2009-01-15 , Autor: Mario Crnković, Slike: Razni izvori | |
![]() |
|
U doba prevlasti tri američka proizvođača – Harley Davidsona, Indiana i Excelsiora – malena manufaktura iz Minnesote konstruirala je cyclone i gotovo do nogu potukla veliku trojku
Američka povijest u cjelini specifična je u usporedbi s primjerice europskom, i to s više aspekata, a ponajviše zahvaljujući svom ekonomskom razvoju te pionirskom duha koji je dugo vremena bio prisutan na tim prostorima. Uz to, razvoj dvotočkaša svakako je bio drukčiji negoli u ostalom dijelu svijeta, ali nerijetko ne tako inventivan i originalan. Ipak, i preko 'velike bare' nalazimo na bisere moto industrije koji su ostavili dubok pečat na razvoj motociklizma uopće.
Stoga se vraćamo u 1913. godinu kada na području SAD-a dominira 'velika trojka', Harley-Davidson, Indian i Excelsior, tada već poznate i renomirane moto kuće s neznatnom konkurencijom, ali to se upravo te godine stubokom mijenja.
Naime, u gradu St.Paul u Minnesoti, firma Joerns Motor Manufacturing Company predstavlja svoj jedinstveni neponovljivi i vrhunski uradak. Konstruktor i vozač utrka Andrew Strand bio je autor motocikla koji je pod jednostavnim imenom cyclone V-twin bio nešto sasvim novo na tržištu. Najprije moramo spomenuti da je zahvaljujući svojoj žutoj boji bio izuzetno uočljiv, a ona je kasnije postala i zaštitnim znakom te firme, ali primjetan je bio i zbog iznimno modernog motora koji je pogonio taj samo 127 kg težak motocikl. Također, moramo istaknuti da je motor V-twin od 996 kubičnih centimetara pod 45 stupnjeva imao primarni prijenos preko 'kraljevskih osovina' do bregastih osovina u glavi, po jednu za svaki cilindar kao vrlo rijetko rješenje za to doba. Uz to, imao je magnetno paljenje, radilicu s kugličnim ležajevima te klipnjače od lakog metala, a obruči naplataka također su bili od lijevanog čelika koji su uz žbice i moderne gume davali cjelokupnu elastičnost. U to su doba samo rijetki motocikli imali ikakav ovjes, no kod cyclona je na prednjoj vilici ugrađen lisnati amortizer koji je kod prednjeg ovjesa inače iznimno rijedak, te nekoliko opruga pod sjedalom kao stražnji ovjes. Isto tako, moderno je bila oblikovana šasija, i to od lakih čeličnih cijevi, a izuzetno je zanimljivo da prednje kočnice nije bilo, već samo stražnje, bubanj kočnice. Snaga od 25 KS pri 5000 o/min prenesena preko lanca kao sekundarnog prijenosa bila je dovoljna da taj ultralaki motocikl potjera dotad zavidnih 137 km/h kod osnovne cestovne verzije.
Također, twin koncepcija gdje klipovi usporedo dodiruju gornju mrtvu točku, mijenjala je stil vožnje i cestovnog i trkaćeg modela koji je odmah zasjeo na pobjednički tron. Već iste 1913. godine tvornički vozač Cyclona Don Johns svojim nekonvencionalnim stilom vožnje, posebno pripremljenim motociklom s trkaćim volanom 'za dolje', dvostrukim spremnikom goriva s dva čepa, ali i spektakularnim padovima pomiče granicu i u moto utrke uvodi nova pravila. Drugi tvornički vozač, J.A. McNeil u Omahi, država Nebraska obara rekord kruga od tada fantastičnih 178,8 km/h koji je istodobno bio američki, ali i svjetski rekord. Povrh toga, njihovi su se uspjesi redali i tijekom 1914. i 1915., posebice na utrkama u državama Ohio i Illinois gdje su često bili ometani mehaničkim problemima s klipovima, ventilima i primarnim prijenosom te bregastim osovinama. Kao primjer možemo navesti utrku 300 milja Dodge Cityja u Kansasu 1915. godine kada je cyclonov tvornički vozač Dave Kinney osvojio 'pole position' s prosječnom brzinom od 142 km/h ispred tvorničkih vozača HD-a, Indiana i Excelsiora i vodio prve krugove utrke, ali je zbog mehaničkih problema poslije trećine utrke odustao. Godine 1916. Kinney još osvaja poneku utrku za cyclone, no odlukom rukovodstva tvornice trkaći se tim zauvijek gasi. Nažalost, moramo reći, jer je taj respektabilni motocikl imao najbolje šanse da i svojim tehničkim dostignućima i velikom reklamom na moto utrkama konkurenciju potuče do temelja. No, relativno mala tvornica nije mogla dodatno ulagati u poboljšanja u motor i trkaći tim pa je tako i cyclone 1917. otišao u povijest.
Sve u svemu, nameće se zaključak da je taj izuzetni američki proizvod u povijesti motociklizma ostavio dubok trag, poimanje o moto utrkama podigao na jednu višu razinu, ali i donio novitete u moto tehnici u cjelini tako da ga, bez dvojbi, stavljamo visoko u red moto legendi svih vremena.
Saznali smo koje su skutere Hrvati kupovali u 2024. godini |
Unos rabljenog iz inozemstva: Kako uštediti novac i vrijeme? |