2009-07-21 , Autor: Werner Koch i Kristijan Tićak, Slike: Markus Jahn | |
Poboljšanja nekih dijelova motocikla sastavni su dio njegova životnog vijeka. Suzuki je nedavno obznanio kampanju u kojoj će nadograditi okvir na modelu GSX-R 1000 K5/K6, radi povećanja sigurnosti vlasnika tih motocikala
Počelo se širiti poput virusa svinjske gripe. Rekli bismo - pandemično i panično. Službena obavijest krenula je iz Suzukija Amerike, a odnosila se na vlasnike modela GSX-R 1000 serija K5 i K6. Opoziv se odnosio na dio motocikla poznat pod nazivom - okvir, a ukratko je obrazložen na sljedeći način: „Zbog preopterećenja isprovociranih vožnjom na stražnjem ili prednjem kotaču, ili zbog drugih neprimjerenih oblika vožnje ovoga motocikla moguće je da okvir pukne u predjelu između glave okvira i nosača motora“.
Na sličan je način obaviješten i naš inozemni suradnik Peter te Brake, koji K5 ima u privatnom vlasništvu, a kojemu je u međuvremenu već ugrađeno pojačanje na okvir (vidi Motoreviju broj 5/2009. ili članak na Motoreviji online).
Motorradov novinar Werner Koch svaku je fazu dogradnje okvira pomno promatrao i bilježio. Cijeli postupak osnaživanja okvira postiže se ugradnjom mosta napravljenog od legure aluminija, koji zapravo služi kao trokut između dviju aluminijskih greda. To pojačanje poznato je s gotovo svih izvedbi okvira od legure aluminija koji se koriste na sportskim motociklima još od sredine 80-ih godina.
Ugradnjom aluminijskog mosta teškog 700 grama trebala bi se pojačati čvrsotća okvira te
spriječiti njegovo pucanje |
1. Najprije je potrebno demontirati oplate, hladnjak tekućine te električne instalacije,
a nakon toga se kritični dio okvira temeljito čisti. Naravno, sve naknadno ugrađene karbonske ili plastične zaštite okvira moraju se ukloniti |
2. Kod tzv. dijagnoze penetrantima špricanjem se nanosi crvena boja koja se uvlači u
pore i moguća napuknuća. Nakon kraćeg sušenja višak crvene boje uklanja se čišćenjem |
3. Treća faza je nanošenje aktivatora na kritično područje okvira. Nakon što se aktivator
osuši, postaje bijele boje. Time se u svakoj mogućoj pukotini na okviru vide fine crvene linije slične vlasi kose. Ako postoje, okvir je puknuo, a ako ih nema, pristupa se četvrtoj fazi |
4. Dvokomponentno epoksil-ljepilo (tekući metal) nanosi se u ravnomjernim slojevima
u unutrašnjost U-profila. On se na okvir motocikla postavlja odozdo, a svrha mu je da stabilizira okvir u dijelu između njegove glave i nosača motora, na kojem je moguće pucanje |
5. Vijci veličine šest te dvije šelne učvršćuju naknadni dodatak od lijevanog aluminija na
profil okvira. Dvokomponentno ljepilo suši se najmanje 24 sata da bi dostiglo propisanu čvrstoću |