2009-01-18 , Autor: Danijel Puljek, Slike: Motorevija | |
Cestarina za motocikliste od 1. ožujka sljedeće godine smanjena je za čak 40 posto
„Hrvatske autoceste d.o.o. uvele su novu skupinu vozila IA kojoj pripadaju motocikli, motorni tricikli i četverocikli. Visina cestarine i sredstva pretplate za skupinu vozila IA primjenjivat će se od 1. ožujka 2009. godine. U prijelaznom razdoblju do 28. veljače 2009. godine motorna vozila skupine IA ostvaruju popust od 40 posto cijene za skupinu vozila I, i to smart karticom“ – vijest je koju smo u nevjerici čuli tijekom mjeseca studenog ove godine poslije jedne od Vladinih sjednica na kojoj je ista dala suglasnost HAC-u za sniženje cijena.
Tom je odlukom napokon prestala diskriminacija motociklista koji su unatoč svojoj manjoj masi, manjem opterećenju osovina, manjem broju kotača bili prisiljeni plaćati cestarinu jednaku vozilima koja tu istu autocestu kudikamo više zagađuju i „raubaju“.
Naime, nezadovoljstvo tim svrstavanjem traje već godinama, a kulminiralo je prosvjedom motociklista koji su u dobro organiziranoj akciji 15. kolovoza ove godine cestarine plaćali sitnim novcem. Također, gužve i kaos koji su prouzročili dobili su popriličnu medijsku pažnju, no revoltirali su onu većinu koja bi se s motociklistima ustvari trebala solidarizirati, a to su automobilisti. Isprva se mogao steći dojam da su sada motociklističke želje nepopularnije negoli prije, no na sreću, iznimno brzo stigla je prva reakcija iz HAC-a - da su već uputili prijedlog Vladi o smanjenju cestarine za motocikliste. Naravno, suočeni s našom surovom stvarnošću, nismo mogli povjerovati da bi išta moglo riješiti naše probleme sve dok vijest u studenom nije potvrđena u medijima.
Iako je do tog trebalo doći znatno prije, ovom prilikom valja pohvaliti i HAC i Vladu na pravilnoj odluci, jer osim nešto malo novca manje u HAC-ovom prihodu dobilo se mnogo toga. Primjerice, zahvaljujući nižoj cijeni motociklisti će za put češće birati autocestu koja je za njih itekako sigurnija nego magistralna. Uz to, tako će se svakako smanjiti broj nesreća te doprinijeti sigurnosti u prometu, a i strani će turisti na motociklima to zasigurno prepoznati kao znak dobrodošlice. Dakle, autocesta odsad nije bauk nego logično i pristupačno rješenje koje treba koristiti. Naravno, budimo dovoljno savjesni prema sebi i drugima da to činimo propisanom brzinom.
Tablica Nove kategorije vozila
IA - Motorna vozila s karakteristikama motocikla, motornog tricikla i četverocikla
I - Motorna vozila s dvjema osovinama, visine do 1,30 metara izmjereno kod prve osovine osim motornih vozila iz II b)
II - a) Motorna vozila s trima ili više osovina, visine do 1,30 metara izmjereno kod prve osovine,
b) Motorna vozila s dvjema osovinama visine veće od 1,90 m, a najveća dopuštena masa ne prelazi 3500 kg
III - Motorna vozila s dvjema ili trima osovinama, visine veće od 1,30 m izmjereno kod prve osovine najveće dopuštene mase veće od 3500 kg i motorna vozila iz II b) s prikolicom
IV - Motorna vozila s četirima ili više osovina, visine veće od 1,30 m izmjereno kod prve osovine najveće dopuštene mase veće od 3500 kg
Potpis pod tablicu
Osim skupine IA novost u razvrstavanju vozila odnosi se i na skupinu II pa se tako umjesto termina “kombi vozilo” tih karakteristika određuje kao motorno vozilo čija je visina veća od 1,9 metara, a najveća dopuštena masa ne prelazi 3500 kg.
Tablica Usporedba cestarina
Kako bismo dobili osjećaj koliko je zapravo smanjenje od 40 posto, navodimo nekoliko osnovnih relacija sa starim cijenama i okvirnim izračunom novih cijena
Relacija Sadašnja cijena Nova cijena
Zagreb – Rijeka 60 kuna 36 kuna
Zagreb – Split 157 kuna 94 kune
Zagreb – Lipovac 96 kuna 58 kuna
Zagreb – Trakošćan 25 kuna 15 kuna
Zagreb – Goričan 36 kuna 22 kune
Rijeka – Split 161 kuna 97 kuna
Šestanovac – Lipovac 270 kuna 162 kune