1850. godine kada je osnovan Foucher and Delachanal mechanical engineers, a bavili su se izradom raznih mehaničkih strojeva. Godine 1890. unutar svog brenda 'Omnium & Spencer' započinju izradu bicikala, a ubrzo fascinirani tadašnjim razvojem u Americi osnivaju i 'Dollar cycle'. Svoj prvi motocikl predstavljaju na pariškom salonu 1923. godine, i to model 123 ccm koji je bio pogonjen Moserovim agregatom. Uz to, između 1925. i 1927. izrađuju motocikle od 175 i 250 kubičnih centimetara, a prekretnicu donosi 1928. kada se u 250-, 350-, i 500- kubične motocikle počinju ugrađivati motori francuskog dobavljača Chaisea. Također, valja napomenuti da firma Dollar nikada nije izrađivala pogonske agregate, već ih je kupovala od brojnih firmi, uglavnom Mosera, JAP-a, Chaisea te MAP-a.
Uz to, potaknuti dobrim razvojem i prodajom, 1933. godine predstavljaju vrhunac svoje proizvodnje, model V4 od 750 kubičnih centimetara s Chaiseovim agregatom u smjeru vožnje. Specifičnost tog motora bio je V-raspored cilindara pod kutom od samo 14 stupnjeva koji je kasnije bio predložak za motor što se ugrađivao u lanciu fulviu. Također, V4 bio je predivan motocikl s najmodernijom tehnikom tog vremena, iznimno udoban i miran u radu tako da su ga tadašnji novinari i za tehnička i za vozna svojstva ocijenili visokim ocjenama. Budući da ukupna masa vozila nije iznosila više od 176 kg, dollar V4 750 za to je vrijeme bio osobito lagan, a reklamirali su ga kao sport-tourer.
Osim toga, primarni prijenos snage bio je preko podizača ventila i klackalica, sekundarni preko kardanskog vratila, potom su prednje vilice bile trapez sa središnjim oprugama, stražnje je ogibljenje pak bilo kruto, a opruge su bile ugrađene samo pod stražnje sjedalo. Ubrizgavanje goriva bilo je povjereno središnjem karburatoru tipa AmaC, kvačilo je bilo moderno višelamelno u ulju, a mjenjač je imao tri brzine.
Međutim, već 1934. godine rade se neke tehničke preinake. Tako se odnos hod/provrt s početnih 62X60 mijenja na 62,50X60, zatim se poboljšava kvačilo sa sedam lamela i na koncu dobiva još mirniji rad motora te bolje odvajanje kvačila.
Nažalost, proizvodnja završava već 1934. godine, što zbog visoke cijene, što zbog malog broja prodanih modela, ali ponajviše zbog goleme svjetske gospodarske krize koja je zahvatila i Francusku. Bilo kako bilo, za kraj moramo istaknuti da taj motocikl nepobitno predstavlja vrhunac francuske moto industrije pa ga stoga s pravom stavljamo među moto legende svih vremena.