Motorevija
PRETRAGA
2009-01-15 , Autor: Mario Crnković, Slike: Razni izvori
Bookmark and Share

U doba prevlasti tri američka proizvođača – Harley Davidsona, Indiana i Excelsiora – malena manufaktura iz Minnesote konstruirala je cyclone i gotovo do nogu potukla veliku trojku



Američka povijest u cjelini specifična je u usporedbi s primjerice europskom, i to s više aspekata, a ponajviše zahvaljujući svom ekonomskom razvoju te pionirskom duha koji je dugo vremena bio prisutan na tim prostorima. Uz to, razvoj dvotočkaša svakako je bio drukčiji negoli u ostalom dijelu svijeta, ali nerijetko ne tako inventivan i originalan. Ipak, i preko 'velike bare' nalazimo na bisere moto industrije koji su ostavili dubok pečat na razvoj motociklizma uopće.
Stoga se vraćamo u 1913. godinu kada na području SAD-a dominira 'velika trojka', Harley-Davidson, Indian i Excelsior, tada već poznate i renomirane moto kuće s neznatnom konkurencijom, ali to se upravo te godine stubokom mijenja.
Naime, u gradu St.Paul u Minnesoti, firma Joerns Motor Manufacturing Company predstavlja svoj jedinstveni neponovljivi i vrhunski uradak. Konstruktor i vozač utrka Andrew Strand bio je autor motocikla koji je pod jednostavnim imenom cyclone V-twin bio nešto sasvim novo na tržištu. Najprije moramo spomenuti da je zahvaljujući svojoj žutoj boji bio izuzetno uočljiv, a ona je kasnije postala i zaštitnim znakom te firme, ali primjetan je bio i zbog iznimno modernog motora koji je pogonio taj samo 127 kg težak motocikl. Također, moramo istaknuti da je motor V-twin od 996 kubičnih centimetara pod 45 stupnjeva imao primarni prijenos preko 'kraljevskih osovina' do bregastih osovina u glavi, po jednu za svaki cilindar kao vrlo rijetko rješenje za to doba. Uz to, imao je magnetno paljenje, radilicu s kugličnim ležajevima te klipnjače od lakog metala, a obruči naplataka također su bili od lijevanog čelika koji su uz žbice i moderne gume davali cjelokupnu elastičnost. U to su doba samo rijetki motocikli imali ikakav ovjes, no kod cyclona je na prednjoj vilici ugrađen lisnati amortizer koji je kod prednjeg ovjesa inače iznimno rijedak, te nekoliko opruga pod sjedalom kao stražnji ovjes. Isto tako, moderno je bila oblikovana šasija, i to od lakih čeličnih cijevi, a izuzetno je zanimljivo da prednje kočnice nije bilo, već samo stražnje, bubanj kočnice. Snaga od 25 KS pri 5000 o/min prenesena preko lanca kao sekundarnog prijenosa bila je dovoljna da taj ultralaki motocikl potjera dotad zavidnih 137 km/h kod osnovne cestovne verzije.

Također, twin koncepcija gdje klipovi usporedo dodiruju gornju mrtvu točku, mijenjala je stil vožnje i cestovnog i trkaćeg modela koji je odmah zasjeo na pobjednički tron. Već iste 1913. godine tvornički vozač Cyclona Don Johns svojim nekonvencionalnim stilom vožnje, posebno pripremljenim motociklom s trkaćim volanom 'za dolje', dvostrukim spremnikom goriva s dva čepa, ali i spektakularnim padovima pomiče granicu i u moto utrke uvodi nova pravila. Drugi tvornički vozač, J.A. McNeil u Omahi, država Nebraska obara rekord kruga od tada fantastičnih 178,8 km/h koji je istodobno bio američki, ali i svjetski rekord. Povrh toga, njihovi su se uspjesi redali i tijekom 1914. i 1915., posebice na utrkama u državama Ohio i Illinois gdje su često bili ometani mehaničkim problemima s klipovima, ventilima i primarnim prijenosom te bregastim osovinama. Kao primjer možemo navesti utrku 300 milja Dodge Cityja u Kansasu 1915. godine kada je cyclonov tvornički vozač Dave Kinney osvojio 'pole position' s prosječnom brzinom od 142 km/h ispred tvorničkih vozača HD-a, Indiana i Excelsiora i vodio prve krugove utrke, ali je zbog mehaničkih problema poslije trećine utrke odustao. Godine 1916. Kinney još osvaja poneku utrku za cyclone, no odlukom rukovodstva tvornice trkaći se tim zauvijek gasi. Nažalost, moramo reći, jer je taj respektabilni motocikl imao najbolje šanse da i svojim tehničkim dostignućima i velikom reklamom na moto utrkama konkurenciju potuče do temelja. No, relativno mala tvornica nije mogla dodatno ulagati u poboljšanja u motor i trkaći tim pa je tako i cyclone 1917. otišao u povijest.



Sve u svemu, nameće se zaključak da je taj izuzetni američki proizvod u povijesti motociklizma ostavio dubok trag, poimanje o moto utrkama podigao na jednu višu razinu, ali i donio novitete u moto tehnici u cjelini tako da ga, bez dvojbi, stavljamo visoko u red moto legendi svih vremena.





Motor-Presse Online: Automotorisport

Omiljeni motocikli: Yamaha XJ 600 Diversion 2009 Piaggio beverly 300 ie (2010.) Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER-6n/f BMW R 1200 GS (2010) Yamaha XT660R Suzuki DL650 V-Strom Yamaha T-max 500 Honda VT 750 C shadow Honda CB 1000 R Gilera GP800 Gilera Runner 50 SP Suzuki Bandit 650 2007- Yamaha XT 660 Z Ténéré Yamaha FZ1 Fazer Yamaha YZF-R1 2009 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2009 Yamaha XT660X Honda CBR 600 F (2011.) KTM 690 Duke Honda XL700V Transalp KTM 990 Adventure / S 2006-2008 Yamaha X-max 250 (2011.) Yamaha YZF-R125 Yamaha V-max Honda CBF 600 N Suzuki GSX-R 1000 2009 Piaggio beverly tourer 300ie Honda NTV 650 (RC 33, 1995-ös évjárat) BMW K 1600 GTL (2011.) Yamaha XJ6 (2010.) Honda CB 1000 R/C-ABS (2011.) Aprilia RS 125 Yamaha FJR 1300 AS Suzuki GSF1250 S ABS bandit Kawasaki VN 900 Classic Vespa PX 125/150 (2011.) Yamaha FZ8/fazer 800 BMW R 1200 R/Classic (2011.) Honda Crossrunner (2011.) Kawasaki Z 1000 SX (2011.) Yamaha FZ6 / Fazer S2 2007- Honda CBR1000F 1993-2000 (SC24) Aprilia RSV4 Factory APRC SE (2011.) Aprilia RS4 125 (2011.) Aprilia Tuono V4 R (2011.) Ducati Diavel (2011.) Honda VT 750 Shadow Spirit Suzuki DL1000 V-Strom Honda VFR 1200 F Gilera Nexus 300 i.e. Yamaha YZF-R6 2006-2007 Kawasaki ZX-10R (2011.) Aprilia Dorsoduro 1200 (2011.) Yamaha YZF-R6 2008- Suzuki GSX-R 600 (2011.) BMW K 1600 GT (2011.) Kawasaki Ninja 250 R Piaggio Typhoon 50 2T (2011.) Aprilia Shiver 750 GT Suzuki SFV650 Gladius 2009 BMW S 1000 RR BMW K 1300 GT 2009 Piaggio MP3 Yourban 300 ie (2011.) BMW G 650 GS (2011.) Aprilia Pegaso 650 Strada 2005- Megelli sport 125 R Aprilia NA 850 Mana 2007- Honda CBR 125 R (2011.) Honda VFR 800 2003- Aprilia RSV 4 R KTM Duke 125 (2011.) Ducati 1198 SP (2011.) Honda CB 600 F/ABS (2011.) Moto Guzzi Stelvio 1200/NTX (2011.) KTM RC-8 R (2011.) Yamaha FJR1300 Aprilia shiver 750 Honda CB600F Hornet 2007- Ducati Monster 1100 evo (2011.) Yamaha TDM850 1996- Honda CBF 600 S BMW R1200GS 2007 Yamaha FZ6 (S2) 2007- Honda XL650V Transalp Kawasaki Z 750 R (2011.) Suzuki GSX-R 750 (2011.) Yamaha XP500 T-Max 2002-2007 Suzuki GSR 750 (2011.) Honda CBR 250 R (2011.) Hyosung GT 250 R Yamaha XVS 1300 A Midnight Star Honda CBF125 MV Agusta F3 675 (2011.) Triumph Daytona 675 R (2011.) Moto Guzzi Nevada 750 Anniversario (2011.) Aprilia Pegaso 650 I.E. Kawasaki W 800 (2011.) Moto Guzzi Norge GT 8V (2011.) Kawasaki KLE500 2005-